Hjem Rusmidler Rusmidler

Benzodiazepiner

Redigeret 9 oktober, 2016, 02:25 i Rusmidler
Hej alle interesserede

jeg blander mig lidt i debatten om benzodiazepiner og langt tids brug.
Jeg vil starte med at sige at der er aldrig i orden at tage medicin fra nogen uden de selv har indflydelse på det og dermed ender i ulykkelige situationer og selvmord!

Jeg har gået og tænkt på hvor meget det har påvirket mig at have et lille forbrug igennem en årerække.

Først læste jeg Kameliadamens indlæg og blev opmærksom på at midlerne blandt andet påvirker centralnervecystemet.

Jeg har så en viden om at Fibromyalgi er en centralnervesygdom.
Jeg læste så om sygdommen og så at man ofte havde muskelsmerter og træthed og at det også kunne være tegn på D-vitamin mangel.

Jeg har så viden om at Benzodiazepiner går ind og påvirker leveren og netop leverens evne til at oplagre D-vitamin er vigtigt.

I mit eget tilfælde spekulerer jeg nu på om min meget dårlige evne til at oplagre vitaminet skyldes benzodiasepinerne.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/


Jeg synes ikke jeg selv kan bebrejde nogen for at jeg fik midlet i første omgang, da lægerne, som skrevet andet steds, ikke vidste at det kunne få konsekvenser på længere sigt.

Selvom jeg ikke har haft et stort forbrug og aldrig kom op på de store doser, har min krop og hjerne ihvertfald fået nogen gevaldige knups.

Jeg har stadig her et par år efter lettere problemer med at koncentrerer mig og lære nye ting og mange ting jeg engang lærte sidder ikke fast på den selvfølgelige måde.

Så mit indlæg går ud på om der er andre der kan mærke lignende symptomer efter at de er stoppet eller om de har fundet en måde at afgifte leveren på der bare var lykken ;)

Mange weekend hilsner

Dowling
«13456

Kommentarer

  • Hej Dowling

    Jeg giver dig fuldstændig ret i dine overvejelser angående nedtrapning af benzodiazepiner. Det er vigtigt, at den person, der tager medicinen, selv kan følge med i nedtrapningen og har den afgørende indflydelse på, hvor hurtigt nedtrapningen skal foregå, ellers går det bare ikke.

    Benzodiazepiner er jo oprindelig blevet givet på grund af angst eller uro. Efter min erfaring kommer angst ofte, når man har en fornemmelse af, at man ikke er ”herre i eget hus”. Også af den grund er det utilgiveligt, hvis lægen presser en alt for hurtig nedtrapningsplan igennem. Så får den pågældende virkelig fornemmelsen af, at der skaltes og valtes med hans liv.

    Men nu til benzodiazepiners eventuelle skadelige virkninger på lang sigt:

    Jeg har ikke så mange erfaringer med benzodiazepiner. (Jeg fik dem for ca. 15 år siden i ca. et års tid. Jeg nåede at blive afhængig, og det var ret ubehageligt at komme ud af dem, fordi min læge pressede på, for at det skulle gå hurtigere. Jeg fik dog gennemtrumfet, at jeg selv tog ansvaret for nedtrapningen, og jeg kom ud af det, uden at jeg fik eftervirkninger af nogen som helst slags).

    Men jeg har taget sovepiller. Og jeg kan læse mig til på http://www.benzoinfo.dk, at sovepiller kan give mange af de samme skadevirkninger som benzodiazepiner.

    I mange år var sovepiller et nødvendigt gode for mig i stressede situationer. Efter stressperioden kunne jeg fint trappe ud af dem og klare mig uden. Sådan gik det godt i flere årtier. Men på et tidspunkt blev jeg afhængig. Det varede temmelig længe, før jeg indså, at jeg var afhængig, men da jeg endelig indså det, trappede jeg stille og forsigtigt ud af sovepillerne. Det er nu 2 år siden.

