Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anbefalet zink mængde ældre.

Redigeret 6 oktober, 2012, 08:54 i Åben debat om kræft
Efter at have læst en artikel i Science Daily d. 1.10.2012. forstår jeg ikke hvorfor sundhedsmyndighederne stadigvæk fastholder den mængde zink til voksne kvinder og mænd, uanset alder?
I artiklen oplyses, at ældre mennesker er meget dårlig til at optage zink, og at de derfor skal have ti gange den mængde af zink for at optage den mængde, der anbefales til yngre mennesker?
Derforuden har jeg læst, at zink ikke kan deponeres i kroppen gennem tilskud, men det skriver Netdoktor indirekte ,at det kan i deres artikel om zink, ved at anbefale en kur på 4 mdrs. varighed, hvis man lider af zink mangel?
Se linket fra Science Daily:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 141003.htm
MVH. Ove Kjær Kristensen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ove Kjær Kristensen

    Jeg går netop og overvejer, om jeg igen skal begynde at tage ekstra zinktilskud, ud over min daglige vitaminpille, som giver 4 mg zink.

    Vi hører altid sundhedsmyndighederne sige, at en almindelig dansk kost giver de næringsstoffer, der er brug for, og at tilskud i bedste fald er overflødige og i værste fald direkte livsfarlige. Sådanne udsagn giver jo også gode overskrifter i aviserne.

    Men der er en ting, som jeg aldrig hører læger og andre sundhedspersoner omtale:

    Mange – måske især ældre – mennesker tager indtil flere slags medicin. Mange ældre får f.eks. vanddrivende medicin til at sænke blodtrykket.

    Vanddrivende medicin som Sparkal og Centyl uddriver – foruden vand – også natrium, kalium, magnesium, ZINK og Q10. Alle disse ting er livsvigtige for bevarelsen af et godt helbred.

    Jeg har lige tjekket, hvad der står om zink her på Netdoktor, og jeg må retfærdigvis sige, at der faktisk står, at indtagelse af vanddrivende midler og alder øger risikoen for zinkmangel.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/zink.htm

    Men normalt hører man aldrig den slags, og det er f.eks. ALDRIG blevet nævnt af mine skiftende praktiserende læger.

    Jeg tog i mange år ekstra zinktilskud (og andre tilskud) for træthedsproblemer, på anbefaling fra en kostvejleder. Jeg droppede det ekstra tilskud, fordi jeg på Internettet fandt oplysninger om, at for meget zink skulle være en af mange mulige årsager til netop den slags hjerteproblemer, som jeg har været plaget af (atrieflagren).

    Jeg tror ikke længere, at årsagen til mine hjerteproblemer kan have haft sammenhæng med for meget zink, (og årsagen til min træthed er i øvrigt også fundet: søvnapnø). Så derfor vil jeg begynde at tage ekstra zinktilskud igen, for jeg tror, at jeg på grund af min medicin kan mangle dette vigtige stof.

    Må jeg i øvrigt gøre opmærksom på, at forsøget i den tekst, du henviser til, er lavet med dyr! Ikke at det nødvendigvis betyder noget, men dyr og mennesker reagerer vel ikke altid ens.

    Mit ærinde med dette indlæg er netop at understrege det vigtige i at få tilstrækkeligt med zink. Og dertil udtrykke min undren over, at det stort set aldrig bliver nævnt, at netop ældre mennesker har behov for betydeligt mere, især fordi mange ældre får medicin, f.eks. vanddrivende medicin, der sammen med vandet uddriver masser af vigtige næringsstoffer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ingen "sygekasse læger" har nogensinde nævnt for mig, at når man får medicin skal blodet undersøges. ( Det var en gang ved at koste mig livet, men nu sørger jeg for at blodet bliver kontrolleret en gang om året. )
    At vigtige ting, f.eks.mineraler, forsvinder fra kroppen. Noget man skulle tro læger efterhånden havde fået en smule viden om.

    For mange år siden fortalte en ældre mand mig, at agerpadderokke var godt at indtage. Det havde jeg aldrig hørt om. Han fortalte mig også at Kommen var godt for mavesmerter, hvis det var stress.
    En spsk. kunne fjerne smerterne et par timer. Det er fuldstændig korrekt.

    Nå, men jeg kommer lidt væk fra emnet. Jeg har nu gennem ca to år fået to slags blodtryksmedicin. Jeg lagde mærke til mine negle mistede glansen og begyndte at se "syge" ud. Mit hår virker også dødt. Så kom jeg til at tænke på agerpadderokke.

