Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

HJÆLP! Angående bøjler

Hej

Jeg er en 17-åri pige, som har haft bøjle på i 1 år. Jeg fik en ganebøjle, fordi jeg havde overbid, og togskinner pga. mine skæve tænder. Efter jeg har fået dem af (hvilket nu er for 2 år siden), har jeg lagt mærke til at min højre side af ansigtet ikke "ligner" den venstre side. Altså min kæbe er lidt "nede i forhold til min venstre kæbe. Jeg får tit isninger, og så har jeg en forskudt tandlinje, altså midten af mine fortænder i overmunden ikke er på linje med midten af mine fortænder i undermunden. Og jeg mangler også en tand i undermunden. Jeg spurgte hvorfor de ikke gjorder noget ved den manglende tand, og vedkommende svarede, at det hvis jeg fik en kunstig tand, skulle den skiftes ud en gang i mellem. Så de har i stedet for "trukket" mine tænder sammen. Jeg har talt med min tandlæge om den forskudte tandlinje, og vedkommende siger jeg godt kan få bøjler på. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg mangler en tand i undermunden, og jeg vil ikke have at det bliver værre... er der nogle fordele eller ulemper?

Jeg håber I vil hjælpe mig. Jeg siger på forhånd tak.

Kommentarer

  • har du prøvet at få en anden tandlæge end din egen til at kigge på det og se hvad hvad han vil anbefale. jeg kan godt forstå at du er nervøs for at gøre dine tænder værre derfor synes jeg at det bedst du også får det undersøgt hos andre tandlæger for det er ikke nemt at have bøjle på igen især hvis det går galt.
  • Jeg har nu fået bøjler på igen, som vil rette min midtlinje op, og rette min kæbe op. Det mener min tandlæge. Jeg prøver det, men jeg håber at det virker.
Log in eller Registrér for at kommentere.