    Har jeg så vedvarende skader fra mit sovepilleforbrug? Tjah…

    Du og jeg har jo skrevet sammen før, Dowling, så du kender jo mine helbredsskavanker: behandlingskrævende forhøjet blodtryk og et par stykker mere.

    Jeg mener ikke, at jeg har problemer med at optage og lagre D-vitamin.

    Men jeg er ret overbevist om, at der er en sammenhæng mellem blodtryksstigningen og mit sovepilleforbrug. Netop i den periode, hvor jeg indså, at jeg var afhængig af sovepiller, var mit blodtryk begyndt at stige meget voldsomt.

    Det, der især er skadeligt for organismen, er abstinenserne, så vidt jeg kan se. Og man kan sagtens have abstinenser, uden at være i en planlagt nedtrapning. For mit vedkommende var jeg hele tiden meget bevidst om, at det var vigtigt, at jeg ikke tog for meget sovemedicin, så derfor tog jeg formodentlig så lidt, at jeg hele tiden havde svage abstinenser.

    Jeg tror, at noget lignende gælder folk, der tager benzodiazepiner. De ved, at deres forbrug af andre betragtes som kritisabelt, så derfor sørger de for, at tage så lidt som muligt. Og netop fordi der med tiden udvikles tolerance, vil én og samme dosis vel efterhånden være for lille til at undgå abstinenser. (Et skiftende eller svingende forbrug af benzodiazepiner er helt galt. Det kan organismen ikke klare. Hjernen er meget følsom og kan ikke tåle bratte omskiftelser).

    Jeg havde jo håbet, at mit blodtryk ville normaliseres med tiden. Men nu er der gået næsten to år siden nedtrapningen af sovemedicinen, og jeg skal stadig have samme store mængde blodtryksmedicin.

    Om sammenhængen mellem abstinenser og forhøjet blodtryk, kan man læse her:

    http://benzoinfo.dk/rik/riksbenz.htm#p13

    Der står: ”… blodbanerne overfyldes med stimulerende hormoner mest adrenalin. Dette har en dramatisk indflydelse på puls og blodtryk.”

    Også ved nogle af mine andre helbredsskavanker er jeg opmærksom på, om mit tidligere forbrug af sovepiller kan være en medvirkende årsag. Jeg tror nemlig – i modsætning til lægerne, der ofte tænker meget ”enstrenget” og tror, at der til ét problem kun hører én årsag – at der ofte er flere sammenfaldende årsager til helbredsproblemer.

    Hvis man i forvejen af andre grunde har tendens til at få et helbredsproblem, f.eks. forhøjet blodtryk eller problemer med D-vitamin, vil belastningen fra benzodiazepiner eller sovepiller måske forværre problemet?

    Det var mine overvejelser på en grå, trist og kold januardag. Håber, der snart kommer bedre vejr :o)

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Hej Kameliadamen

    Tak for dit meget uddybende svar og problemetikken omkring forhøjet blodtryk, når man stopper med en type medicin.

    Jeg kan huske at da jeg fik benzodiasepinerne var det for at mildne bivirkninger ved antidepressiv medicin.

    Speciallægen vidste at hvis jeg oplevede at den gav mig hjertebanken m.m ville jeg smide den meget langt væk, for det havde jeg gjort før.

    Jeg var i forvejen og er idag ;) en person der ikke tager medicin uden omtanker. Jeg sætter mig ned og læser alt hvad der står om hvad der kan komme af bivirkninger osv.

    Men jeg var i en situation, hvor jeg simpelthen var nødt til at stole på at han gav mig noget der var godt for mig.

    Og som udgangspunkt vil jeg sige at det gjorde han jo, for jeg blev pludselig istand til at gøre ting jeg ikke havde gjort eller forsøgt undgået mest muligt i mange mange år.

    Så i første omgang gav de mig jo livskvalitet og det vil du nok også sige at sovemedicinen gjorde for dig?

    Hvis ikke man har sovet længe, eller godt ,bliver en god nats søvn jo det behov der fylder allermest!

