Hjem Astma og allergi Astma

Har jeg astma

12346

Kommentarer

  • Hej.

    Det lyder godt at I har rådgivere, bare de er gode nok. Mange kalder sig eksperter uden at være det. Vi brugte Teknologisk Institut, afd. for skimmelsvamp / Carsten.

    Jeg var hos Niels Ebbehøj den 1. gang jeg nogensinde var på Bispebjerg, så da jeg efterfølgende fik en tid hos en anden, bad jeg om at komme ind hos Niels. Nå men du har fået tid hos en anden, de er sikkert også gode. De giver jo ingen behandling, den får du hos John Arnved.

    Du må IKKE stoppe med Seretide, hvis du føler den ikke er god for dig, findes der mange andre gode produkter. Jeg kunne ikke bruge Seretide, så jeg fik FLIXOTIDE som jeg var glad for. Dog er min astma så slem, at jeg nu får Innovair, som indeholder MINDRE binyrebarkhormon end de andre astma mediciner. Måske du kunne prøve den, eller Flixotide ?

    Du er NØDT til at tage astma medicinen, ellers vil dine lunger aldrig få det bedre. Du må bare prøve dig frem med de forskellige mærker.

    Mht. knogleskørhed, så er det yderst sjældent at det sker. Du får jo medicinen lokalt i lungerne. Du vil kun få det bedre, hvis du tager astma medicin med binyrebarkhormon, det gør 1000 vis af danskere som har astma, samt KOL (rygerlunger)

    Nu er du jo ikke læge, men jeg tror nu ikke på at den slim kommer ned i lungerne som du skriver. Har man slim, plejer man at kunne hoste det op, men tal med lægen om det også mht. at få noget andet. Seretide var heller ikke godt for mig.

    Du skriver at binyrebarkhormon svækker immunforsvaret. Nej det gør det ikke, jeg er ALDRIG nogensinde syg og bliver aldrig smittet selv om jeg omgåes syge i ny og næ. Jeg har fået astma medicin siden 2004. Der er altid binyrebarkhormon i den medicin.

    Det jeg tror der menes er, at binyrebarkhormon i tabletform, kan hæmme immunforsvaret og give knogleskørhed, men ikke i så små doser som der findes i astma-medicin.

    Ja jeg har en astma diagnose, men havde det ikke godt med Seretide, der husker du forkert.

    Du har brugt binyre-næsespray i 8 år, det er jo komplete vanvittigt, jeg kan godt forstå at det har ødelagt dine næseslimhinder. Det må man ikke, sagde en øre-næse-halslæge engang til mig. Næsespray er noget HELT andet end astma-medicin, som er udviklet til at bruge HVER dag.

    Hvis det var så let som du skriver at man selv skal være aktiv og opsøgende, så ville der ikke være flere astma-patienter tilbage i DK. Der tager du fejl.

    Prøv evt. at ringe til Astma- og Allergiforbundet med dine spørgsmål. Alle kan ringe uanset man er medlem eller ej. og TA din medicin, hvis du vil være helt rask igen!!
  • Nå ja kan egentlig godt huske det med seretiden - der var jeg vist lige lidt for hurtig :-/ Tak for tippet med den øvrige medicin!

    Grunden til at jeg tør prøve at lade være, er at jeg ikke på noget tidspunkt har haft andre tegn på astma end problemer med at inhalere pga sej slim(hvilket selvfølgelig er slemt nok...). Under hele forløbet har: Mit peakflow ligget normalt, det samme med Nox, min lungefunktion ligger højt i normalområdet og jeg har hele tiden iltet 100%. Jeg har ikke haft hoste om natten problemer med at ekshalere eller andre astmategn. Jeg har fået taget røntgen og CT scanninger af lunger og brystkasse; alt ser fint ud.

    Jeg har været hos en af de dygtigste ØNH læger i DK og han kiggede med kamera i mine bihuler og hals. Hans konklusion var, at mine slimhinder i de øvrige luftveje er stærkt irriterede/inflammerede. Endvidere at det er en typisk reaktion på skimmelsvamp. Slimen er endvidere en typisk allergisk reaktion, når kroppen forsøger at beskytte mod indtrængen af noget man er allergisk eller forgiftet af. Hans erfaring er, at det kan tage 6-12 mdr før slimhinderne er normale igen og det er under forudsætning af, at man ikke udsætter sig selv for det man er allergisk overfor. Derfor anbefalede han også 6 ugers antibiotika-kur sammen med den øvrige behandling.

    Faktum er, at jeg har haft størst gavn af antibiotika under hele forløbet. Jeg startede Seretide 5. jan, prednisolon 9.jan og jeg blev kun mere og mere syg og var indlagt indtil flere omgange på lungemedicinsk indtil jeg fik antibiotika 19. januar. Men jeg havde desværre et afbræk på 1 uge slut januar/start feb, hvor jeg blev rigtig dårlig igen og blev indlagt. Mens jeg tog den første antibiotikakur tog jeg ingen inhalator og jeg fik det bedre. Men normalt får man jo kun antibiotika 7-10 dage, så da den første kur stoppede gik der 2 dage før jeg lå og gispede efter vejret og var ved at blive kvalt i slim. I desperation begyndte jeg at tage Seretide igen, men det hjalp ikke en dyt. Så startede jeg antibiotika igen 3. feb, hvilket jeg har været på siden og vupti begyndte jeg meget meget langsomt at få det bedre. Jeg har endvidere haft god gavn af antihistamin (hvilket vel også tyder mere på en allergisk reaktion end en forgiftning). Jeg har dog taget seretiden siden 3. feb til nu, men har ingen tiltro til, at den hjælper på noget. Jeg satser dermed på antibiotika indtil min IgE er normaliseret.

