Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Der er sgu noget galt med motoren?

Redigeret 9 oktober, 2012, 05:20 i Hjerteproblemer
Hejsa!
Jeg er en ellers frisk far på 48 år, med hang til cykling.
For 2 år siden blev jeg dårlig på en cykeltur med en kammerat. Havde ellers en super form, cyklede ca 2-300 km ugentligt. Normalt er det sådan, at hvis jeg/vi kommer i "det røde felt", går vi rent naturligt ned i tempo, for at kroppen ligge skal komme ned i gear igen. Det skete bare ikke for mig. Min puls blev megahøj og jeg havde det bare dårligt.... efter lidt hvile trillede vi stille og roligt hjem. Jeg var lidt rystet... det samme var min kammerat, for jeg var i klart bedre form endhan.
Sidste år var et stille år mht. cykling.... fik ikke cyklet så meget, da jeg havde andre praktiske gøremål som tog min tid.
I år har jeg så cyklet en del.....ca. 2500 km.
Pludselig så en dag i år skete det igen. Kom hjem efter en alm. cykeltur 40-50 km, havde det dårligt, høj puls og svedte ekstemt. Efter et bad og 1½ times hvil, var pulsen ca. 110. Min kone som er sygeplejerske, syntes den var høj og ustabil og foreslog at jeg tog kontakt til min læge.
Det gjorde jeg så. Lægen lavede en henvisning til medicinsk afd. hvor jeg fik lavet cykeltest (belastning af kroppen), dernæst blev der lavet Holtermonitorering. Det viste sig så, at jeg får en anden hjerterytme ved en høj puls. Nuvel.... bliver nu henvist til kadiologisk afd, hvor jeg efterflg. nu er indstillet til undersøgelse af hjerte-kranspulsåre.... muligvis med ballonudvidelse/stent.
Jeg har tænkt året og min træning igennem. Jeg har rigtig mange gang følt, at jeg ikke kommer nogen vegne med min træning. Jeg havde en følelse af, at der ikke var hul igennem.
Spørgsmålet er om den ændrede hjerterytme, har begrænset min fysiske præstation ved høj puls? Bare en teori jeg har....er den rigtig?
Jeg vil meget gerne forsætte min cykling... er nogen begrænsninger selvom man får en stent / ballonudv.?

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Nu må du lige vente og se hvad undersøgelsen viser.
    Grunden til din ændrede hjerterytme er sikkert fordi dit hjerte ikke får ilt nok ved belastning.
    Jeg har levet med hjertekarsygdomme hos min mand og mine sønner.
    Du skal nok lære dig selv, at sætte tempoet lidt ned. Det er ikke dit hjerte som sådan der er sygt, det reagerer på iltmangelen, på grund af forsnævringer i et eller flere blodkar der forsyner hjertet. Dit hjerte forsøger at imødekomme behovet for iltforsyningen, men bliver overbelastet.
    Men du får nok lidt vejledning og indsigt, når du kommer til undersøgelse.
    Du kan ikke træne det væk, kun forværre det i øjeblikket ved træning.
    Min erfaring er, at når man har indsat en stent, så får du det bedre, men du får det ikke som før det begyndte. Min mand fik en tredobbelt bypass, og en af mine sønner fik sat en stent ind, da han var 32 år. Selve sygdommen forsvinder ikke med en stent, det åbner blot kranspulsåren, der hvor der er en forsnævring. Så sæt tempoet ned, og lad være med at udfordre skæbnen.
    Den yngste af mine sønner har lige haft en blodprop og er under udredning lige for tiden.
  • Hej Rytter

    Hvis jeg var dig, ville jeg ikke drage forhastede slutninger, men afvente, hvad kardiologerne siger, efter undersøgelsen.

    Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at du får en anden hjerterytme ved en høj puls. Når det forholder sig på den måde, behøver problemet ikke være åreforsnævring, der kræver ballonudvidelse. Men det vil jo alt sammen vise sig ved undersøgelsen.

    Jeg har selv haft anfald af høj puls og uregelmæssig hjerterytme. I mit tilfælde er der tale om såkaldt atrieflagren. Det minder om det mere kendte fænomen atrieflimmer (hjerteflimmer). I begge tilfælde er der tale om, at pulsen pludselig bliver høj, og hjertet slår uregelmæssigt. Du kan læse om det her:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/atrieflimren.htm

    Selv om jeg er ældre end du er, så frygtede jeg også ved tanken om såkaldt åreforkalkning. Men undersøgelser har vist, at mine blodårer er fine og fleksible.

    Hjerteflimmer (altså atrieflagren eller atrieflimmer) skyldes noget helt andet end pladsmangel i årerne. Det skyldes problemer med den elektriske signalaktivitet.