    Jeg så Carsten Vagn Hansen igår og så også at det var vores genmateriale, der bestemte hvilke sygdomme vi var i risikogruppe for at få.
    Der tænkte jeg godt nok på om jeg var født med en leverskavank, der gør at jeg ikke optager de fedtopløselige vitaminer ,eller om leveren er blevet overbelastet af livsførelse
    (jeg sidder ikke og vender indad men reflektere).

    Da jeg fik vitaminmangel, var jeg bange for at lægen skulle tro, jeg var alkoholiker, fordi de var nævnt som den gruppe der ofte fik det og min tanke var, at det skyldes at de ikke spiser varieret nok, eller ikke spiser.

    Men det er jo ikke alle alkoholikere der får vitaminmangel, så hvad har vi så tilfælles -en lever der er overbelastet af medicin eller alkohol, så belastet at vi ikke kan optage vitaminerne på samme måde som andre.

    Jeg er spændt på om videnskaben kommer frem til den mulighed, eller om de allerede er opmærksomme på det.

    Jeg vil takke endnu engang for at du har delt din personlige historie med os andre. Det er jo de færreste af os der husker på at som udgangspunkt er medicin en "gift" der bliver tilført kroppen, som den ikke har brug for og som den ikke altid kan omsætte.

    Og dette skriver jeg ikke for at folk skal smide deres medicin langt væk, for selvfølgelig skal man have medicin, når det er nødvendigt!!!

    Jeg havde engang migræne og tog piller lige så snart det gjorde bare lidt ondt, men det holdt jeg op med for 20 år siden og idag tager jeg først når jeg har prøvet alt muligt andet.
    Dengang havde jeg migræne ofte -idag kan jeg godt få ondt i hovedet men det sker en eller to gange om året.

    Jeg tænkte også på om der var andre gener i din hverdag du kunne tilskrive dit medicin forbrug mere specifikt træthed osv, men det er op til dig selvf. om der er mere du vil dele med os her.

    Jeg vil også stadig gerne have at andre byder ind hvis de har noget de ikke er enige i eller kan nikke genkendede til.

    Jeg havde faktisk ikke lagt mærke til det var trist vejr efter jeg er begyndt at bruge min "kunstig sol" påvirker det mig ikke mere, men jeg husker hvordan det kunne være nogen gange-utroligt trættende!

    Jeg kan nu også stadig bedst lide sol, fremfor regn og rusk :o

    mange kærlige hilsner fra Dowling
  • Hej Dowling

    Nå, det var som tillægsmedicin til antidepressiv medicin, at du oprindelig fik benzodiazepiner. Jeg tror ikke, at det er en usædvanlig kombination. Bivirkningerne kan jo være temmelig hårde, specielt i begyndelsen.

    I mit tilfælde fik jeg benzodiazepiner i en periode, hvor jeg havde en stor arbejdsopgave, der skulle klares. Opgaven var meget vanskelig. Jeg havde egentlig kvalifikationerne. Jeg skulle bare bruge længere tid end andre, fordi jeg ikke var så rutineret. Desværre var der en deadline, der skulle respekteres, og så gik den jo derudaf med stress og pres. Så længe jeg var i gang med opgaven, kunne der ikke være tale om at trappe ud af benzodiazepinerne, men det var det første, jeg gjorde, da opgaven var overstået.

    Ja, du har ret, det er ikke til at klare, hvis man ikke får sin nattesøvn. Men jeg kan nu ikke sige, at sovemedicinen gav mig livskvalitet. Den var bare en nødvendighed i travle perioder, for at jeg kunne klare mit liv.

    Så kan man måske sige, at jeg må have haft et liv, der var for krævende, i forhold til hvad jeg kunne magte. Det er sikkert rigtigt, men det er man ikke altid selv herre over.

    Angående mit træthedsproblem, så er det oprindelig kommet af langvarig og længe uopdaget jernmangel. (Ifølge min journal havde min læge målt min blodprocent og fundet unormale værdier, men han sagde intet om det til mig. Jeg blev mere og mere træt, men min læge mente ikke, at han kunne hjælpe mig. Først 3½ år efter gik han med til at måle blodprocenten, som var uhyggeligt lav).