    Nej mens jeg tog næsespray viste jeg heller ikke tegn på, at jeg var "syg" påtrods af, at jeg har to små børn, der kommer hjem med lidt af hvert. Jeg var træt, udslidt og stoppet i næsen, men havde aldrig feber. Binyrebarkhormoner undertrykker fx feber som et infektionstegn (det står i lægemiddelstyrelsens vejledning over bivirkninger ved medicin). Jeg har derfor gået rundt med en infektion i mine øvre luftveje (forårsaget af skimmelsvamp) i 7-8 år uden mit immunforsvar har reageret. Da det så først gjorde det fordi vi brød det gulv op i efteråret og uvidende spredte skimmelsvamp rundt der hvor vi opholdt os mest, så gik det til gengæld helt amok...

    Jeg har været i kontakt med andre, der har været i lignende situationer som os og det er meget forskellige hvordan man reagerer på skimmelsvamp (også alt efter arten). Jeg har hørt om blødende slimhinder og folk, hvor benene pludselig gav efter under dem. Jeg er bare meget taknemmelig for, at vi opdagede skimmelsvampen og fik mistanken, så jeg kom så relativt hurtigt ud af huset, da jeg først blev meget syg.

    Jeg er glad for dine tips til, hvad man skal lægge mærke til, når man kommer ind i en bygning! For man jo skal jo lige lære sine reaktioner at kende, så man kan komme ud i en fart, hvis der er noget.
  • Hej igen

    Astma-medicin virker først efter 4-6 uger, har du ikke fået det oplyst?
    Den heler dine irriterede slimhinder.

    Det er vigtigt under rengøringsfasen at der bliver etableret undertryk med en maskine, som suger støvet UD af huset, imens der bliver gjort rent.

    Det bør forsikringen vide.

    jeg har også været i din situation, vort hus er renovereret for 2,5 mill pga. skimmelsvamp. VI har levet i et helvede og jeg har været meget, meget syg og er stadig ikke rask. Men der er mange andre faktorer som gør sig gældende- også.

    Vor søn som nu er 31 år har problemer med lungerne, pga. skimmelsvampen, så det er godt at I nu bor i sommerhuset.
  • Nej faktisk ikke. Jeg har fået at vide at Prednisolon skulle virke stort set med det samme og at Seretiden skulle være effektiv efter ca 10 dage. Der er ingen af de meget kloge lungemedicinere jeg har været i kontakt med, der har kunne forstå, at jeg ikke har oplevet en effekt af det. Samlet har jeg jo taget Seretide i over 6 uger og jeg har fået 2 kure prednisolon (10 dg m 37,5 mg).

    Hvor er det skrækkeligt med din søn! Resten af min familie bliver tjekket med blodprøve i denne uge. Der er desværre større sandsynlighed for at udvikle astma senere hen i livet, hvis man som barn har været udsat for skimmelsvamp. Det er utroligt så mange frygtelig konsekvenser sådan en sk... lille skimmelsvamp kan have.

    Kan få tid hos John Arnved juli/august... Man skal være meget tålmodig i det her forløb!

    Tak dine råd med rengøring. Dem der evt skal gøre det er ude og kigge idag og vi tester dem ved om de bl.a. er obs på de ting du nævner!
  • Hej igen

    hvis du har lyst, så giv mig din private mailadresse!! Jeg kan ikke skrive alt her, fordi så vil visse firmaer sagsøge mig.

    Jeg har nogle firmaer som jeg KRAFTIGT vil fraråde dig at benytte.

    En anden ting jeg har glemt at sige er, fugtkilden skal FINDES og STOPPES, ellers kommer skimmelsvampen igen.

    Ja det er noget djævelskab, og der er flere og flere som bliver ramt,pga. det store skybrud i sommer.

    Hvad hedder den super dygtige øre, næse, halslæge du gik hos?
  • Jeg har lavet en gmail, hvor jeg kører alt vedr. skimmelsvampen og som du ved er der nok. Jeg konstaterede min normale indbakke hurtigt blev meget fyldt og jeg blev derfor i så dårligt humør, hver gang jeg åbnede den... Du kan skrive til mig på: skimmelsvampsucks@gmail.com - den åbner jeg 1-2 gange dagligt.
  • hej mit navn er Heidi min bedste veninde faldt om i går hun har klaget over vejrtrækningen også fandt jeg hende inde i stuen liggne på maven på gulvet hun hev efter vejret

    så kan nogen fortælle mig om hun har astma
  • Det bedste er at få hende til lægen. Svarene fra os vil være rent gætteri.
  • hej mit navn er Emily jeg er rivana's mor.
    Jeg har været til lægen med Rivana som i foreslog, men lægen kan ikke finde ud af hvad der er galt med min datter så jeg vil høre om, om man kan købe astma-spray i hånd-køb hvis det er yderst nødvendidt


    Mvh Emily
  • Har hun haft problemer med at få luft, FØR hun faldt?

    Har I mon haft vandskade eller lign.?

    hvordan er luften i Jeres bolig. Er den tung og indelukket når I kommer ude fra den friske luft? Jeg tænker på skimmelsvamp.

    Testede lægen hendes lungefunktion, hvis ikke, skal I forlange det?
Log in eller Registrér for at kommentere.