Hjem Hjerne og nervesystem Alzheimers

stress eller begyndende demens

Redigeret 26 august, 2012, 03:40 i Alzheimers
Jeg er en kvinde på 37 somre. Jeg har meget store problemer med mange ting.

Jeg glemmer rigtig rigtig mange ting, jeg snakker meget tit bagvendt, bytter rundt på ord og sætninger, kan ikke følge med i en film, eller en bog hvor man skal tænke bare en lille smule. oplever tit at sidde midt i en samtale, for ikke at have forstået halvdelen af det de snakker om, eller ligefrem har glemt hvad de snakker om.

Taler i tlf med offentlige myndigheder, men har ikke forstået en brik bagefter.

Jeg har meget svært ved at koncentrere mig, når jeg kører bil, har flere gange været tæt på at overse et lyskryds, og igår havde jeg nær kørt op i røven af en anden bil, fordi jeg ikke er opmærksom nok, derfor kører jeg kun hvis det er højest nødvendigt.

Har været ved lægen, lægen griner bare af mig, og siger jeg er stresset fordi jeg ikke er gammel nok til at udvikle demens, men er alt det nok til kun at være stresset??

Lægen har taget blodprøver for alverdens ting, men alt var i den fineste orden bortset fra jern.

Jeg er meget bange for min fremtid.

Kommentarer

  • Så bør du slet ikke køre bil, hvis det er som du beskriver. Du er jo til fare for både dig selv og andre.
    Og ja, det kan sagtens være stress. Men lægen bør da ikke grine, det er jo alvorligt.
    Jeg var selv engang så stresset, at jeg pludselig ikke vidste, hvor jeg var henne før der var gået et lille stykke tid. Det er jeg heldigvis kommet over for længe siden, men først efter det der gjorde mig stresset blev fjernet.
  • Jamen det er jeg da slet ikke i tvivl om, men der kører bare ingen busser helt herude og der er 5 km til nærmeste købmand. Så det kan jeg bare blive tvunget til hvis børnene skal have mad.

    MHT stress er mit problem bare at jeg ikke aner hvad jeg skulle være stresset over. Derfor er det heller ikke nemt at fjerne stressen :D
  • Jeg kan godt se det er noget besværligt, faktisk ikke særlig nemt. Det er ikke altid så nemt at vide, hvad man skal gøre.

    Jeg ved jo ikke om det er stress, jeg ved kun stress kan være årsag til man glemmer o.s.v.
  • Der kan være mange ting der stresser,som man er uvidende om.
    Når du taler med offentlige myndigheder, er det så i kraft af dit arbejde, eller fordi du er afhængig af hjælp fra det offentlige.
    Lever du et tilfredsstillende liv?
    Det kan være du savner noget i dagligdagen, noget som du ikke ved hvad er. Hele livet er en lang udvikling og afvikling.
    Den alder du er i nu, kan handle om det man kalder midtlivskrise, noget der kalder på forandring, ikke nødvendigvis i dit ydre liv, snarere det indre, altså en forståelse og udvikling af noget i dig selv. Det er noget vi alle må igennem.
    Det kan også handle om en tidlig overgangsalder.
    Det kan også være, at du mangler noget der virkelig interesserer dig, noget der gør dig glad.
    Man kan sagtens blive stresset af "ingenting".
  • Hej truntelunte

    Det var meget forkert af din læge at grine, når du kommer med et så voldsomt helbredsproblem. Har du overvejet at skifte læge?

    Jeg har haft jernmangel, og jeg genkender absolut dit problem. Men har du ikke andre af de typiske symptomer på jernmangel, så som træthed, tendens til depression, hjerteuro, svimmelhed, åndenød, hårtab, diarré?

    At jernmangel kan svække koncentration, hukommelse og indlæringsevne, kan du blandt andet se her:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=51 ... p=8&menu=2

    Jeg har en liste over de problemer, som jernmangel kan give. Et af problemerne handler om, at jern spiller en rolle for udnyttelsen af sundt fedt, som hjernen har så hårdt brug for.

