Hjem Astma og allergi Astma

Konstant hæshed, hoste og rømme problemer.

Redigeret 12 maj, 2014, 12:05 i Astma
Hejsa,

Jeg har haft et problem gennem længere tid. Nemlig at jeg går rundt med konstant hæshed, klumper i halsen og hoste. Jeg må rømme mig ofte for at få løsnes slim.

Jeg har været ved en hals, øre og næse speciallæge. Han mener det er fordi jeg har et underudviklet stemmebånd og det skal trænes op. Så har fået en henvisning til en talepædagog. Men jeg må indrømme jeg er ikke overbevidst.

Efter mit besøg hos speciallægen har jeg læst en del på nettet om mit problem. Her er jeg kommet frem til at refluks kunne være en mulighed, da det passer på mange af mine problemstillinger. Hæshed, rømmen, hoste der stammer fra bivirkninger af astma midicin, har været astma patient i over 20 år, de seneste år med Symbicort Forte Turbuhaler 320 mg x 2 gange dagligt.
Men samtidig er der nogle ting, jeg ikke synes passer med diagnosen refleks, nemlig at der er mavesyre og andre syre betonet ting ind over. Jeg føler nemlig ikke, at jeg har problemer med dette. Ingen symptomer og kan spise alt hvad jeg har løst til ingen begrænsninger der.

Så vil gerne høre jeres input til min situation om hvilken retning jeg skal gå.

Med venlig hilsen
Steffan
«1

Kommentarer

  • Refluks giver jo netop hoste, hæshed, rømmetrang mv. Tal med din læge, der findes mange gode medicinske midler mod Refluks.

    Læs på nettet om Refluks. Der er visse fødevarer og drikkevarer man skal undlade.

    Jeg har fået disse gode råd ved Refluks:


    - Spis små, hyppige måltider. Spis langsomt og tyg maden grundigt. Sid oprejst når du spiser - undgå foroverbøjninger. Skyl ikke maden ned med drikkevarer.

    - Maden bør ikke være alt for varm eller alt for kold.

    - Undgå røget, stegt og meget fed mad.

    - Undgå bananer, tomater, citrusfrugter og juicer, fødevarer med indhold af eddikesyre, stærke krydderier, salt og konserveringsmidler. Grøntsager som kål, porrer, løg, hvidløg m.m. kan hos nogle personer give ubehag.

    - Undgå eller begræns forbruget af alkohol, vin, øl, kaffe, te, kakao, koffein- og kulsyreholdige drikke.

    - Undgå halstabletter, bolsjer, tyggegummi, chokolade og pebermynte.

    - Nedsæt eller stop rygning.

    - Det er bedst at stå eller gå et par timer efter at have spist. (det synes jeg er Urealistisk, men undlad at sidde lige efter du har spist, prøv dig frem)

    - Undgå forstoppelse.

    - Tab i vægt hvis du vejer for meget.

    - Undgå stramtsiddende tøj.

    - Undgå tunge løft.

    - Spis og drik ikke de sidste 3 timer før sengetid.

    - Hæv sengens hovedende 15-20 cm for at mindske natlig refluks. Det hjælper ikke at sove på flere puder. Sov ikke på maven eller på din højre side.

    - Undgå om muligt lægemidler som kan udløse eller forværre refluks: gigtmedicin, acetylsalicylsyrepræparater ,en del astma- og blodtrykssænkende medicin. Spørg lægen.
  • Hej Steffen

    Umiddelbart er jeg enig med dig i, at det ikke lyder som typiske refluks symptomer. Der plejer at være smerte/svie bag brystbenet, og sure opstød og smerter i liggende stilling.
    Jeg har et spørgsmål til dig: Tager du blodtryksnedsættende medicin? Der er nemlig mange af præperaterne for blodtrykket, som giver netop de symptomer du beskriver som bivirkning...
    Hilsnen Anette
  • Hej Steffan.
    Jeg har disse problemer og har haft dem i mange år. Refluks er ikke nødvendigvis noget man mærker. Min halslæge på sygehuset har sagt det i mange år. Jeg blev undersøgt. Jeg fik mavesårsmedicin, og det hjalp noget.
    Men astmamedicinen har jeg problemer med, det vil mine stemmebånd ikke tolerere. Jeg er blevet opereret otte gange på stemmebåndene.
    Nu har din halslæge kigget på dig og henvist dig til en talepædagog. Jeg tror du skal stole på hvad han siger.
    Hæsheden fremkommer når stemmebåndene ikke kan nå sammen. Jeg har set mine egne stemmebånd rigitig mange gange i de sidste 12 år. Har gået til kontrol ind i mellem operationerne.
  • Min mor har astma og rømmer sig kraftigt mange gange om dagen. Astmaen er konstateret for ½ år siden, men hun har rømmet i mange mange år - gammel ryger. Hun siger at der sidder noget slim, som irriterer hende. Nu har hun været hos en speciallæge i astma, som har forklaret hende at hun ganske enkelt skal holde op med at rømme. Han har tegnet og forklaret hende, hvad der sker i halsen - på en eller anden måde "ødelægger" rømmen åbenbart noget i halsen - og at det ganske enkelt er en dårlig vane. Hele familien har fået besked på at sige det til hende, når hun rømmer, og bede hende lade være... I stedet skal hun hoste ordentligt igennem nogle gange hver dag.

