Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

Kolesterol

24

Kommentarer

  • Det ville være rimeligt, hvis netdoktor´s skribenter henviste til relevante links i deres artikler.
    Så har man også mulighed for at checke, om forfatterne til artiklerne har en interessekonflikt.
    Det er i mine øjne naivt at stole blindt på en artikel fra Netdoktor.
  • En mand som Uffe Ravnskov har skrevet utrolig meget om kolesterolnedsættende midler...
    Jeg har for mange ting åbne på min computer lige nu... så jeg vil ikke til at Google ham.. men prøv det... Har jeg stavet navnet forkert.. så prøv med " kolesterol Uffe"

    Men der var en udersøgelse, som jeg husker... Ud af en gruppe der fik ordineret medicin... De fik det "Forebyggende"
    Et godt stykke under 1 % fik formodenlig gavn a mediciner... Nogle få bemærkede ikke meget... Rigtig mange fik større eller mindre bivirkninger... 20 % af gruppen, døde af behandlingen...
    En typisk bivirkning er demens..
  • Undskyld brugernavn1, men dette er en debatside og ikke en videnskabelig test af folks viden.
    Skulle man ikke kunne "tale" om tingene her, hvor så. ??

    Man skal da være noget naiv, hvis man tror folk uden videre tror på alt, hvad der skrives. Det mener jeg også, jeg tydeligt gav udtryk for, jeg ikke gør.

    Det kan læses mellem linierne du føler dig meget klog og vi andre rangerer længere nede på stigen.
  • Hej Persille, Brugernavn, MandAarg og andre interesserede

    Tak for linket til Ekstra Bladet, Persille. Jeg undrede mig over, hvor de nye oplysninger om blandt andet faren for diabetes, som Boyeser henviste til, havde været bragt. Nå, det var i Ekstra Bladet!

    Til Brugernavn: Jeg beklager, hvis det er kommet til at se ud, som om jeg betragter Netdoktors baggrundsartikler som kilden til den absolutte sandhed! Når jeg bragte et link til Netdoktors artikel om Q10, så var det, fordi det jo kunne være, at der er Netdoktorbrugere, der slet ikke kender noget til Q10. For 10 år siden vidste jeg f.eks. intet om Q10. Måske er der Netdoktorbrugere, der betragter Vitalrådets information om Q10 som ”alternativt vås”. Derfor henviste jeg til Netdoktors artikel om Q10, for at vise, at også det etablerede sundhedssystem kender Q10.

    Og ja, du har ret i, at Netdoktor i deres artikler om sygdom og sundhed burde henvise til kilder, i hvert fald når der er tale om emner, der er så stor uenighed om! Det synes jeg, at du skulle foreslå Netdoktor.

    Og tak til Persille, fordi du gjorde opmærksom på, at Netdoktor i sin artikel om Q10 faktisk påstår, at man IKKE kommer til at mangle Q10, når man tager statiner. Det havde jeg ikke lige set.

    Men i øvrigt finder jeg det vigtigt at bringe forskellige synsvinkler på helbredsproblemer. Det kan godt være, at det er forvirrende, Persille, at de lærde er uenige, men det er jo den virkelighed, som vi står i. Og selvfølgelig kan vi – som du – give pokker i de lærdes diskussioner – men kun så længe, vi ikke selv har det pågældende problem! Den dag mit kolesteroltal, på trods af en sund livsstil, også bliver tårnhøjt, er jeg jo også nødt til at tage stilling!

    Til Mand Aarg: Ja, det er Uffe Ravnskov, der fører an i kritikken af kolesterolnedsættende medicin. Jeg har læst en af hans bøger, og jeg finder det absolut seriøst og troværdigt, hvad han skriver. Men de almindelige læger er meget kritiske over for ham. Og jeg mener, at der i den seneste bølge af avisskriverier om kolesterol - altså før den, der åbenbart foregår nu - blev taget kraftigt afstand fra Uffe Ravnskov! Jeg mener, at der var en læge, der udtalte, at Uffe Ravnskov var en farlig mand. Så det er altså ikke nemt at være patient med højt kolesteroltal.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Boyeser

    Nu er det jo – som før skrevet – lidt akavet, at det er mig, der slet ikke er i behandling for forhøjet kolesterol, som forsøger at rådgive om kolesterolnedsættende medicin!

    Jeg håber, at der er andre, mere erfarne folk, der snart melder sig i debatten!

    Du spørger, Boyeser, hvor meget Q10, du skal tage.

    I det link fra Vitalrådet, som jeg bragte i mit første indlæg i denne tråd, står der:

    ”Caso og medarbejdere, fra den hjertekirurgiske afdeling af Stony Brook University i New York, udførte et kontrolleret og dobbelblindet forsøg på 32 personer i statinbehandling, som havde muskelsmerter. Et tilskud af blot 100 mg Q10 dagligt i en måned gav en signifikant smertelettelse og lettelse i udførelsen af det daglige arbejde.”

