Hjem Hud og hår Hårtab

Kraftigt hårtab grundet eksem eller svamp? og hvad for én?

Redigeret 18 december, 2017, 17:40 i Hårtab
Jeg håber inderligt på et svar, da mit problem går mig meget på, og jeg ønsker et direkte svar til hvad det er, da jeg føler jeg har prøvet alt og intet dybere svar eller resultat har opnået.

Siden jeg for ca. halvandet år siden stoppede med at bruge Roaccutan, altså den stærkeste kur mod acne, så har jeg i mellemtiden og efter oplevet en smule hårtab. Dengang var det ikke særligt slemt, men jeg valgte dog at droppe voksen for derimod at opnå et sundere hår.

Det blev slemmere med tiden, og det gik mig på så gik til hudlægen for at forhøre mig. De sagde at Roaccutanen var grunden til det, men at jeg tre måneder efter kuren slutning ville opleve normalt hår igen. Det var ikke tilfældet og jeg valgte at opsøge en privat hårklinik (haarklinikken hed den vidst), som sagde at jeg havde en smule svamp i hovedbunden. Jeg fik en shampoo og en ekstrakt, som jeg skulle bruge hver dag. Men synes heller ikke det hjalp.

Da jeg med tiden synes at det blev værre, så tog jeg til hudlægen igen, og de kunne også se noget svamp (ved ikke hvilken slags svamp?), og jeg fik recept på Nizoral og en Mousse, som jeg skulle bruge hver dag i 3 uger og et par gange om ugen derefter. Dette er snart lang tid siden, men jeg oplevede at min kløe i hovedbunden forsvandt delvist, der kom dog skæl grundet den tørre hovedbund, men det hjalp. Førhen kunne jeg køre hånden igennem midt hår hvor jeg derefter havde en del hår mellem hænderne. Efter dette så hjalp det og jeg tabte ikke hår i lige så stort omfang. (Dette er snart et halvt år siden, at det var godt.)

Nå, men nu, den dag i dag, så er det igen blevet værre. Jeg var stoppet med at bruge Nizoral og Moussen og levede 'normalt'. Men med tiden så begyndte mit hårtab at blive værre igen og det er virkelig slemt i dag, hvilket det har været de sidste par måneder.

Hver morgen, når jeg har sovet, så vågner jeg op med ekstremt fedtet hår, som skyldes fedtet hovedbund. Den fedtede hovedbund opstår næsten altid om aftenen. Og jeg føler at denne 'fedthed' gør mit svamp/kløen i hovedbunden værre, så derfor går jeg nogle gange i bad 2 gange om dagen og i hvert fald en gang hver dag, for at stoppe den fedtede hovedbund.
Men det har resulteret i endnu mere kløe og hårtab end før næsten, da min hovedbund er blevet for tør og der er opstået skæl. Så nu er jeg begyndt på at gå i bad hveranden dag, men nu er problemet igen at min hovedbund er med fedtet kløen bliver ved. Jeg begynder at få små knopper (ligesom bumser) i hovedbunden.

Det hele er ligesom en ond cirkel, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, da jeg føler lige meget hvad jeg gør så er det dårligt for min hovedbund og mit hår falder af konstant. Jeg var i karbad den anden dag og valgte at tage hele hovedet under vandet for derefter at skylde mit hår. Da jeg efter badet kiggede ned i vandet, så havde jeg aldrig set så mange hår før. Det var næsten som om jeg lige var blevet klippet. Den var fyldt med hår. Det er så skræmmende og min hovedbund bliver tydeligere og tydeligere.
Det er ikke ét sted men over det hele at jeg mister håret. Oftest når håret falder af, så er der i spidsen (altså den enden som har været i hovedbunden) en lille 'rod' på. Det er ikke den normale rod tror jeg, men ligner noget svamp agtigt noget. Hvis man skal sammenligne det med noget, så ligner det en hudorm i den lidt gule/hvide farve.

