Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

min mor er dranker har brug for hjælp

Redigeret 5 september, 2012, 11:57 i Alkohol
for ca. 7 år siden fandt jeg ud af at min mor drak og i al den tid ville hun ikke høre på mine søstre eller mig om at hun burde holde op hun benægter det hvergang vi nævner det. for 3 dage siden døde min onkel 55 år af et hjerte stop og jeg ved han også drak men ikke så meget som min mor. nu tænker jeg bare at min mor er 50 år og det kunne jo være at min mor inden for de næste 5 år skulle dø.. men vil jo ikke høre på os.. jeg elsker hende stadig fordi hun stadig er her for mig når jeg ikke har det godt.. så hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    der er flere måder som jeg kender til..

    sige hvordan du/i har det med de inderste følser.. så ville hun måske tage det til eftertragtning da det ikke er jer hun vil såre men kun dulme hendes egne såre,
    så ville hun måske skær ned eller holde helt, men det er ikke altid den går..


    eller gi din mor et ultimatum at hvis hun ikke stopper.
    men i som søskende skal være enige..
  • Indstillinger
    problemet er bare at mine søskende ikke gider bruge mere tid på det hvergang jeg nævner det ignorer de mig. og hvad med hende arbejde ? hun elsker at komme på arbejde og jeg ved hvor meget de holder af hende og de kan knap nok undvære hende
  • Indstillinger
    Jeg kommer selv fra et udsat hjem med begge forældre som var "deltid alkoholiker" "eller "skabs alkoholiker."

    Har man et misbrug kan man ikke indrømme det med mindre der sker noget i ens eget liv.
    I stedet for at skrive her så kontakt de telefon linjer som kan rådgive og vejlede dig også rent fagligt, systemet er svært at finde ud af men lever man i de forhold som du og dine søskende gør skal du, for din egen skyld tage ansvar for dit eget liv da dette er skadeligt for dig emotionelt og i det hele taget psykisk.

    Tag dig selv i hånden og søg hjælp hos nogle er kvalificeret til at kunne hjælpe i netop din situation.

    Held og lykke, og skriv gerne en update til mig, hvis du ønsker :-)
  • Indstillinger
    Kære dig

    Jeg ved hvordan du har det. Min mor drak også til jeg var 21 år. Hun holdt op fra den ene dag til den anden og har ikke drukket i 17 år nu. Jeg forsøgte i mange år at få hende til at holde op med at drikke og hun lovede mange gange. Hver gang sprang hun fra. Det der fik hende til at holde op var hende selv. Og sådan er det med alkoholikere. De kan kun holde op, hvis de selv ønsker det. Min mor skulle helt ned og skrabe bunden inden hun holdt. Jeg vil anbefale dig, at blive ved med at fortælle din mor, at du elsker hende og ønsker hun stopper med at drikke fordi det er skadeligt for hende. Men samtidig må du forsøge at fortsætte dit eget liv og ikke forvente for meget af din mor. Hvis du føler du passer på hende, er blevet mor for hende vil jeg råde dig til at stoppe med at passe på hende, og i stedet passe på dig selv. Sig jævnligt til dig selv, at du ikke er skyld i, at hun drikker og at du er fantastisk. Tal med dine søskende om, hvorfor de ikke ønsker at tale om jeres mors drikkeri? Måske passer de også bare på sig selv. Prøv ikke at løfte byrden alene, men tal med en psykolog. Gå i ACA eller Al-anon og hør om andre i din situation. Det hjælper at vide, du ikke er alene med dine tanker og følelser.

    Håber du kan bruge det jeg har skrevet. Det var blot nogle få råd.

    Med venlig hilsen
  • Indstillinger
    Du er bestemt ikke alene. Der findes et hav af muligheder. Jeg vil selv foreslå at kontakte Lænken, der tilbyder gratis hjælp til både pårørende og alkoholafhængige. Jeg har selv en mor der drikker for meget(har ikke selv en lyst til at definere hende). Jeg har accepteret dette, men har accepteret at der intet er for mig at gøre ud over at fortælle hende at det bekymre mig og sige til hende når hun går over grænsen for mig.
  • Indstillinger
    det er rigtig godt du skriver her inde ,men pas godt på dig selv , der er kun 1 der kan stoppe din mor og det er hende selv, vi ser gang på gang at de kommer i behamdling og falder i igen , det tager rigtig lang tid at komme af med flasken. men pas på dig selv det fylder meget i ens liv at ens mor er dranker ..
Log in eller Registrér for at kommentere.