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Nu skriver du ganske vist ikke noget om, at du har muskelsmerter. Så vidt jeg forstår på dig, er det især risikoen for, at kolesterolnedsættende medicin kan give diabetes, der bekymrer dig. Og jeg aner selvfølgelig ikke, om Q10 kan begrænse eller forebygge denne skadelige virkning af statiner.

    Men jeg vil altså mene, at det under alle omstændigheder er en god ide at tage Q10, når man tager statiner. I ovenstående citat har man brugt en daglig dosis på 100 mg, så det vil jeg foreslå dig at forsøge med, Boyeser.

    I citatet står der ”blot 100 mg Q10”. Men sådan som jeg ser på det, så er 100 mg Q10 en ganske stor dosis. Før kun et par år siden kunne man i Danmark kun købe Q10 i en dosis på 30 mg. Nu kan man få pakninger med 100 mg.

    Personligt synes jeg, at Q10 er meget dyrt. Jeg har i årevis taget 30 mg Q10 dagligt mod træthed. Jeg har for nylig fundet det nødvendigt at sætte min dosis op til 100 mg. Jeg prøver at udnytte de tilbud, jeg kan finde. Men man skal jo også være sikker på, at kvaliteten er i orden.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej kameliadamen

    "Give pokker i" er jo så meget sagt, men jeg læser og tager stilling til, hvad jeg tror eller ikke tror på. Netop, fordi de lærde er så uenige.

    At mange er imod Uffe Ravnskov, tjae, men læser man historien er alle lærde imod de mennesker, der fremsætter andre meninger, som går imod det allerede indlærte.

    Bakterier og håndvask. Om jorden er flad eller rund. "Det hvide snit" og hvad jeg ellers kan nævne.

    Mit kolesterol er højt, men jeg blev så syg af statiner, at jeg valgte at tro på Uffe Ravnskov. Så har jeg det bedre. Det er hovedsagen for mig. Og lægerne er jo ved at skifte mening, alle skal ikke mere have statiner, såe lad os nu se.
    En overgang var nogen jo helt hysteriske, der skulle tilsættes statiner i drikkevand. !!!!

    Mange hilsener fra mig til dig. Jeg har ikke glemt din støtte gennem de år, hvor jeg havde det forfærdeligt. Tusind tak.
  • hej med jer
    jeg er helt over vældet så meget det har sat igang med det kolesterol:
    Det er min mand der klager over mange muskel sm i hele kroppen
    Vi har begge to diabetes så vi er meget obs på hvad der rør sig i pressen
    det med at man kan få diabetes af stetiner stod i BT tirsdag den 6 marts og min mand har læst det andre steder men jeg ved ikke lige hvor
    Jeg er stadig meget usikker skal jeg lade være med at tage de statiner
    der er godt nok kommet mange svar men hvad skal man gøre

    Med venlig hilsen Boyeser
  • Hej Boyeser

    Om man skal tage statiner eller ej, den afgørelse bliver man nødt til selv at træffe.
    Man kan læse om fordele og ulemper og derefter tage sin egen beslutning. Det ansvar kan ingen her påtage sig.

    Men jeg kan fortælle dig, at min bror havde mange smerter af statiner.
    Men da han har dårligt hjerte og sukkersyge tør han ikke stoppe helt. Som jeg skrev tager han nu Lopid og Ezetrol. Hans smerter er nu forsvundet efter han er stoppet med at tage simvastatin og crestor. Han håber naturligvis smerterne ikke vender tilbage. Gør de det, tager han stilling til den tid, hvad han vil.
    Jeg vil ikke have den medicin, jeg blev så syg og jeg er bange for de bivirkninger, der er omtalt. Jeg har heller ikke dårligt hjerte, så jeg tør godt lade være.

    Min mor havde sukkersyge, højt blodtryk, dårligt hjerte. Hun har ALDRIG fået kolesterolmedicin.
    Hun kunne heller ikke dyrke motion, da hun var delvis lammet efter en hjerneblødning, som hun fik inden det blev konstateret blodtrykket var for højt.

    Hun blev alligevel 88 år. Hun døde af en maveblødning, forårsaget af smertestillende medicin.
    Min veninde er lige død af en blodprop, hun havde fået kolesterolmedicin i flere år. Så for mig er valget ikke vanskeligt. Men det er mit valg. Min bror har valgt anderledes.

    venlig hilsen.
  • hej persille
    det er godt at hører andres mening Jeg tror også at jeg vil stoppe med at tage de dumme piller og prøve at tænke ekstra meget på min kost selv om jeg er meget tynd iforvejen
    Min mand vil prøve med q10 og så se tiden ANMED VENLIG HILSEN BOYESER
  • En ting man selv kan gøre.... om lige hjælper her ved jeg ikke, men generalt vil det være godt....
    I tager begge ud på cyklen en times hver dag.... Ikke noget med at køre ræs.... (kun hvis i vant til det)... Men sådan i moderat til godt tempo.... og er der problemer, så sæt farten ned....
    Men det giver en god bevægelse...

    og det med at begge skal... Det er lettere at komme afsted, hvis ma har lovet andre noget... ja i har også begge gavn af det..
Log in eller Registrér for at kommentere.