Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Betændelse i tand

Hej, jeg har et problem med en tand jeg er ret sikker på er betændt. For nogle dage siden var tandkødet omkring tanden hævet og smertefuldt ved berøring, hævelsen gik væk efter et par dage men er blevet erstattet af en meget dårlig "rådden" smag i munden og meget høj spyt produktion. Og selve tanden er blevet følsom over for varmt eller koldt.

Er der noget jeg selv kan gøre for at helbrede det? Jeg er udeboende studerende og hvis jeg skulle gå til tandlæge nu og få det ordnet ville det stort set ruinere mig, da mit budget i forvejen er meget stramt.

Er det nogen der har nogle ideer? Er det muligt at fjerne det ved en penicillin kur?

På forhånd tak!

Bjerre21

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tandkødet kan hæve og gøre ondt, det kan man i nogle tilfælde klare ved at bruge en tandstikker flere gange om dagen. Det gør ikke noget det bløder, det holder op, når tandkødet har det godt igen.
    Men den rådne smag ville bekymre mig, hvis ikke det bare er eftervirkninger fra noget "galskab" i tandkødet. Så kan det klares ved flittigt brug en tandstikker mange gange om dagen.

    Men ellers må du til tandlægen, hvad enten du skal låne eller stjæle, NEJ, den går ikke, men tandlægen er måske til at lave en aftale med eller kommunen. Jeg håber du kender en god tandlæge, for man skal passe lidt på deres kunnen og priser.
    Er der betændelse i tanden kan det brede sig til knoglen og det der er værre. Det er ikke noget du skal tage alt for let på.
    Det der med varmt og koldt, hm, jeg tror ikke du slipper for et besøg hos tandlægen.

    CITAT

    Offentlige ordninger

    Vi har alle en sagsbehandler tildelt på kommunen. Kontakt sagsbehandleren for præcis information om tilskudsmuligheder.

    Lov om aktiv socialpolitik

    Man har altid mulighed for at søge sin hjemkommune om tilskud til tandbehandling, hvis man ikke selv har mulighed for at betale, låne penge eller afdrage udgiften indenfor en rimelig periode. Hvis man fx er på SU og er løbet ind i uoverskuelige udgifter til tandbehandling kan det godt betale sig at søge. Kontanthjælpsmodtagere kan også søge efter disse regler.
  • Indstillinger
    Det er som om at den fæle smag er ved at blive meget mildere efter jeg har børstet mine tænder meget intensivt, og skyllet min mund i vodka 2 gange inden jeg skulle i seng i går. Tanden er stadig lidt følsom overfor varmt og koldt men ikke nær så galt som i går, tandkødet omkring tanden gør overhovedet ikke ondt længere, selve tanden gør ikke ondt eller dunker. Men jeg har stadig meget spyt.

    Er det muligt at det bare er en tandkødsbetændelse og ikke en betændt tand?

    Tak for svaret!

    Bjerre21
  • Indstillinger
    Jeg kan af naturlige grunde ikke vide hvad der er galt med din tand, men jeg kan fortælle, at jeg har haft meget ondt i tandkødet ved en tand. Jeg fik det væk ved at bruge en tandstikker meget flittigt flere gange om dagen. Det var tandlægen, der gav mig rådet. Den væmmelige smag har jeg også prøvet, det gik væk igen.
    Hvis det "bare" er tandkødet kan du altså sagtens få det i orden igen.

    Men jeg tør jo ikke love dig, det kun er det. Men så skal du nok mærke det, for så tager smerten til. Jeg syntes det er en god ide, at skylle munden med vodka. Før i tiden var det snapsen, der holdt for, men vodka er jo også godt.
    Ja, og så det du for børstet og renset godt ud.
    Det lyder da til, den er blevet bedre, såe, måske er du heldig.
Log in eller Registrér for at kommentere.