Jeg har læst og læst på nettet. Jeg ved virkelig ikke hvad det er? Om det er psoriasis, skæleksem, svamp (og hvis det er, hvilken svamp?). Min kæreste kiggede ned i min hovedbund her den anden dag for at se nermære, da det er svært for mig selv, og lægerne siger egentlig ikke så meget andet end at det er svamp, og da jeg kom til hudlægen sagde de bare at jeg skulle bruge den Nizoral uden at tjekke hvad det var for noget rigtigt.
Men min kæreste sagde at det så rødt ud nogle steder (det må være kløen), og at der få steder var ligesom en lille bums, der var lidt hævet.

Jeg føler mig virkelig fortabt og ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det her? Jeg gad godt have et svar på hvad det lige præcis er, og hvordan jeg skal få det væk, så jeg ikke lider af hårtab mere. Det er altså ekstremt så meget hår jeg taber, og det har på de 2 år, hvor jeg har tabt lidt hår efter Roaccutan, aldrig været SÅ slemt som det er nu. Føler ikke Nizoralen og Moussen jeg har fået fra hudlægen har virket. Startede med at bruge det hver dag i nogle uger og så ikke lige så ofte. Det har ikke rigtig hjulpet og når jeg vasker håret hver dag så får jeg skæl og endnu mere kløe (stadig fedtet hår, bumser/sårskorper nogle steder) , og når jeg så stopper med at vaske hår hver dag så får jeg endnu mere fedtet hår og og flere små knopper/bumser/sårskorper/kløe. Hårtabet er det samme lige meget hvad - nemlig ekstremt.

Håber på at I ved hvad det er, så jeg kan få en ende på det her. Hvis mit hårtab bliver ved, så er jeg sikker på at jeg næsten er skaldet inden for et halvt år til et helt. Føler min hovedbund er levende.

Mvh. Lunden1 - Håber inderligt på et svar! :'(
«13456710

Kommentarer

  • Hvis jeg var dig ville jeg gå til hudlægen og bede om der blev taget hår og hudprøver og få dem undersøgt på et laboratorium.
    Det er jo vigtigt at finde ud af hvilken svamp det drejer sig om, så du kan få den rigtige behandling.
  • Hårtab ses ved kviksølvforgiftning.
    Kig evt. på denne hjemmeside www.tungmetal.dk
  • Tak for svarene.
    Jeg har bare været til hudlægen et par gange, hvor de har kigget kort på det, og givet mig recept på Nizoral osv.
    Men nu skal jeg til hudlægen her i morgen, og så vil jeg bede dem om at tage prøver af det. Vidste jeg nemlig ikke var muligt, så det vil jeg gøre, så jeg ved hvordan jeg skal bekæmpe det.

    Har iøvrigt lige klippet mig helt karseklippet. Håber det hjælper med noget luft til hovedbunden.
  • Hej Lunden1

    Har netop læst dit indlæg og har præcis samme symptomer som du nævner her. Har stået på hos mig i 1,5 år. Og har været ved to forskellige private hudlæger og en gennem det offentlige. Dog uden bedring, taber stadig meget hår og har kløe mm.

    Så ville høre om du stadig døjer med problemet eller du har fået styr på hovedbunden igen?

    Håber du vil svare tilbage og hjælpe en anden i samme sitiuation...

    Mvh. Andersen11
  • Det er ret sikkert svampen Malassezia der er på spil her. Det er en svamp der er en del af hudens almindelige flora og som lever af hudfedt. Malassezia giver netop fedtet, uren hud med røde knopper der er karakteriseret ved at de får en vold når der går hul på dem. Det er altså ikke akne.

    Det er ikke ualmindeligt at uren hud kan skyldes en blanding af akne og svampen Malassezia.

    Roaccutan er jo et kraftigt middel mod akne, det vil derfor ændre hudens sammensætning af bakterier. Bakterierne og svampene lever altså sammen og holder hinanden i skak. Fjerner du bakterierne, får Malassezia bedre vilkår.

    Desværre er Malassezia rigtig svær at komme af med. Det skyldes at den kan leve af stort set ingenting og klarer sig fint i ultraviolet lys.

    Ved store problemer kan det være nødvendigt med systemisk tabletbehandling med fluconazol. Her er problemet at i DK vil lægen kun give behandling i 10 dage, og det er alt for lidt. Der skal 6 måneder eller mere til fordi svampen kan overleve stort set alt.

