Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjerte- eller maveproblemer??

Redigeret 25 august, 2012, 11:35 i Hjerteproblemer
Hej

Jeg er en pige på 19 som vil høre om der er nogle der har oplevet det samme, eller ved om der er noget jeg bør være bekymret for.
Jeg har i de sidste par uger (måske længere tid) fået det gradvist værre. Mine symptomer er følgende:

- pludselig ubehag i kroppen: Dette har jeg oplevet en del før også. Det er lidt svært at forklare, men det er som en uro i kroppen samt en mindsket følelse. De fleste gange har jeg haft forstoppelse eller luft i maven i forbindelse med det

- Maveproblemer. Indtil for et par dage siden havde jeg unormalt meget luft i maven og mine toilet besøg var, i forbindelse med at jeg havde det dårligt, mere regelmessige end de normalt plejer at være. Jeg plejer at have en del forstoppelse, som egentlig ikke har generet mig, medmindre der var gået op til en uge. De sidste par dage har jeg ikke kunnet gå på toilettet, til gengæld vågnede jeg kl 3 i nat med tynd mave.

- Blå mærker og 'stik'. I april månede, fik jeg blå mærker på min venste hånd og underarm, uden at have slået mig. På min underarm kunne jeg se at der var en slags 'bule' på et af mine blodåre, da jeg vågnede dagen efter kom der et blåt mærke der hvor bulen havde været. Jeg lagde mærke til det på hånden i forbindelse med nogle spændinger/stik jeg en gang i mellem får, hovedsageligt i hånd og arm, men også en gang i mellem ved hals, kæbe og nogle gange ben og fødder - mest ved tæerne. Det er ikke en snurren, men som om der er noget der bliver stukket indefra. Hvis ikke jeg husker forkert, så føles det som engang da jeg blev opereret i knæet, hvor jeg skulle have morfin gennem blodet, i armen, og sygeplejersken sagde at jeg skulle sige til hvis det spændte for meget, og der kunne jeg mærke det i blodårerne, lidt på samme måde (tror jeg). Stikkene har jeg dog haft i nogle år, det er som om de kommer og går. Jeg var til lægen med det i April og han kunne ikke sige hvad det var. Jeg fik taget blodprøve og det eneste han fandt ud af var at jeg havde en lille smule jernmangel, men mit blodprocent var ok. For ca en uge siden fik jeg et blåt mærke samme sted på underarmen, og fik derefter et ved mit højre håndled, under bagsiden af min hånd, ikke der hvor man måler pulsen.

- Trykken ved brystet og venstre arm og høj puls. Det der bekymrer mig mest er at jeg har en trykken/spænding ved venstre bryst. Jeg vil beskrive det som var det ved venste brystmuskel, og ikke 'indefra' hvor hjertet er, men når jeg samtidig har ubehag i venstre arm og skulder, synes jeg ikke det virker normalt. Brystet (hele brystet) og armen føles tungt, men har det lidt svært med at bedømme om det måske er i forbindelse med sult. Spændingen blev 'lindret' lidt efter at have været på toilettet i nat, men siden i går aftes indtil i morges har jeg haft høj puls på lidt over 100 (kan ikke huske præcis hvor den lå). Jeg målte den først i morges, men har fra i går kunnet mærke hjertet slå, og det er dét der generede mig. Jeg måtte tænde for fjernsynet og finde på en måde at blive distraheret, så jeg kunne slappe af og sove.

Et symptom jeg har været i tvivl om jeg skulle nævne, er sitring i musklerne. Jeg har, siden jeg var 16 (tror jeg) haft sitringer (fasciculations) i mine muskler. De enten hopper eller vibrerer, men fordi det er så lang tid siden det begyndte, har jeg ikke været bekymret for om det. Jeg er stærkt gået ud fra at det er min mangel på motion der skyldes at de er der.

Jeg er i tvivl om brystspændingerne kan skyldes almene mave problemer, eller om det kan være hjertet?
Jeg har været til lægen med det og han fik udelukket at det var infektion, blærebetændelse, graviditet, lever, nyre og blodprocent. Jeg mangler kun svar fra vitamnprøverne. Jeg tager i forvejen enormt meget D-vitamin, da min krop har svært ved at optage det, men det skulle være stabilt nu.

Jeg er 170 høj og vejer (ca) 54 kg. Mit blodtryk skulle gerne være normalt, men min kondi derimod er nok ikke den bedste. Jeg har i løbet af sommeren gået en del og jeg har været opmærksom på at drikke rigeligt med vand (det var ikke noget jeg gik op i før, men fordi min hud var blevet så tør, tænkte jeg at det kunne hjælpe).

Er der nogen der har haft noget lignende?
Og har i et bud på hvad det kunne være?

På forhånd tak :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er nok noget rigtigt i det man siger, at kvinder ikke bliver så grundigt undersøgt som mænd, fordi kvinden selv nævner, at det måske er maveproblemer.
    Næste gang du får et "anfald" så ring efter en vagtlæge, som ikke vil turde andet end indlægge dig til observation for blodprop/hjerteanfald. Glem det om maven, så vil jeg tro, du får den rigtige undersøgelse.
    Blå mærker ved jeg ikke noget om, men de er også tegn på eet eller andet, selv småbitte røde prikker kan også være alvorligt f.eks.
    Du skal i hvertfald ikke gå og have det sådan, god bedring.
  • Indstillinger
    hejsa jeg er IKKE LÆGE og skal derfor IKKE stille en diagnose på dig (og eller andre i dette forum) men vil BLOT (uden dermed at sige det er det samme du fejler) henlede din opmærksomhed på den (herinde samt under maveproblemer og under stress) startet tråd (under overskriften "er desperart") her vil du se at det mine anfald (du kan se om du kan genkende nogle symptomer) skyldes maveproblemer
    DERMED IKKE SAGT (selv om jeg håber det da det vel er bedre at fejle noget med mave end med hjerte) DET er tilfældet med dig DET må en læge afgøre
Log in eller Registrér for at kommentere.