    Desværre kom jeg mig ikke, selv om jeg hurtigt derefter fik min blodprocent normaliseret, men der var jo også gået flere år, hvor min organisme manglede jern.

    Jeg er opmærksom på, at leveren skal bruge jern (og andre næringsstoffer, jeg kan ikke lige i øjeblikket huske hvilke) for at den kan nedbryde medicin og andre stoffer, der er fremmede for organismen.

    Jeg er i bagklogskabens klare lys ikke i tvivl om, at min organisme var ekstremt overbelastet af forskellig slags medicin, i hvert fald i de sidste måneder, før jeg fik målt den katastrofalt lave blodprocent. Pludselig kunne jeg helt undvære både blodtryksmedicin og sovemedicin. Det er klart, at blodbanerne må have været helt fyldt op af stadset, eftersom min lever som en følge af jernmanglen ikke kunne nedbryde det.

    Så snart min blodprocent blev normaliseret efter indtagelse af jernpiller, så leveren igen kunne nedbryde medicin, røg mit blodtryk i vejret, og når jeg i dag tænker tilbage på, hvordan jeg havde det i den periode, så er det tydeligt, at jeg også havde abstinenser på grund af, at indholdet af sovemedicin i blodet pludselig var væk. Men dengang vidste jeg jo ikke, hvad jeg fejlede.

    Så ja, jeg tror, at mit træthedsproblem kan skyldes, at for meget medicin (herunder sovemedicin) har overbelastet min organisme for adskillige år siden. Men hvordan jeg får bugt med trætheden, ved jeg ikke.

    Jeg ved ikke, hvad I andre får ud af en sådan historie. Men sjovt nok, synes jeg, at jeg har forstået min problematik lidt bedre, efter at jeg har skrevet ovenstående. Og jeg har endda vendt og drejet dette her i mit hoved i årevis!

    Du skriver, Dowling, at du har hørt Carsten Vagn-Hansen. Har han stadig en sundhedsudsendelse? Og hvis han har det, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilken kanal og hvornår det er.

    Angående migræne, så er det også noget, jeg har døjet med. En sidegevinst ved den blodtryksmedicin (Atacand), som jeg får, er, at den også virker mod migræne. Så det er ikke alle bivirkninger, der er lige slemme!

    Det lyder godt, at du er glad for din ”kunstige sol”. Jeg har også engang prøvet en af disse lamper, men jeg brød mig ikke om virkningen. Jeg går lidt i hi med gode bøger, mens jeg venter på bedre vejr.

    Kærligst

    Kameliadamen
  • kort svar :o

    sundhedskonsulenten på dk4 -jeg har ikke haft de programmer i en del år men de er åbentbart med i min nye tv pakke ;)

    og så, så jeg det igår ,hvor jeg tændte for at se andet
  • Hej

    Jeg må hellere lige starte med at sige at jeg ikke selv er bruger af benzodiazepiner eller har været bruger af benzodiazepiner. Men at jeg fandt jeres debat herinde i forbindelse med at projekt 5 af mine medstuderende på farmaceutisk fakultet og jeg er ved at lave omkring benzodiazepiner.

    Vi studerer på 3 år og skal i forbindelse med dette lave et lille projekt omkring brugen af benzodiazepiner og de eventuelle problemer der kan være ved at tage dem og at holde op med at tage dem.

    Vi vil derfor rigtig gerne snakke med nogen der har erfaringer med dette og høre om hvordan de oplever brugen af benzodiazepiner og give indblik fra en bruges perspektiv. Vi havde tænkt os et lille interwiev med en båndoptager og det er selvfølgeligt fuld anomymitet hvis der er ønske omkring dette. Hvis nogen af jer kunne være interesseret i at deltage vil vi meget gerne høre fra jeg (bare kontakt os på indlæget her inde) og det ville selvfølgelig være en rigtig stor hjælp for os at hvis nogen af jer gad at hjælpe os. Hvis så undskylder jeg forstyrrelsen og håber ikke at jeg har stødt nogen ved at skrive herinde.

