Hjem Øvrige debatter Forslag og kommentarer

SAM-e - Nogen af jer, der kender dette præparat?

Redigeret 23 september, 2012, 14:37 i Forslag og kommentarer
Hej - Jeg er lidt interreseret i medikamentet SAM-e, som skulle være et natur-alternativ til konventionel anti-depressiv medicin.

I øjeblikket bruger jeg Perikon mod tristhed og modløshed med god effekt, men der er desværre den bivirkning at effekten af P-piller ophører, hvilket ikke fungerer i længden for mig.

Er der nogen af jer, der kender til SAM-e, og ved noget om præparatet? Evt. også hvor det kan købes?

Vh. Louise

Kommentarer

  • Hej Louise.

    Som du skriver, så skulle SAM-E have en ligestillende effekt, hvis ikke bedre, da dette er kroppens såkaldte eget hjælpemiddel til at producere serotonin etc.

    Jeg er ikke ekspert på lige SAM-E, men jeg tog det selv sidste vinter og har dette at sige;

    Jeg tror på, at hvis DU tror på det så virker det for dig. Også kaldet placebo (desværre har placebo fået en negativ klang). Dette er dokumenteret og bevist og du kan se filmen "The living matrix" hvis du vil blive lidt klogere/inspireres på området.

    Med det sagt, så hvis du tror på, at der kunne være noget om snakken med SAM-E, så vil jeg anbefale at du sætter dig godt ind i det. Der er ikke nogle skader ved at du tager det, men det virker kun, hvis du tager nogle forbehold:

    - Kend dine grænser og hav "styr på dit liv" inden du starter - dvs. hav gode rutiner og vær disciplineret når du skal til at indstille dig på sporet. SAM-E er kroppens eget hjælpemiddel til at producere mere serotonin, men hvis denne formåen er "slap" eller i ubalance hos dig (hvis du er deprimeret eller har taget antidepressiv medicin i mange år), så kan det godt tage lidt tid for den at komme op at stå og så er det vigtigt, at du ikke har ting der kan vælte dit læs let. Jeg gjorde fx det, at jeg begyndte at træne meget, have faste sengerutiner så jeg fik min søvn, fik ordnet hvad jeg skulle så der ikke var dårlig samvittighed, holdt op med at drikke kaffe og alkohol i en måned samt spiste bedre etc. Så er grundstenene lagt på plads og du er bedre rustet til at kunne klare at dine "slappe" receptorer skal til at arbejde selv (siger ikke det er sådan for dig, men os med depressionstendenser bør ikke tage risikoen)
    - sæt dig ind i hvordan kroppen fungerer. SAM-E virker optimalt sammen med de rigtige doser af B-vitamin, folsyre, D-vitamin og fiskeolie. Generelt er det de vitaminer der er vigtige for folk med hang til depressioner og da SAM-E er kroppens genkendelige virkemiddel er det ret afhængigt af de andre vitaminer for at kunne virke optimalt. Kan desværre ikke huske doserne, men du kan læse om det på lifeextension.com - som også sælger dem. De er dog dyre og kan kun fås i udlandet!

    For mig virkede det som det skulle, men ikke i længden. Jeg tror selv på, at det var fordi jeg havde nogle ting jeg skulle kigge på og omstrukturere mit liv på en ordentlig måde og på den måde ikke var rigtig "klar" til det. Jeg røg derfor tilbage på den ordinære medicin, men vil rigtig gerne ud af den en dag!

    Er du sat nok ind i det så er SAM-E et godt bud! Og naturligt :)
  • Jeg kender ikke det præperat Sam- e.. Men jeg har hørt at perikon ikke må tages så længe man får anden medicin for sin depression..Nogen der ved noget om det ?
  • Det er korrekt at du ikke må tage perikon mens du tager din medicin. Dette fordi det så er svært at skelne mellem hvilket præparat der rent faktisk virker samt at perikon i visse tilfælde kan gøre, at det medicinske præparat ikke virker optimalt.

    Men hovedsageligt fordi, at man så ikke ved, hvad der er hvad og det kan være uhensigtsmæssigt at være i uvished omkring sådan noget.
  • Hej Lineat1 :)

    Mange tak for din besvarelse af mit indlæg.

    Jeg tror, at jeg prøver at købe Sam-E på den hjemmeside du nævnte.

    Jeg har læst meget godt om præparatet flere steder, men kan du huske om man kan tage præparatet samtidig med P-piller? Eftersom du ikke nævner det i dit indlæg, går jeg ud fra at man GODT kan tage Sam-E sammen med P-piller, vil bare gerne være helt sikker.

    Ser frem til at prøve præparatet, hvis ikke det virker som antidepressiva, skulle det være en stærk antioxidant, og det kan man jo aldrig få for lidt af til bekæmpelsen af de frie radikaler.

    God søndag :)

    Vh. Louise.
  • Jeg ved faktisk ikke, om p-piller og sam-e er samvirkende eller ej. Jeg kan huske, at jeg selv stoppede, men det var nok mere fordi det var usundt for kroppen og at jeg jo lige så godt kunne droppe alt der kunne have indflydelse på depression/hormoner.

    Prøv at google det, så skal du nok få svar :)

    Held og lykke med det!
Log in eller Registrér for at kommentere.