Hjem Muskler, led og knogler Leddegigt

Almindeligt postevand til behandling af podagra

Redigeret 18 november, 2014, 08:52 i Leddegigt
Efter et års standardbehandling af min podagra med allopurinol,som havde god virkning,måtte jeg stoppe behandlingen på grund et hududslet,som forsvandt et par uger efter.
Som gammel læge fik jeg den ide at erstatte behandlingen med rigelig væske,-3-4 liter dagligt incl. kaffe, the og andre væsker.
Nu kan jeg atter sige ja til en øl og et glas rødvin uden at mærke det mindste til podagraen.
Det skal understreges at min podagradiagnose er ret ny,så mine led endnu ikke er blevet ødelagt.
Men til alle med en relativ kort podagrasygehistorie vil jeg anbefale vandkuren.
En chef for et væske saltiinstitut ved Århus Universitet har uden ledsagende argumenter udtalt at overdreven væskeindtag vil ødelægge nyrernes evne til at koncentrere urinen.
Som den senere nobelpristager Jens Skou ofte understregede ved sine fysiologiforelæsninger, skulle enhver påstand ledsages af argumenter og helst også experimenter.
Hvilke argumenter og experimenter peger på at et dagligt indtag af 3-4 liter væske skulle ødelægge nyrerne?
«1