    Mvh Miamaja2
  • Hej!
    Denne mail er primært henvendt til alle der (mis)bruger sove- og nervemedicinen af benzodiazepin-gruppen + til almen oplysning og advarsel til ALLE!

    Der er mange forskellige slags, men de mest kendte i Danmark er nok (i parentes er nævnt nogle af de alternative navne opfundet af fabrikanterne):
    Diazepam (Stesolid), Oxazepam (Alopam, Oxapax), Bromazepam (Bromam, Lexotan), Nitrazepam (Mogadon), Alprazolam (Xanax, Alprox), Clonazepam (Rivotril, Klonopin), Zopiclone (Imozop, Imovane, Zopiclon), Zolpidem (Stilnoct, Nimadorm) osv., osv.

    Måske bruger du ikke nogen de ovennævnte. Men hvis din medicins navn ender på -xepam, er det et benzodiazepin (forkortes også bare benzo). Det er dog ikke alle der ender på -xepam. Især ikke de såkaldte "non-benzodiazepiner", men det bliver de ikke mindre farlige af!

    Jeg har selv et moderat forbrug af denne medicin, og det er min mening at benzoerne både kan bruges på en rigtig god og rigtig dårlig måde!

    Den gode måde: I en krisesituation, i en rigtig presset situation, hos en hårdt såret/tilskadekommen person, i yderste instans kan være til fare for sig selv eller andre - og endelig hos en person der lider af klinisk insomnia ("rigtig" søvnløshed der skader/ødelægger personens evne til at fungere).
    I disse tilfælde kan benzoerne bruges i op til en måned.

    Den dårlige måde: Som et rusmiddel, til almindelig afslapning, som en "dårlig vane", som tidsfordriv, til at "komme ned" efter at brugt psykoaktive illegale stoffer som kokain.
    Daglig brug lige gyldigt hvad!

    En måneds brug lyder som kort tid - og der er millioner af mennesker der tager benzoer, men det er i din egen interesse at behandlingsperioden IKKE bliver længere!
    Hvorfor? Efter et relativt kort stykke tid (i nogle tilfælde så lidt som et par uger) VIL du udvikle TOLERANCE - dvs, du skal have større og større dosis for at opnå den ønskede effekt. På et tidspunkt (ofte er så lidt som et par måneder) er tolerancen så høj at du INTET MÆRKER længere - du holder kun abstinenserne fra døren!
    Faktisk kan du blive MEGET ANGST af at tage den medicin der oprindelig skulle dæmpe din angst. Det er et veldokumenteret fakta!
    Hvis du har misbrugt benzoer så længe el. i så høj en grad at de gør dig angst - men at du bliver endnu mere angst uden - da SKAL du bede om PROFESSIONEL hjælp, evt. i psykiatrisk regi (ikke fordi du er sindssyg, men fordi det er den del af sundhedssystemet som har mest erfaring med misbrug af enhver art).

    Tolerance, abstinenser osv. afhænger selvfølgelig af dosis.
    Ofte sammenligner man de forskellige benzoers virkning med hvad der svarer til 10 mg diazepam (stesolid). Fx er 0,5 mg alprazolam = 10 mg diazepam eller 6 mg bromazepam = 10 mg diazepam. Du kan se en komplet liste med sammenligninger på den udmærkede hjemmeside WWW.BENZOINFO.DK. Den kan anbefales til ALLE der har noget med benzoer at gøre - om de er brugere, læger, psykologer, pårørende eller hvem man nu er!

