Hjem Lunger Lungeproblemer

Åndenød og svimmelhed!

Redigeret 7 maj, 2012, 11:09 i Lungeproblemer
Har de sidste par år, været plaget af en større grad af åndenød, og det genere mig en del i hverdagen.
Oplever oftest åndenøden ved let motion, f.eks. når jeg skal gå til og fra min bus, hvilket tager cirka 20 minutters tid, men også nogen gange når jeg ikke direkte motionere. Fra tid til anden, har jeg også haft en underlig ubehagelig følelse i brystkassen, som ikke direkte gør ondt, men som selvfølgelig er alt andet end rar, og som kun opstår sammen med åndenøden.
Har desuden oplevet en del gange, at jeg er blevet svimmel og fik det dårligt, nærmest som hvis jeg skulle besvime, hvorefter jeg følte mig stærkt nødsaget til at sætte mig ned. Det er virkelig ubehageligt når det sker, men heldigvis forsvinder svimmelheden igen, hvis jeg får lov til at sidde ned og trække vejret dybt, i hvad der ligner 5-10 minutter. bagefter kan jeg godt føle mig lidt omtumlet, men i en langt mindre grad.
Jeg har oplevet lignende svimmelheds / åndenøds 'anfald', når jeg tager et bad med min forlovede, og jeg er derfor også den der først går ud af badet, hvis det trækker ud. Ellers får jeg det direkte dårligt.

Jeg har selvfølgelig gået til lægen med det, og blev i første omgang testet for allergi, da jeg måneden forinden, havde haft et 'anfald', hvor jeg følte at jeg dårligt nok kunne trække vejret 20% af hvad jeg normalt ville kunne. Det gjorde ondt i min brystkasse, og det var meget ubehageligt. Det viste sig så at jeg er allergisk overfor bynke og støv, men jeg mener ikke selv, at det forklarer årsagen til min generelle åndenød og svimmelhed udenfor, da det ikke har været sæson for bynke, i de perioder hvor jeg har haft det dårligt.
Har herefter fået den brune astma spray, til forebyggende behandling, hvor jeg startede med 1 sug morgen og 1 sug aften. Herefter blev jeg undersøgt igen, men min lungefrekvens, var åbenbart lige så dårlig som før. Så nu skal jeg tage 2 sug morgen og 2 sug aften, selvom jeg personligt tvivler på at det hjælper.
Skal snarest muligt have lavet en scanning af brystkassen, men tænkte at jeg alligevel ville høre, hvad i derude ville have at sige om mine symptomer :(
Alle bud kan måske i sidste ende, hjælpe til at jeg finder ud af hvad der er galt med mig, så alle meninger kan bruges.
Tak på forhånd.

Kommentarer

  • Desuden, har min læge ofte spurgt mig, om jeg har været plaget af generel hovedpine. Men jeg mener ikke selv, at det er noget jeg er plaget af.
    Ville bare lige tilføje det, hvis den information yderligere kunne bruges til noget :/
  • Hjælp, den forebyggende astma medicin har ikke virket, og min lungefunktion er blevet værre siden min sidste konsultation :/ Min praktiserende læge har derfor taget en blodprøve og sendt den til en lungemedicinsk afdeling.
  • Hej
    det her vil jeg godt lige være med til at høre om for jeg har samme problem og mere til
    Mvh.
    Søren
  • Hej
    Er der nogen læge der evt. har nævnt at du kan have en kold lungebetændelse? Jeg vil anbefale dig at få taget et røntgen billede af dine lunger eller evt. et podning af din hals, da dette vist er de tegn der skal til for at stille diagnosen.

    Min søn på 7 har lige været syg i over 1 uge med symptomer som hoste, feber, åndenød og stødende vejrtrækning, svimmelhed (måske fordi han ikke ville spise noget), sløvhed (ville slet ikke lege bare ligge i sofaen) og ondt i brystet. Lægerne gav ham penicillin som ikke hjalp, og de blev derefter ved med at påstå, at det var en virus, og at man ikke kunne gøre noget. De kunne ingenting påvise i blodprøverne, og da de lyttede på lungerne med stetoskop kunne de intet høre!
    Da jeg insisterede på, at han skulle udredes nærmere sendte de ham endelig til røntgen, som viste en lungebetændelse og han blev indlagt på Skejby, hvor de fandt ud af hvilken medicin han skulle have (direkte ind i blodet). Efter bare et døgn var han så meget bedre, at han kunne tage hjem igen med en recept på noget medicin han kunne tage oralt.

    Jeg synes du skal insistere på at få taget et røntgenbillede - dog hvis scaningen kan vise det samme er det selvfølgelig også fint.

    God bedring og held og lykke med at blive ordentligt udredt. Desværre er man nødt til nu om dage selv at insistere på en ordentlig udredning ellers sker der ingenting!

    Mvh
    Bettina
  • Jeg har oplevet det samme problem, eller hvertfald noget der ligner. Jeg kom til læge, og hun besluttede at tage en række blodprøver på mig (har også selv lige haft nældefeber), og hun fandt ud af at jeg havde kraftig vitamin-mangel. så nu er jeg sat på en masse vitaminer for at se om det hjælper. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.