Hjem Muskler, led og knogler Fibromyalgi

Fibromyalgi og ingen hjælp til ny uddannelse?

Redigeret 16 august, 2012, 17:18 i Fibromyalgi
Jeg er en pige på 20år, som lige er blevet udlært frisør. Det har været fire meget hårde år, da jeg har kæmpet med smerter mest i ryggen, benene, armene og nakken. Jeg har arbejdet meget, og ville bestemt gerne kæmpe for en karriere indenfor frisør -og modeverden. Jeg har knoklet, mildt sagt.
Men nu gå jeg sygemeldt.
En måned før min svendeprøve (april 2011), gik jeg til lægen med mine smerter, for at få hjælp til lindring. Hun sendte mig til en masse undersøgelser, og jeg blev sygemeldt lige efter min svendeprøve, fordi mine smerter forværrede.
Nu går jeg hos en special-overlæge, der er ret sikker på at jeg har fibromyalgi. Alle symptomerne er der, smerter i muskler og led i hele kroppen, tarmproblemer, træthed, udmattedhed, søvnløs. Det hele passer.

Nu står jeg i et nyt problem. Jeg vil meget gerne studere videre, til en ny uddannelse, hvor jeg kan holde mine smerter bedre ud. Frisør er et meget hårdt fysisk job, hvor man står op 8-10 timer dagligt, og man spænder meget i alle muskler oppe omkring nakken og i armene. Så jeg ville gerne studere videre på universitettet, til et mere stillesiddende job. Men så skal jeg først tage en hf, og her kommer problemet: økonomi. Jeg skal selvfølgelig søge SU, som alle andre studerende, men en SU rækker ikke langt. Min læge fraråder mig stærkt et studie-job, da mine smerter er så slemme, og jeg har taget alt for mange smertestillende i forvejen, så han mener ikke at min krop og min energi kan holde til, hvis jeg både skal studere og have arbejde ved siden af.
Fordi jeg er under 25, kan jeg ikke søge revilidering. Er der nogen der har en idé til hvad jeg kan gøre? Det ville være en stor hjælp.

Tak for jeres tid, og evt. idéer til hjælp til min femtid.

Mvh. Helene.

Kommentarer

  • Kære Helene

    Er der ingen der har svaret på dit indlæg ? Jeg er nysgerrig på at høre hvad du fandt ud af - der er jo gået en del mdr. siden du skrev på netdoktor.
    Hejsa fra
    Annemette
    PS Jeg er selv uddannet frisør og håber at høre fra dig.
  • Hej Annemette.

    Jeg er desværre ikke nået meget længere. Jeg har fået mine diagnoser nu, og sidder i en "klemme" i kommunen. De vil stadig ikke give mig revalidering, fordi jeg er under 25år. Så jeg tror umiddelbart kommunens plan er at sætte mig i aktivering og jobtræning, indtil jeg er 25, men jeg håber der kommer en anden løsning, for det er meget surt at gå rundt i 4år endnu uden at kunne komme videre. Så jeg håber, men har desværre ingen løsning endnu.

    Mvh. Helene.
  • Hej...

    Prøv lige at spørg din læge eller kommune om ikke du kan søge handicaptillæg til din su.. Det er en mulighed.
  • Lotteh89, det var da alle tiders råd. Jeg blev nysgerrig og fandt dette.

    http://www.su.dk/saerligstoette/handica ... fault.aspx
  • - man kan desværre kun få handicaptillæg til videregående uddannelser , og altså ikke ungdomsuddannelser som HF og lign .
    Jeg mener bestemt at du kan få revilidering når du er under 25 , dog et det ikke den samme høje sats .

    Hvis det ikke lykkedes at få eksempelvis revilidering kan det være en ide, at tage et SU lån .selvom SU helt sikkert ikke er særlig høj kan det altså godt lade sig gøre at leve for den, og så kan der evt. Supplered med sulån, selvom det selvfølgelig er meget træls at skulle ud at tage lån, for at få sig en uddannelse men det er der altså mange der er nødsaget til.

    - jeg lider selv af en sygdom der gør at jeg heller ikke rigtig kan have et arbejde ved siden af studie på trods er det lykkedes mig at blive færdig med min HF i sommers, med en su indtægt
  • Jeg er gået i gang med uddannelse, og har SU og SU-lån nu. Men min gamle kommune rådede mig til at være sygemeldt i et år, for så kunne de hjælpe mig økonomisk, fordi jeg netop har en erhversuddannelse i forvejen. - men efter et års sygemelding ændrede de mening og kunne ikke hjælpe mig alligevel. Det blev jeg meget skuffet over. Men jeg klarer mig, og skal nok klare mig godt igennem endnu en uddannelse. Det er bare fustrerende at få forskellige informationer, for derefter at få at vide at de ikke kan hjælpe.
  • Hej Helene

    Ja, det er desværre helt umuligt at blive revalideret når man er under 25 år. Men det er ikke kun "lykken" med revalidering -hvis man får tilsagn om revalidering kan kommunen nemlig så godt som fuldstændig bestemme hvilken uddannelse de synes du skal uddannes til. Og videregående universitetsuddannelser ud over bachelor-niveau kan man godt glemme alt om!

    Men, jeg har som du været turen igennem, også pga kroniske smerter. Istedet for revalidering fik jeg betalt mine studiebøger løbende af kommunen, hvilket i mit studie var mange tusind kroner. Så det talte faktisk en del i et skrabet studiebudget. Det lykkedes mig at få studiearbejde som underviser, det kunne jeg godt holde til. Så der er mulighed for at tjene lidt ekstra skillinger selv om man ikke kan holde til supermarkeder og rengøring.

    En anden ting, jeg egentlig var rigtig glad for at undgå ved revalidering var, at hver eneste karakter, evt. semester-udsættelse eller sygeeksamen skal diskuteres igennem med sagsbehandleren, fordi de løbende skal vurdere om man kan klare uddannelsen. Formaster du dig til at blive gravid under uddannelse, så er en vis herre løs. Og mener de ikke at du kan klare det uanset hvad du selv mener, ja så ryger revalideringen igen.

    Så klø på, og nyd at du trods spaghetti og ketchup i rigelige mængder, kommer til at tage din uddannelse på lige vilkår med de andre på trods af dine smerter. Og ansøg om såkaldt revaliderings-ydelse (tror jeg de kaldte det) så du kan få betalt bøger og evt. kopi-gebyr. Hver en 100-las tæller!

    Held og lykke med din uddannelse!
  • Man kan godt få revalidering til højere uddannelse end bachelor, det har jeg fået, og det er ikke så forfærdelig længe siden. Jeg havde, trods sygdom, selv kæmpet mig igennem en HF og første del af en cand. uddannelse, og var altså bachelor, da jeg mistede mit arbejde, som havde givet mig råd til at læse.
    Her synes man fra kommunens side, at jeg skulle have lov til, at gøre mit studie færdig.
    Så ud over bøger er også f.eks. rejser betalt. Jeg fik et månedskort, hvor jeg kunne rejse alt det jeg ville eller havde behov for. Alt blev betalt. Jeg læste i København, men boede på den anden side af Sjælland.
Log in eller Registrér for at kommentere.