Hjem Kvinder Overgangsalder

Knibeøvelser eller...

Redigeret 26 maj, 2015, 06:16 i Overgangsalder
Ganske uvidende om hvad man evt. har i vente efter overgangsalderende har jeg nu fået konstateret "og heldigvis let nedfald i skeden" tror det er skedevæggen, som generer mig sidst på eftermiddagen.

I samarbejde med min læge skal jeg nu lave knibeøvelser, da jeg virkelig prøver at undgå operation.
Nu laver jeg så knibeøvelser nu og atter nu og hele tiden føler jeg.

Min læge syntes det lyder fornuftigt med de øvelser jeg laver, 10 minutter om morgenen, og så tænker jeg over det i løbet af dagen. Ingen tunge løft, når jeg står i kø m.m. knibe knibe knibe :-(

Men jeg føler mig som en stor knibeøvelse, og får selvfølgelig ondt alle vegne, så nu er det gået hen og blevet selvforstærkende, tænker kun på om det hele nu falder ned, bliver inkontinent m.m. for det er jeg ikke nu, og hjælper de knibeøvelser overhovedet.

Er der nogle ude i det dejlige Danmark der har det ligesom mig, og hjælper knibeøvelserne overhovedet, hvad siger du?

Kniberen.
«1

Kommentarer

  • Ja, du kan tro knibeøvelser hjælper.
    Jeg er en "ældre sag" på 68 år. Jeg har født fire børn, nemt og hurtigt. Fødsler kan forårsage nedsynkning. Jeg har levet med inkontinens i mange, mange år. Jeg har lavet knibeøvelser, også i mange år.
    Sidste år blev jeg opereret for nedsynkning. For et par måneder siden blev det konstateret, at jeg ikke kunne tømme min blære. Så skulle jeg lære, at bruge kateter, så jeg selv kunne tømme blæren på denne måde. Samtidig blev jeg tilbudt specialtræning på et genoptræningscenter.
    Det har virket. Jeg skal ikke bruge kateter mere og er fri for inkontinens.
    Jeg er så ærgerlig over, at jeg ikke fik ordnet det for mange år siden, men ok, det er i orden nu, men jeg jeg skal huske at lave knibeøvelser.
    Jeg gjorde sådan set øvelserne rigtigt, det var de rigtige muskler jeg fik fat i, men jeg kneb ikke hårdt nok.
    Så fortsæt du bare med dine knibeøvelser, de virker.
    Hilsen Linette
  • Hej Kniberen :o)

    Ja, det hjælper!

    Jeg fik for mange år siden den besked af min daværende læge, at jeg var nødt til at blive opereret, fordi underlivet var for løst efter fødslen af et kæmpebarn.

    Jeg havde ganske vist fået at vide på sygehusets barselsafdeling, at det var vigtigt at genoptræne musklerne efter fødslen. Men hvordan skulle man kunne genoptræne disse muskler, når det hele i den afdeling af kroppen bare føltes som en stor, blodig hakkebøf?

    Og der var jo nok at gøre med et nyfødt barn, så jeg fik ikke optrænet noget. Og så var det jo, at lægen sagde, at jeg bare kunne blive opereret.

    Heldigvis stiftede jeg bekendtskab med Helle Gotveds bøger og gik i gang med at træne. Og det hjalp virkelig. Og heldigvis er det jo sådan, at disse øvelser ikke tager lang tid.

    Men, men … Vi skal jo også lige barbere ben og armhuler. Det tager jo ikke lang tid! Og vi skal ordne negle og hård hud på fødderne, og det tager jo ikke lang tid. Og vi skal rette øjenbryn, og nogle af os har ”heksehår” på hagen, og de skal også lige fjernes, og det tager jo ikke lang tid!

    Og HJÆLP, hvor er der meget, der l-i-i-i-ge skal ordnes, og altså også disse knibeøvelser, som vi nok er nødt til at lave resten af livet!