    Det hjælper ikke at ændre på kosten, men den er i studier vist at være følsom overfor ejermandens stressniveau. Dvs. er du stresset, så får svampen bedre vilkår. Hormonændringer som ved menstruationscycklus har også betydning.

    Et solidt kosttilskud af zink kan mindske problemet men desværre ikke fjerne den helt. Det mest effektive er nok en blanding af zink, nizoral eller systemisk fluconazol og en levevis der kan fremme en balanceret bakterieflora (der ikke giver akne) på huden. Det er bare svært fordi der ofte er en genetisk svaghed i hudens struktur der gør at svampen får så gode vilkår.

    Prøv at søge på Malassezia på engelsksprogede sider, de kan give rigtig gode råd.
  • Har udelukkende oprettet en bruger her, da det er noget nær første gang jeg har læst om én der har samme 'symptomer' som mig.

    Har undret mig i længe over hvad det er, og er derfor død nysgerrig over om du har fundet frem til en 'kur'/løsning?
    Ved ikke om det er akkurat det samme men det jeg døjer med er en form for smerter i de enkelte hovedbundshår, (som om nogen står og hiver én i håret:/) hårtab i massevis, fedtet hovedbund men tørt hår og kløe. Desuden har jeg nogle små kugleagtige skæl jeg kan kradse af, af og til. Den fedtede hud breder sig til bag mine ører hvor der ligesom i hovedbunden også er små knupper der væsker hvis man kradser i dem. Sidst men ikke mindst føler jeg en forandring i mit hår, som om hårstråene er blevet tyndere, skrøbeligere og mere tørre! Jeg lider også af akne, både i ansigtet og på kroppen. Hvis nogen har nogen anelse om hvad det kan være vil jeg virkelig værdsætte det, da min læge ikke har kunne hjælpe mig. Jeg bruger desuden en mild shampoo da jeg får ondt i hovedbunden af størst se alle shampoo'er for øjeblikket.. Håber på svar :D MV.
  • Hvor er det mærkeligt, jeg har præcis de samme symptomer som et par af jer og senest bjerget1 beskriver. Har ikke været hos læge ller hudlæge endnu, er nok lidt bange for at blive sat i gang med et eller andet tilfældigt. som så ikke virker.
    Har til gengæld prøvet en masse forskellige shampoos, typisk uden alkohol osv. Uden den store virkning...... og for et par uger siden begyndte min hovedbund så at fedte helt vildt meget... øv hvor er det træls! Jeg følger tråden tæt for at få gode ideer... :-/
  • mht til malessezia så vil jeg foreslå dig at bruge Dermovate,det virker, det er lidt fedtet, men gå alligevel med det i hårbunden mindst et døgn før du vasker dit hår med Sebix eller lignende, hvis det ikke findes. Det virkede for mit vedkommende og fjernede store psoreasislignende plamater lige ovenpå kraniet. Venlig hilsen Sabeth
  • hvordan ser malessezia i hovedbunden ud? Er det noget i selv har haft? Mit problem er nemlig at der stort set ikke er noget synligt at se. Kan føle nogle små bumseagtige prikker hvilket næppe er sådan svamp ser ud :/
  • Hej allesammen.
    Håber vi sammen kan finde ud af det her, da vi tydeligvis har noget der minder om det samme. Jeg har stadig ikke fået bug med mit, og jeg døjer stadig med det :(

    Bliver ved med at tage hår, og det er ikke nogle bestemte steder - altså måne eller pletter med skaldethed. Det er over det hele, så selvom det kan være gener osv., så tror jeg stadig på, at det er pga. den her 'svamp' der gør det.

    Jeg har klippet mig kort håret nu her, så det kan få noget luft. Det gjorde jeg også sidst, og det føles som om det hjælper en lille smule. Vil også prøve, at gå i bad hver fjerde dag nu, selvom det virker ulækkert. Men tror det hjælper hovedbunden med at i fremtiden at blive hurtig fedtet.

    Håber virkelig vi kan finde ud af noget, som virker! Jeg får stadig de her på knopper som klør og bliver til gule sårskorper. Inden jeg klippede mit hår her forleden, så selvom jeg var i bad om morgen, så ville mit hår næste dag efter jeg har sovet være helt gennemfedtet!

    Med venlig hilsen her fra!
Log in eller Registrér for at kommentere.