    Ja, vil du selvfølgelig sige, men hvad er så årsagen til disse problemer med elektriciteten i motoren?

    Som du kan læse i ovenstående link, ved lægerne det ikke rigtigt. Der tales om mange forskellige årsager. Min klare opfattelse er, at voldsom fysisk aktivitet sagtens kan være årsag (og det er også, hvad jeg har læst på diverse internetsider). Et af mine anfald fik jeg efter en ti kilometer vandretur oven på en nat, hvor jeg næsten ikke havde sovet. Den slags skal jeg åbenbart ikke udsætte mig selv for.

    Men vent nu med at bekymre dig, til du ved, hvad du fejler ;o)

    Jeg vil også gerne sige, at du i høj grad kan gøre noget for at forbedre ”din motors” ydeevne og generelle tilstand, så du undgår mange besøg hos mekanikeren.

    Jeg tager 100 mg dagligt af kosttilskuddet Q10. Rigshospitalet kører for tiden forsøg med dette kosttilskud til hjertepatienter, og de har meget positive resultater. Du kan læse om det her:

    http://www.bt.dk/sundhed/5-styrk-hjertet-med-q-10

    Jeg har ikke haft anfald i 3 måneder nu, og jeg har en fornemmelse af, at mit hjerte har det meget bedre (ingen hjerteuro).

    Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvad dit hjerte fejler. Men under alle omstændigheder er jeg overbevist om, at Q10 vil gavne. Og du behøver ikke at købe det dyreste produkt fra Pharma Nord, som der reklameres med i B.T.’s artikel i linket ovenfor. Men man skal nok sikre sig, at kvaliteten er i orden. Mine Q10-kapsler ar fra Biosym, og jeg køber dem i en helsekostbutik, når de er på tilbud.

    Jeg skal nok tilføje, at det tilsyneladende udelukkende er de læger, der på Rigshospitalet behandler hjertepatienter, der er begejstrede for Q10. Alle andre læger vil typisk sige, at en almindelig dansk kost sikrer, at folk får de næringsstoffer, der er nødvendige.

    De fleste læger vil typisk sige, at tilskud af Q10 er unødvendigt og virkningsløst. At de udtaler sig sådan, skyldes nok fordomme og, at de ikke følger med i den videnskabelige forskning.

    Nu ved jeg ikke, om du i forvejen tager medicin. Men jeg kan fortælle dig, at lægeordineret medicin i mange tilfælde uddriver vigtige næringsstoffer fra organismen, blandt andet Q10. At det forholder sig sådan, er en grund mere til at undre sig over lægernes afstandtagende holdning til kosttilskud.

    Når jeg skriver dette, så er det, fordi der nok ikke er nogen grund til at diskutere Q10 med lægerne, hvis det kan undgås. Personligt tager jeg mit tilskud af Q10 dagligt, men det er ikke noget, jeg fortæller min læge.


    God bedring og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Rytter.
    Hvis du ønsker at leve, så stop al extrem motion.
    Intet menneske kan klare fx de lange cykelture
    eller noget så åndsvagt som Maraton, Triatlon osv.
    Vi er ikke bygget til det ! vh søren .
  • Takker for alle svarene.

    Jeg er i forvejen i behandling for forhøjet blodtryk og år kolesterolsænkende medicin, - og har været det i mange år. Der har på min mors side, været kredsløbsproblemer. Så noget er arveligt betinget.
    Jeg lever sundt.... tager en øl/lidt vin ind imellem, men ikke særlig meget.
    Spiser frugt og grønt..... kan ikke huske hvornår jeg sidst fik smør på brødet.
    Jeg er 188 cm høj, vejer 100 kg.... har smidt 10 kg over sommeren, primært ved motion.
    Jeg elsker at brug min krop.... specielt cykling.
    Jeg må sige at jeg er IKKE ude i ekstremsport, som det bliver antydet i et indlæg, - det kan jeg ikke forholde mig til.

    Jeg var interesseret i at høre, hvorledes det med motion (her tænker jeg på min kære cykling) gør sig gældende, efter evt indgreb ballon/stent/bypass.
    Kan jeg leve som normalt? ..... vel ikke noget med skånejob eller lign.
  • Hej Rytter

    Desværre kan jeg ikke svare på dit spørgsmål

    Men du leverer jo selv forklaringen på dit helbredsproblem i dit seneste indlæg. Du skriver, at du får kolesterolsænkende medicin. Og ud fra, hvad du skriver, er du arveligt belastet, så den kolesterolsænkende medicin og naturligvis blodtryksmedicinen er givetvis nødvendige.

    MEN…

    Problemet er jo, at kolesterolsænkende medicin indebærer, at organismen mister Q10, og Q10 er livsnødvendigt for hjertet!