    Jeg glemmer i perioder at lave øvelser, og hvis jeg så bærer på noget tungt, føles det somme tider, som om jeg taber indmaden. Det er en ubehagelig fornemmelse, der i høj grad virker motiverende, sådan at jeg får rettet op på problemet. Sådan går det lidt frem og tilbage. Men at øvelserne hjælper – det er der ingen tvivl om


    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Det lyder godt, så fortsætter jeg ufortrødent ;-)
    Jeg har lavet dem i 2 måneder nu og er ved at blive lidt utålmodig, for sidst på eftermiddagen, føler jeg også at indmaden er ved at falde ud.

    Kontaktede så min læge som sagde at jeg skulle være lidt mere tålmodig, så det må jeg så lære at blive.
    Jeg har heldigvis fundet et program på nettet www.gynzone.dk som jeg følger, så jeg vil glæde mig til at det kommer til at blive bedre.

    Men sig mig, kan man ved bækkenbundsøvelser virkelig undgå at "det" falder ned, eller må jeg bare lære at leve med symptomerne sidst på eftermiddagen?

    Kniberen
  • Er der nogle der ved hvor lang tid der går inden jeg kan mærke resultater?
  • Nu har jeg lyttet til det link du har lagt. Der bliver sagt, hvis ikke man kan mærke bedring efter tre måneder bør man søge hjælp.

    Milde himmel, jeg kan ikke huske, enten hørte jeg det eller læste det på siden.
  • Ja og hvad betyder det så.

    Jeg læser mange ting på nettet, min egen læge siger at jeg skal være tålmodig, men hvor længe skal jeg være det, og hjælper det at være tålmodig?

    Nogle siger det ene nogle siger noget andet, og jeg ved godt at jeg skal knibe resten af livet, men det gør jeg også gerne hvis det hjælper, men hjælper det, og vil jeg sidst på dagen ikke føle at de nedre ting generer, hvis jeg kniber løs.
    Det er kun det jeg kunne tænke mig at vide ØV.

    Nogle gange får jeg lyst til at opgive, men en operation vil jeg nødig igennem, da jeg også har læst at det måske slet ikke hjælper, og vi kvinder har ligget nok med benene i vejret i løbet af livet.

    Så jeg begynder snart at kalde mig "den forvirrede" ;-)
  • persille1persille1
    Redigeret 11 februar, 2014, 02:07
    Ja, hvad betyder det at søge hjælp.
    Hvor, hvordan, hvorledes. Det ville jeg også gerne vide.
    Man kan finde klinikker på nettet, hvor de skriver de kan hjælpe. Naturligvis koster det en bondegård.
    Og har du penge, så kan du få
    men har du ingen, så må du gå.

    Jeg har læst, at ridning er virkelig godt for slappe underlivsmuskler. Min veninde siger det også og hun burde vide det. Det giver vist noget gymnastik. Tør du det, altså ride. Jeg er nervøs for heste, min søster blev smidt af. Prisen, den kender jeg ikke.

    Jeg går og jeg må ikke springe en eneste dag over, så er f..... løs i Laksegade. Hvorfor skal alting også være så besværligt.
  • Lige mine ord ;-)

    Men ridning, nej det tror jeg ikke jeg kaster mig ud i, i en alder af 62, men tak for tip.
    Men jeg har da fået mig fortalt at motion er godt, da det styrker musklerne... også der nede.
    Men hvem gider hoppe op og ned, hvis alt andet følger med, ellers må man motionere om formiddagen.

    Nåh men jeg må knibe videre, få ondt alle vegne, og hjælper det ikke, ja så må jeg jo gå den tunge vej, eller bare leve med ubehaget.

    Jeg er da heldigvis ikke utæt "endnu"
  • Nedsynkning er, som jeg har forstået det, et andet problem. Jeg blev opereret sidste år for nedsynkning. Det kan du ikke træne, da det er bindevævet der bliver slapt.
    Når du ikke er utæt, kan du forebygge det med knibeøvelser, og det skal du blive ved med. Knibeøvelserne hjælper musklerne der " bærer" dit underliv. Om det hjælper på en mindre nedsynkning, ved jeg ikke. Men det skader ikke at blive ved.
  • Tak for svar.
    Jeg ved faktisk ikke hvad det er, men min læge sagde let nedsynkning som kan afhjælpes med knibeøvelser.
    Det føles som en bule sidst på eftermiddagen.
Log in eller Registrér for at kommentere.