    MEN hvis endelig SKAL OG MÅ bruge benzoer, så sørg for at din daglige dosis ALDRIG overskrider hvad der svarer til 30 mg Diazepam!
    OG under alle omstændigheder bør du trappe ned. Helst helt ned så du slet ikke bruger dem længere!
    MEN det skal ske langsomt! Ligegyldigt dosis SKAL der gå MINIMUM 3 måneder - eller mere! "EN KOLD TYRKER" ER UDELUKKET!
    Du skal trappe ned med halv eller kvart tablet OM UGEN. Hvis du føler det er FOR hurtigt, så lad der gå nogle dage før du trapper yderligere ned. Det vigtige er at du trapper ned med så lidt ubehag som muligt!
    Se desuden også www.benzoinfo.dk for flere oplysninger om nedtrapning. Der er bl.a. en "regnemaskine" der kan beregne hvor meget du skal tage for hver enkelt dag i nedtrapningsperioden.

    Til dig der trapper ned eller har planer om det:
    HUSK:
    - Det KAN lade sig gøre
    - Det KAN gøres smertefrit
    - Du er meget langt fra den eneste
    - Du er ikke noget dårligt menneske
    - Det viser STYRKE at trappe med/holde op!
    +
    - Der er en meget STOR GEVINST på den anden side: Du vil få det bedre fysisk og psykisk, føle dig lettet og befriet

    Held og lykke til alle!
  • Tak for en god tråd og snak til alle!

    Føler nogen de er afhængige, ude i et misbrug, kan I måske finde lidt inspiration i min teori/metode jeg skrev om her:

    viewtopic.php?p=89855&f=53

    Det lange om nedtrapning af Benzo'er OG Morfica samlet. Jeg ved godt tråden her er om Benzo'er og deres skadelige virkning kontra behov og berettigelse.

    En ting man efter min mening gør forkert hos lægerne er, at man skærer alle Benzo'er over én kam, og ikke læser op på den forskning der sker, samt de "nyere" Benzo'er.

    Eksempelvis vil et skifte fra Diazepam til Alprazolam (kendt fra film som Xanax :) gøre at plasmahalverings-tiden går fra 72 timer for Diazepam (Valium) til 12 timer for et moderne Benzodiazepin som Alprazolam.

    Xanax vil altså med stor sansynlighed fjerne det voldsomme "hangover" daglige brugere af eksempelvis Valium oplever, hvis der ikke tages doser om natten selvfølgelig.

    Xanax er på mange, mange måder et langt mere moderne Benzo, end ... ja næsten alle de andre. Det har stadig et stort misbrugs-potentiale, da man i lighed med andre Benzoer oplever et "high" ved at tage mere end beregnet eller udskrevet.

    Men jeg tager eksempelvis 1 mg. Xanax morgen + 1 mg. aften, i stedet for de tre typer SSRI'er min læge har mig på, der ikke hjælper på min depression og som kun har bivirkninger.

    Min depression udmønter sig i manglende evne til at få noget gjort, manglende lyst til noget, og stor lyst til bare at være mig selv uden at se andre.

    Alle disse skulle de tre SSRI'er hjælpe med, og da det ikke skete blev lægen blot ved at hæve dosis.

    Benzo'er - DEM ALLE ER FARLIGE da misbrugs-potentialet er højt, især ved "selvmedicinering". Men de nyere kan altså også have endog meget positive resultater, så lægerne MÅ uddanne sig på området, og lade være med at betragte eksempelvis Xanax på lige fod med eksempelvis Diazepam, Flunitrazepam eller ... "gåsehud" Clonazepam.

    Bare min mening :)
  • Sometimes benzo is the only solution to treat severe anxiety!

    The headline provoces me; "euforiserende stoffer". There is no "euforiserende" effect from taking nerve medicine! That is if people only take it to reduce their anxiety symptoms and to prevent the devestating panic attack experience.
    And Im rather certain that, this applies to the majority of patients!

    I can see that many of you blaim your doctors for giving you Benzo in the first place.

    What about all the lives this and other similar nerve medicines have saved?

    In my case I would not be alive if it was not for this medicine!

    I would really wish that more doctors could broaden their horizont and use individual approachs before they juge and strike out nerve medicine (as some narcotics) and at the same time judge a whole group of individuals who are really suffering and fighting for their lives!!!
    Doctors have sworen an oath to save lives and reveal people from suffering and pain!!! No one can go through their whole life suffering, every minute, month after month, year after year, from severe anxiety and panic attaks!

