Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Træningsprogram til ældre i motionscenter

Redigeret 6 maj, 2012, 15:46 i Åben debat for ældre
Jeg er 62 lige gået på pension, efter at have siddet i en kontorstol i mere end 45 år, og lider af dårlig ryg.
Jeg lider nok af det man kalder "vindueskiggersyndromet", efter hvad jeg kan læse herinde.
Jeg har i mange år ikke dyrket motion og er derfor prøvet at bruge min tidl. arbejdsplads motionscenter.
Der er adgang til alle slags moderne maskiner, og så er det jeg her vil prøve at spørge om der er nogen, der ligger inde med et program til styrkelse af muskler og bevægelsesapparat.
Skal lige nævne at jeg absolut ikke skal tabe mig, jeg har en højde på 189 cm og vejer kun 65 kilo.
Men hvis i skulle ligge inde med et program jeg kan bruge til ovennævnte må i gerne linke det til mig.

Kommentarer

  • Inden du tror du lider af "vindueskiggersyndrom", så prøv at læse om spinalstenose.
    Symptomerne minder meget om hinanden.
    Jeg er blevet opereret for spinalstenose.
  • Jeg er blevet røntgenfotograferet på sygehuset, og min læge siger at det er slitage i rygsøjlen. Jeg skal gå til fysioterapeut, som jeg også har gjort, men holdt op, da udgiften for brug af deres motionscenter var for dyrt for mig.
    Jeg er så nu igen begyndt at dyrke motion på det nævnte motionscenter og jeg synes i grunden det hjælper, på alle andre ting end lige min ryg, men ok har også kun været der 2 uger endnu alle hverdage. Der jeg leder efter er et program jeg evtl. kan bruge for at styrke mine rygmuskler, eller høre om andre evtl. har noget der kan hjælpe, på disse muskler samtidig med at det hjælper på alle andre muskler, som som arme og ben-muskler.
  • Det har jeg også, endda meget slemt. Spinalstenose kan kun ses ved MR scanning, da det er selve rygmarvskanalen der forsnævres. Lægerne kunne operere så jeg kunne gå igen, selve ryggen kunne de ikke gøre noget ved. Jeg fik "renset" op i hele lændedelen. Rygmarvskanalen skal være 15-18 mm i diameter, min var kun 5 mm. Så nerven der løber i rygmarvskanalen var godt og grundigt trykket. Derfor kunne jeg ikke gå.
    Jeg må ikke bruge alle maskiner til træning. Så jeg kan kun træne de store benmuskler, lettere armøvelser medens det er strengt forbudt at lave rygøvelser hvor jeg læner mig forover og løfter mig op, også kaldet lændetræning.
  • Jamen ok, men tror dog stadig, at hvis jeg får styrket mine rygmuskler, vil det dæmpe mine rygsmerter. Jeg kan mærke at de er de 2 store muskler på ryggen, der går på begge sider af rygsøjlen, det er galt med.
    Så hvis de bliver styrket med træning, tror jeg det hjælper, derfor jeg spørger om et program til træning af disse muskler. At jeg spørger er også for at få noget, så jeg ikke "bare" forsøger at træne dem med maskinerne, men også får det rigtige ud af det.
Log in eller Registrér for at kommentere.