    Så derfor ville jeg, hvis jeg var dig – ud over jernpiller – tage en god vitaminpille dagligt, samt et tilskud af sunde fedtstoffer, f.eks. fiskeolie, måske endda eye Q, som skulle være særlig godt ved hukommelses- og koncentrationsproblemer. Desværre er det dyrt. Men pengene er givet godt ud.

    Ud over jernmangel har jeg også senere haft kaliummangel. De symptomer, jeg havde ved kaliummangel, lignede i høj grad demens.

    Men kaliummangel kan der vel ikke være tale om i dit tilfælde? NB, jeg taler ikke om kalk, altså calcium, som mange tit tror, når jeg snakker om kalium.

    Kalium er mest kendt som det mineral, man nemt kommer i underskud med, hvis man får vanddrivende medicin. Men det får du vel ikke?

    Man kan også få kaliummangel, hvis man sveder meget, eller hvis man kaster meget op eller har diarré.

    Dengang jeg havde kaliummangel, var jeg meget dårlig. Din læges reaktion minder om min læges. Hun tog mig slet ikke alvorligt. Hun begyndte også at snakke om, at der nok bare var tale om en stress-reaktion.

    Jeg har selvfølgelig skiftet læge begge gange – både den læge, der ikke tænkte på, at jeg kunne mangle jern, og den læge, der godt nok tog blodprøve og fandt for lavt kalium-niveau, men ikke mente, at kaliummanglen skulle kompenseres for, og heller ikke mente, at man kunne blive pseudo-dement af kaliummangel blev skiftet ud. Nu har jeg en fornuftig og praktisk læge, der ikke griner af sygdom!

    God bedring og mange hilsner

    Kameliadamen
  • Linette1 tak for dit svar :)
    Jeg syntes jo jeg lever et tilfredsstillende liv, mand 2 dejlige unger villa, volvo og vovhund. offentlige myndigheder er skat, og det er private anliggender, små beløb de har fjumret i mht overskydende skat og tilbagebetaling igen da de åbenbart havde regnet forkert ud i første omgang :)
    Jeg går hjemme til dagligt, og får ikke lavet en skid, for nu at sige det mildt. Idag så laver jeg noget...... og pludselig er dagen gået foran computeren, og vasketøjet ligger stadig i kurven osv.
    Det er faktisk rigtig gode spørgsmål du kommer med, de sætter nogle tanker igang. Jeg skal imorgen ud til en psykoterapeut og tale med hende, det er jeg lidt spændt på, har aldrig prøvet sådan noget før :) Men tænker også hvis det er noget fysisk, så hjælper det jo ikke noget alligevel.... og hvis det er psykisk, så burde jeg jo bare kunne tage mig sammen og gøre noget ved det hmmm....
  • Kameliadamen1 tak for dit svar :)

    Der er styr på den jernmangel, sidst jeg fik taget blodprøver var den fin, det er ca ½ år siden. Jeg spiser 2 jern piller hver dag og en multi vitamin, ellers begynder jeg at blive svimmel hver gang jeg rejser mig osv.

    Men jo har mange af de symptomer du beskriver.. maveproblemer, koncentration, hukommelse, træthed. Jeg har prøvet med fiskeolie, men syntes ikke rigtig det gør nogen forskel.

    Kalium og alle de andre mineraler fik jeg tjekket i de blodprøver, der var rigtig mange ting de tjekkede for, og de var helt okay der for ½ år siden. Jeg får intet vanddrivende eller andet medicin, ind imellem bruger jeg brufeen til mine ledsmerter (hypermobilitet) men det er langt fra dagligt.

    Jeg skal have skiftet læge, da min nuværende læge er gået på pension. De 2 damer der er tilbage i lægehuset, dem fatter jeg simpelthen ikke de kan være læger :D nå men måske jeg skal tage mig sammen og få skiftet og så prøve at tage problemet op med en anden læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.