    Jeg har købt Silica og det indeholder foruden agerpadderokke Biotin og Zink.
    I løbet af kort tid er mine negle igen blevet blanke og jeg håber på håret også får det bedre.
    Jeg er ikke i tvivl om, at medicin dræner vigtige stoffer ud af kroppen, men man skal selv undersøge den slags. Det er ikke altid lige let.
    Jeg er modstander af at læger alene udskriver medicin, der burde være nogle rådgivere med, der har forstand på den slags.
    Man burde have ret til en samtale med en farmaceut. Sådan er det i nogle lande. Jeg tror det i den sidste ende sparer penge.

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Jeg har aldrig vidst, hvad agerpadderokke var og tænkte, det må jeg hellere læse lidt om. Jeg troede "bare" på virkningen. Det var længe inden computere dukkede op. Det må være en meget gammel viden af den slags som "kloge koner" brugte.
  • Indstillinger
    Jeg har læst på nettet, at zink bedst optages efter kl.20 sammen med B vitaminer, protein og omega 3.
    Zink optages meget dårlig sammen med fibre, derfor er det bedst at spise om aftenen. Det er naturligvis rigtigt, at mennesker og dyr ikke er det samme vedrørende den artikel fra Science Daily, men de fleste stoffer godkendes jo i forbindelse med dyreforsøg, også omkring mængde, men det er rigtigt, vi mangler lige det sidste afgørende forsøg på mennesker, og det sker forhåbentlig, men indtil det er afprøvet, vil jeg bruge min sunde fornuft ud fra et forsigtighedsprincip, og få et kostilskud på 30 milligram zink daglig. 4o milligram skulle være den anbefalede max. grænse. Men opmærksomheden skal også omfatte at det gode kolesterol, kan blive nedsat, Måske er det bedst som ældre at holde sig til 20 milligram daglig, det dobbelte af hvad er er i en vitamin tabl.

    MVH. smilet.
  • Indstillinger
    Hej

    Det er rigtigt at øvre grænse for zink indtag er sat til 40 mg pr. dag, men det bygger på et forsigtighedsprincip da man har fundet en reduktion i HDL kolesterol ved indtag af mere end 80 mg. Derfor kan man roligt indtage 40-50 mg zink pr. dag.

    Her lidt om zink mangel og cancer:

    Et meget overset mineral er zink, som ligesom D-vitamin er med til at aktivere og deaktivere T-cellerne i immunforsvaret. Desuden er anti-tumor genet p53 helt afhængig af at der er nok zink tilstede for at fungere optimalt. Ved cancer er p53 sat ud af drift og i visse tilfælde muteret og cancerceller kan udvikle sig uhæmmet. Men nyere forskning har vist at zinktilskud kan reetablere p53 også selvom genet har muteret og igen virke optimalt. Derfor er der noget der tyder på at zinkmangel er en af de primære årsager til udvikling af cancer.

    Forskere har nu fundet den mekanisme som gør at vi med alderen ikke optager den zink vi har brug for og sygdomme såsom cancer, hjerte/kar-sygdomme, diabetes, psykiske sygdomme etc. kan udvikle sig. Derfor mener flere forskere at vi bør tage et tilskud af zink for at kompenserer for den dårligere optagelse. D-vitamin er dog med til at øge optagelsen af zink, hvilket er endnu et argument for også at tage et tilskud af solskinsvitaminet. Så D-vitamin magel er også en medårsag til zink mangel.

    Men også unge mennesker kan komme i underskud af zink. Faktorer såsom alkohol, kaffe, rygning og dårlig kost (meget sukker, stivelse etc.) er associeret med et lavt zink niveau. Andre faktorer er stress og brug af medicin, som er med til at dræne kroppen for zink og andre essentielle stoffer.

    Zinc supplementation augments in vivo antitumor effect of chemotherapy by restoring p53 function
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21932419
    Kommentar til Switching p53 back on
    http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 5550b.html

    Zinc Deficiency Induces Oxidative DNA Damage and Increases P53 Expression in Human Lung Fibroblasts
    http://jn.nutrition.org/content/133/8/2543.full
  • Indstillinger
    Jeg har lige sendt link til vores debat til forskningschefen i Hjerteforeningen Gorm B. Jensen, for at få en kommentar til, hvorvidt foreningen vil overveje, at anbefale kosttilskud som zink i forbindelse med ældre mennesker, og inflammation som medvirkende faktor til kredsløbssygdomme.
    MVH. smilet
Log in eller Registrér for at kommentere.