    Har nogen af jer hørt om sådan noget???
  • Jeg har præcis de samme symptomer som Steffan, bruger også samme medicin. Steffan er der noget, der har hjulpet?
  • Jeg står i præcis samme situation som dig Steffan. Har haft astma hele mit liv men oplevede en forværing for 6 mdr siden og blev sat på symbicort.
    Efter at have været på symbicort nu i 3 mdr har jeg valgt at stoppe pga bivirkningerne.

    Jeg har synkebesvær, er hæs hele tiden og har klumper i halsen og ondt i højre øre. Alt dette havde jeg ikke før jeg startede med symbicort.
    Især synkebesvær, hæshed og klumpen i halsen fik også mig til at mistænke reflux, men jeg tænker at det hele må stamme fra symbicort (og at reflux er en følgesygdom).
    Har fået undersøgt hals/svælg af ørelæge uden at han kunne se andet end at jeg var meget rødlig i hals og svælg og anbefalede mig at skifte over til astmamedicin i tabletform.
  • Redigeret 12 maj, 2014, 12:16
    Hej
    Jeg har haft astma symptomer i over 1 år nu og fået medicin, både forebyggende og akut. Mine symptomer er anstrengelses udløst, og jeg danner meget slim. For ca. 4 måneder siden begyndte jeg så at rømme mig hele tiden, kunne ikke føre en samtale med nogen uden at jeg blev helt hæs og skulle rømme mig hele tiden. Jeg kunne mærke at det var slim, men kunne ikke hoste det op. Nu har jeg så fået en ny læge, og han sagde med det samme at det var fordi jeg skulle have en anden medicin som kommer dybere ned i lungerne. Nu har jeg så fået en kombinations medicin som både er forebyggende og akut, og nu kan jeg få slimen fri. Det var meget der kom ud de første 14 dage, men nu begynder der at falde ro på og det har virkelig hjulpet mig. Jeg rømmer mig slet ikke mere. Medicinen hedder INNOVAIR og er spray form.
    Håber at dette kan hjælpe nogen der ude, for det er godt nok træls når man ikke kan være nogen steder uden at skulle rømme sig hele tiden.
    Held og lykke
  • Hej ......

    Dit brugernavn ligner til forveksling et CPR-nummer, håber jeg tager fejl, for du har også fuldt navn under dit indlæg.

    Hvis det er tilfældet skal du se at få et andet brugernavn.

    Hilsen Sofie
  • Hej

    Jeg går i gennem det samme som de fleste her. Jeg har Astma og i det sidste 1,5 år har jeg oplevet at jeg rømmer. Jeg har haft mavesår, men det er behandlet væk. I dag starter jeg min behandling med INNOVAIR i spray form nøjagtig den samme behandling som Dorthe har gennemgået. Jeg opdaterer resultatet herinde når jeg er færdig med behandlingen.

  • Hej Bisoo

    Når man rømmer sig kan det være pga. slim som skal op, men det kan sikkert også være et sted i halsen som er lettere beskadiget af en eller anden grund f.eks ved voldsom hoste igennem længere tid.

    Måske kan det homøopatiske kompleksmiddel Dr Reckeweg R43 hjælpe dig.
    Dråberne virker mod astma og ved kramagtig hoste såvel som tør irritationshoste.

    Hvis hosten er pga. rygning bør man supplere med R48
    Dråberne kan fås i online helsebutikker eller bestilles i Matas Webshop. De har ingen kendte bivirkninger. Man kan godt kombinere med medicinen fra lægen.

    Find evt. på flere oplysninger på dansk ved at søge på Dr Reckeweg indikationer.

    v.h. Karl

Log in eller Registrér for at kommentere.