    Nu skriver du ikke, hvilken slags blodtryksmedicin du får. Men den blodtryksmedicin, jeg får (Sparkal, som er vanddrivende), uddriver natrium, kalium, zink, magnesium og Q10. Andre slags blodtryksmedicin skaber andre mangler, som du kan læse om i skemaet i dette link:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Desværre kan man ikke finde oplysninger om alle slags medicin i skemaet, men tro ikke, at den hellige grav er velforvaret af den grund.

    Her kan du læse om nødvendigheden af at tage tilskud af Q10, når man tager kolesterolsænkende medicin:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M56105a1b ... ar%5D=2004

    Og så spørger du måske, hvordan dette kan have sin rigtighed. Hvis det forholder sig, som jeg skriver, så ville du vel have fået det at vide, tænker du nok.

    Åbenbart ikke. Lægerne er tilsyneladende ligeglade. De vil hellere reparere motoren end forebygge, at den går i udu!

    Altså: din medicin giver dig mangel på livsvigtig Q10 (og muligvis andre ting, som jeg ikke kan sige dig, når jeg ikke ved, hvilken blodtryksmedicin du får).

    Q10 er livsnødvendigt, især for hjertet. Jeg har hørt om flere tilfælde, hvor patienter var kommet på venteliste til hjerteoperation. I ventetiden begyndte de at tage tilskud af Q10, og på den måde blev de så raske, at de undgik hjerteoperationen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej RYtter

    Jeg er meget enig i hvad Kameliadamen har at sige, især om kosttilskud.
    Og som Kameliadamen synes jeg også det er en god ide at du holder igen med cyklingen til du har fået svar fra kardiologerne.

    Til en cykeltest får man jo næsten lov til at cykle til man brækker sig -eller til hjertet reagerer. Ud fra dette gætter jeg på, at du sagtens kan blive ved med at cykle hvis du bare holder dig fra det "røde felt". Som Linette skriver, så bliver dit hjerte belastet hvis hjertets metaboliske behov, herunder iltbehov, under fysisk aktivitet ikke kan opfyldes pga. åreforkalkning.

    Hvor høj din puls skal være før det bliver kritisk kan vi ikke svare på, det skal du snakke med din kardiolog om, og det er derfor det er supervigtigt at du ikke cykler flere 100 kilometer om ugen før, eller cykler på en måde hvor din puls bliver høj før du har du har snakket med kardiologen.

    Nu er åreforkalkning ikke en sygdom man på nuværende tidspunkt kan helbrede, dvs selve behandlingen inkl. livsstilsændringer, kan kun sinke processen. Hvor hurtigt sygdommen udvikler sig er individuelt netop fordi man også kan gøre meget ved at leve sundt og få regelmæssig motion, så det er umuligt at sige om du på et tidspunkt fx kan få svært ved at arbejde. Men med den livsstil du har nu, vil jeg da umiddelbart ikke tro at du har den store risiko for det, men igen tal med kardiologen.

    Jeg synes du skal lytte til Kameliadamens gode råd om Q10, der er faktisk videnskabeligt belæg for det hun siger. Selvom de nuværende studier ikke er særlig store, så er det værd at bemærke at man ser den samme positive effekt i både dyrestudier og patientstudier -omend der ikke var så mange patienter i studierne som man kunne ønske:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=q10%20heart
  • Jeg tror ikke du behøver at frygte at lægernes dom bliver at du ikke fremover må dyrke motion på din cykel! Med ganske stor sandsynelighed, vil det være godt for dit hjerte og kredsløb, også fortsat at blive belastet, måske ikke med 100 %, men mindre kan sikkert gøre det.! Således at du fortsat kan få glæde af mange timer på cyklen.
    På din beskrivelse af dine problemer, lyder det som om det godt kunne være anfald af atrieflimmer som udløses når du belaster dit hjerte til max. Atrieflimmer, eller forkammerflimmer, er en tilstand - der sjældent er akkut farligt, men absolut generende og hvis den som regel opstår i forbindelse med sports udøvelse, er det en almindelig reaktion at stoppe med sporten.
    Men lad være med at stoppe, med mindre naturligvis lægerne direkte fraråder det, et hjerte med den defekt som udløser flimmer, har mindst lige så godt af/brug for motion, som et alm. sundt hjerte. Ofte er det sådan at man lider af atrieflimmer uden at der er andre årsager, eller sygdomme knyttet til lidelsen, dvs. at hjertet er rask og sundt og har brug for vedligeholdelse gennem regelmæssig motion.
    Under alle omstændigheder har du brug for at blive udredt, først når du er ordentlig underøgt, vil lægerne kunne fastslå mere præcist hvad det er du lider af og hvordan du bedst kan behandles.

    Held og lykke med det hele...

    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.