Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

Smerter i knæet

Redigeret 21 marts, 2012, 14:33 i Fod- og knæskader
Hej,
Jeg er en pige på 18 år der har haft smrter i knæet over en længere periode og nu har fået konstateret lidelsen chondromalacia patellae. Dvs. at jeg danner bløde punkter i brusken i knæet, og er altså overordnet set bare dårlig brusk i knæet. Jeg står og skal på skiferie om et par uger, men jeg er i tvivl om det er for belastende for mit knæ, er der nogen der har erfaringer med dette eller noget lignende?

Kommentarer

  • Knæbind kan hjælpe... men det skal være den slags med hul i´til knæskallen...
    Og måske bedst at købe dem et sted, hvor de kan hjælpe dig med hvordan de skal sidde...

    Og så... Måske altid noget at du er så ung... så plejer problemet ikke vare mange år.... Værre er det, når det begynder i trediverne..... jeg har døjet i over 15 år nu...
  • Mange tak :) Jeg har også fået af vide at det hovedsageligt rammer unge piger og at de ofte vokser fra det, så det krydser jeg fingre for!
  • Voksne på 35 og derover... typisk for mande erhverv....
    Men som ung, så efter det jeg har læst, så vokser du fra det....
    Men undlad job som "trappeartist"... tæppelægger.....
    og undgår for meget tid i biografer med for lidt benplads.... knæet skal helst ikke bøjes til vinkelret...
    Har du en ØV dag.... og du skal ned ad en trappe, så prøv at gå baglæns.... ja det ser fjollet ud... men for mig hjalp det...
  • Ja, tror ikke, at du skal være bekymret for en permanent skade. Som du ganske rigtigt skriver er det især unge piger, som rammes af Chondromalacia patellae. Ifølge http://www.sundhedslex.dk/chondromalacia-patellae.htm kan du træne dine muskler, så knæskallen lettere holdes på plads. Desuden kan et støttebind hjælpe med at støtte knæskallen. Chondromalacia patellae kan forvolde en del smerter, så spørgsmålet er om du kan tage på skitur. Du må i hvert fald forsøge dig med et støttebind og se hvordan det går. Hvis det giver for store smerter, så må du desværre nok være tilskuer, mens dine kammerater står på ski.

    Forhåbentligt vil du kunne tage på skitur, men det er svært at udtale sig om, da jeg ikke kender din reelle tilstand. Men held og lykke med det :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.