    As a result of a severe traumatic experience I began to suffer from a severe anxiety and was totally unable to function.
    I had tried SSRI for a long time before I startet taking benzo. I startet since SSRI didn´t work a all!

    It was a HUGE step for me to begin to take medicine, since I used to have the attitudes of an extremist (I had never taken any medicines in my life not even penciline or panodil). I was in my naivity against all medicine, also SSRI!
    Reading many of your comments about nerve medicine I can see that many of you have the same attitudes I used to have.

    Since SSRI didn´t work and since I had given up I decided to give nerve medicie a chance. I took that decision since I had nothing to lose!
    My central nervous system was destroyed anyway!
    I thought that I could at least try this as a last resource...and if it wouldn´t work I knew my life was over. Living with those panic attacs was killing me anyway, I did not have a life anyway.
    I want to mention that I had also tried cognitive behavioural theraphy for a long time! I had fighted and fighted and fighted for years while taking the useless SSRI medicine!

    Unfortunatly the medicine industry has not managed to come up with a medicine for anxiety that does not create a risk for dependency, tolerance and withdrawal. That really stinks!!! Because all of us who have suffered from extream anxiety, panic attacs exc. would prefer a medicine that wouldn´t have those side affects.

    Some doctors belief that SSRI medicine (seroxat, serol, prosac exc) can reduce anxiety. I hope it works for some people. In the case of severe anxiety it doesn´t do anything, at least not for me (and I´ve heard the same story from a lot of people).

    Regarding withdrawal; I question the withdrawal discussion since my own experience is that when I stopped taking the nerve medicine I got the SAME symptoms I had before I began taking the medicine!
    Not more symptoms, not more severe anxiety symptoms, just exactly the SAME symptoms!

    This medicine does not cure!
    But it helps people able to function without symptoms!

    God knows I wish for a medicine that could cure! But this medicine as so many others takes away the symptoms not the disease/disorder.
  • Jeg FATTER heller ikke hvad det er der er så forfærdeligt ved at tage benzodiazepiner! - Jeg har selv i en del år taget dem daglige pga. alvorlig sygdom hos min mand og senere hos min datter - den medicin har gjort det muligt for mig at få tingene til at hænge nogenlunde sammen og jeg er sikker på at det var gået helt galt uden!!
    Jeg har desværre stadig noget af en kamp med min læge når jeg ønsker at få flere tabletter end jeg plejer ved spidsbelastninger - fx prøvede min datter at begå selvmord for et par mdr. siden og dette satte naturligvis mig under et særligt stort pres!
    Men hvor ER jeg træt af at høre på de formanende ord - de nedværdigende kommentarer om at man er narkoman.....Det er sgu da mere sundhedsskadeligt at ryge eller drikke alkohol!!!!!!! Og det er jo fuldstændig lovligt i dette land!!
  • Jeg gir dig fuldstændig ret. Benzodiazepiner er for mig det eneste der virker mod angst, søvnløshed samt de værste symptomer fra min ADHD. Har fået Rivotril i 2 år nu i høje doser 3×4mg og føler at det sparer mig for meget andet medicin jeg ellers ville få for mine diagnoser. Jeg ved godt min krop er afhængig men så længe jeg tager min medicin som ordinæret er det jo ikke noget problem overhovedet. Jeg synes der skal mere fokus på hvor meget det faktisk kan hjælpe mennesker og ikke køre kun nærmest hetz imod en medicin som stadig er et af verdens mest ordinærede medicin grupper.
    Jeg er glad for at jeg ikke behøver ta farlig ADHD medicin, sløvende og mere farlig truxal el. Seoquel mod min kraftig søvnløshed, antidepressiv mod angst som har flere bivirkninger feks overvægt. Ja så kommer medicin mod bivirkninger osv. Så jeg er lykkelig over at benzodiazepiner er opfundet men ked af at der kun bliver lagt vægt på afhængigheden.
Log in eller Registrér for at kommentere.