Kommentarer

  • Hej Tolstrup.
    Hvordan går din "vandkur" ?
    Jeg har fået konstateret leddegigt og det gør faens ondt i hænderne.
    Samtidig er der tydelige symptomer på podegra .
    Kan man have det samtidig mon ?
    Jeg er ikke i behandling endnu, men har læst mig til at meget vand
    og "mild" kost kan hjælpe. Ingen alkohol og godt med D-vit. og fiskeolier.
    Håber det virker.
    VH Søren.
  • Ja podagra kan godt give smerter i fingrene,som almindelig leddegigt.
    Din podagradiagnose er stillet på grundlag af indholdet af urinsyre i dit blod?
    Desværre er det ikke en sikker metode,idet masser af mennesker har forhøjet urinsyre i blodet uden nogensinde at få podagrasymptomer.Og omvendt har hovedparten af podagrapatienter normalt indhold af urinsyre.
    Men det typiske kaptajn Vom symptom med hævet,rødt og smertende storetågrundled er et ganske sikkert diagnosticum.
    Under alle omstændigheder vil jeg råde dig til at drikke mindst 3 liter vand incl. kaffe,the og saftevand dagligt.Det har masser af andre sundhedsfremmende virkninger.
    Alkohol er ikke bare alkohol.Destillerede drikke som rom,whisky,cognac,snaps m.m. er ren ethylalkohol,som har en væsentlig lavere giftvirkning end gærede drikke,som vin og øl.Ved destilleringen fjernes nemlig giftige alkoholler med 3,4 og 5 kulstofatomer i molekylet.Jo flere kulstofatomer en alkohol indeholder jo højere kogepunkt og jo kraftigere giftvirkning.Ethylalkohol har kun 2 kulstofatomer og havner derfor nemt i destillatet,som derfor heller ikke er så giftigt.Pas derfor på med "alkoholfri" øl,som er fremstillet ved at koge etylalkoholen fra og lade det giftigste tilbage.Så du kan roligt prøve at tage en cognac eller andre destillerede drikke.For mit eget vedkommende er portvin og øl desværre det værste jeg kan drikke.
    Håber mine råd vil resultere i færre podagranfald,som desværre ved gentagne anfald langsomt vil ødelægge de angrebne led.
  • Jeg har kun fået diagnosen leddegigt.
    Podagraen gætter jeg mig til da jeg har " Voms-syndromet " skiftende steder
    ,også i storetåen. Jeg skal have taget endnu en blodprøve før behandling.
    Jeg har ikke hørt det 1. resultat ang. urinsyre. Jeg manglede D-vitamin.
    Tak for råd om alkohol. Jeg kan sagtens undvære det, men noget ærgreligt er det at skulle sige nej. Destilleret er 0k siger du. Vil det sige at et par store Whiskeys er uden indvirkning på gigten og evt podagra ?
    Hvordan går det med dig selv og "vandkuren" ?
  • Hej Søren.
    Med kaptajn Vomsyndromet er diagnosen podagra temmelig sikker.
    Men fortvivl ikke.Du kan med stor sandsynlighed drikke dig ud af problemet, - altså med kildevand.
    Siden jeg har drukket 3-4 liter vand har jeg intet mærket til min podagra,som startede så småt for 4-5 år siden,med en voldsom forværring for knap 2 år siden,hvor det blev nødvendigt at tage Allopurinol.Men som jeg har skrevet blev medicinen erstattet af 3-4 liter postevand dagligt.Siden har jeg intet mærket selvom jeg har været helt oppe på en halv flaske sprut dagligt.Portvin er min favoritdrik,men desværre mærker jeg lidt til podagraen efter et par glas,så det holder jeg mig fra.Rødvin kan jeg klare en halv flaske af,hvis det kun er lejlighedsvis,når jeg er sammen med rødvinsdrikkere.Øl kan jeg fint klare mig uden,men har lagt mærke til at mere end 3-4 bajere er ikke godt,-heller ikke de alkoholfrie.Det skal dog siges at San Miguel (jeg er pensionist og bor i Spanien)laver en total alkoholfri øl til det muslimske marked. Den kan jeg godt klare.
    Men hvis din læge mener at du har podagra,så vil jeg anbefale dig at prøve vandkuren,som jeg er sikker på har mange andre positive virkninger.
    I en periode i min pure ungdom var jeg patolog i et årstid.Dengang obducerede man alle der døde på en offentlig institution.Jeg har rundt regnet udført 1000 obduktioner. I mange år efter var jeg overbevist om at alkohol var medvirkende årsag til manglende forkalkning af arterierne,idet alkoholisters arterier var bløde som smør at klippe i, - og det til trods for at de fleste der drak også røg. I dag er jeg imidlertid overbevist om at det var vandet som alkoholen var blandet op i, der var sundt.Den tids alkoholister drak fortrinsvis øl,fordi det var trendy og samtidig den billigste brandert.Og med 10 bajer dagligt er man jo oppe på over 3 liter væske alene i øl.
    Håber du kan bruge mine erfaringer til at blive sundere.
  • Hej Tolstrup
    Ja øl = 95 % vand , rødvin = 85 % vand og whiskey = 60 % vand.
    Nå, men nu har jeg bællet vand og kaffe i store mængder og ikke rørt
    en dråbe alkohol. Ikke særligt sjovt eller festligt, MEN det hjælper sgu !
    Det går bedre for hver dag.
    Der er endnu et plus : Jeg er en stor halvfed bamse, og nu RASLER
    fedtet af mig ! Men når man fylder maven med vand mister man jo
    også appetitten . vh søren
  • Hej Søren.
    Det glæder mig at du med så billig og bivirkningsfri "medicin",er blevet rask.
    Du har ganske ret i at vand også er et udmærket slankemiddel,fordi det fylder godt op i maven og på den måde tager sultfornemmelsen.Jeg husker at vi kirurger for 20 år siden lagde balloner ned i maven på overvægtige for at give dem mærhedsfornemmelse.Men vand har jo samme effekt.
    Et vægttab betyder jo også :
    1.Mindre belastning af ankel, knæ,ryg og hofteled.
    2.Mindre risiko for blodtryksforhøjelse.
    3.Mindre risiko for diabetes 2
    4. Bedre sexliv
    Så held og lykke med et fortsat vægttab.
  • Hej igen Tolstrup.
    Jeg er nu ikke blevet helt rask. Skal stadig være forsigtig, men fremad
    går det. Jeg læser meget om gigt og vil nødig på MTX-kur.
    I dag faldt jeg over en dansk kvinde der hedder Alma Nissen (kan googles)
    og hendes kartoffelvands- kur. Kender du til hende ???? vh søren .
  • Hej igen Søren.
    Nej jeg kender ikke til Alma Nissens kartoffelvandskur.Men den betyder vel også indtagelse af en masse væske,- så det kan næppe skade at vandet er blevet kogt med nogle kartofler.
    Jeg havde håbet du var blevet helt rask,som jeg selv.Men du kan jo have kronisk leddegigt samtidig med din podagra.
    Under alle omstændigheder synes jeg du skal fortsætte med vandkuren.
    Jeg ønsker dig god bedring.Er spændt på at høre nærmere,så lad endelig høre fra dig.
  • -- Hej igen Tolstrup.
    Der er nu gået et år.
    Jeg har nu drukket vand, afkog af div grønsager osv. siden sidst.
    Det kan hermed anbefales .
    Jeg er stort set blevet rask .
    Tak for dit råd ! vh søren .
  • Hej Søren det glæder mig at du er blevet rask på noget så uskyldigt som postevand.Jeg ved ikke om du kender forfatter og tidligere ølæge på Christiansø Tage Voss. Han har gennem sit 95 årige liv røget store cigarer fra morgen til aften,og provokeret den hele lægestand ved hårdnakket at påstå at rygning ikke skader helbreddet. Når man læser hans "Status på Skæret" bliver man klar over at den gode ølæge drikker 3-4 kander the hver dag.Jeg tror det er forklaringen på at han har kunnet pulse løs hele sit liv,uden at ødelægge sit helbred.Det er ikke theen,men theVANDET,der er forklaringen.Han har simpelthen skyllet alle giftstofferne ud gennem nyrerne.Så jeg tror du gør din krop en stor tjeneste ved at fortsætte med at drikke rigeligt, - om det er kaffe eller the eller ubehandlet postevand supleret med et par bajere tror jeg ikke gør den store forskel. Så vidt jeg husker havde du også et vægtproblem.Hvordan mon det går med det?
Log in eller Registrér for at kommentere.