Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

For lange fortænder

Hej. Jeg skriver her, fordi jeg har lidt meget af migræne og spændingshovedpine i et par år nu. Jeg er kommet frem til, at jeg tror det muligvis kan skyldes mine tænder, men jeg er ikke sikker, så jeg håber jeg kan få noget viden her.

Siden 3. kl fik jeg at vide, at mine fortænder i overvejen var meget længere end de burde være, så efter 3 år skulle jeg til tjek igen, men der skete ikke noget videre. (Jeg er 21 år nu)

Hos de fleste der har "skæve tænder" buer de udad, men mine tænder buer indad både i overmund og undermund. Når jeg sætter mine fortænder sammen kommer der et så stort mellemrum imellem resten af mine tænder, at jeg kan få tungen igennem. Hvis jeg lukke mine tænder i siderne sammen, dækker mine fortænder i overmunden fuldstændig for tænderne i undermunden.

Mine fortænder i undermunden har det med at gå op i ganen, og engang imellem har jeg oplevet, at når jeg har spist, er tandkødet i ganen bag de øverste fortænder helt trævlet og der hænger snore ned af tandkød.

Kan det have noget at gøre med min migræne/spændingshovedpine?
Er der noget, som man kan gøre ved det?

Venlig Hilsen
Christina

Kommentarer

  • Hej
    Det er helt normalt at når man bider fortænderne sammen så vil der blive mellemrum mellen kindtænderne. Du fortæller at du bider dine fortænder forneden op i ganen det vil sige du har dybt bid. Normalt giver det ikke migrene men derimod hvis du skærer tænder eks. om natten så kan du få en bideskinne ved din tandlæge. Ang. dit dybe bid kan du få din tandlæge til at hæve dit bid det kan nogen gange gøres på en ganske enkel måde. Snak med din tandlæge. Dine fortænder er ikke forlænge.
    hilsen Hanne
  • Ja, dine problemer med tandstilling kan meget vel være skyld i at du har spændingshovedpine da du sandsynligvis bruger kæben og kæbemusklerne forkert. Spændingshovedpine kan også fremkalde migræne oveni. Der er måske også risiko for slidgigt i kæbeleddet på sigt. Dan skal ikke kunne få sin tunge igennem samtlige tænder når man bider sammen, det er altså ikke normalt.

    Hvad siger din tandlæge?

    Man har nok ville se tiden an og se om du ikke voksede fra det for at spare dig for en større omgang. Men nu er du 21 og din kæbe er udvokset.

    Jeg vil foreslå at du snarest kontakter din læge og får en henvisning til kæbekirurgisk afdeling. Du vil muligvis skulle behandles af dels kæbekirurger og dels Tandlægeskolen (som er en del af universitetet). Men jeg ved fra nærmeste hold at de er super-dygtige og det er helt utroligt hvad der kan lade sig gøre. Det koster ikke noget for dig, så det skal du ikke bekymre dig om.

    Du kan evt få din tandlæge til at lave en kort udtalelse hvis du er bange for at din læge ikke vil høre på dig. Men han burde jo kunne se hvad du mener.

    Jeg er helt sikker på at du vil ende med et resultat du vil blive rigtig glad for -og forhåbentlig også gøre en ende på din spændingshovedpine.
Log in eller Registrér for at kommentere.