Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor længe varer overgangsalderen?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sommer

    Ja, overgangsalderen får skyld for meget. Det har din læge ret i. Men jeg synes ikke, at det er pænt af ham at grine og i øvrigt ikke gøre andet, når du har et helbredsproblem, der plager dig.

    Ja, sådan som jeg har forstået det, kan man ved hjælp af en blodprøve undersøge, om de kvindelige kønshormoner er ved at aftage i mængde, hvilket skulle være et tegn på overgangsalder. Min egen læge tog i hvert fald en blodprøve, da jeg var 54 år, fordi han mente, at de helbredsproblemer jeg havde, (især træthed og svimmelhed) måtte skyldes overgangsalderen. Men da der ikke var tegn på nogen nedgang i kønshormonerne, gjorde han ingenting. Det viste sig senere, at mine problemer skyldtes jernmangel, men lige præcis det havde han ikke undersøgt mig for, eftersom han var så optaget af den overgangsalder.

    Hvorvidt det faktisk er overgangsalderen i dit tilfælde, kan jeg ikke sige noget om. Men du har nogle helbredsproblemer, som du behøver hjælp til. Og jeg tror da bestemt, at det er en god ide, at du får foretaget nogle blodprøver, sådan at du og din læge kan finde ud af, hvad du fejler, uanset om det skulle være overgangsalderen, som spiller ind.

    I første omgang kan du bede om at blive tjekket for alle de næringsstof-mangler, som en praktiserende læge kan undersøge for, samt få undersøgt stofskiftet og andre ting, som en læge normalt forbinder med dine symptomer. Når din læge alligevel skal til at tage blodprøver, koster det ikke ret meget ekstra at undersøge kønshormonerne også, så det synes jeg godt, at du kan bede om.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kan overgangsaldergener vare for evigt ?
    Jeg er netop fyldt 60 år. Fik fjernet livmoder som 42 årig - ikke æggestokke.
    Har altid lidt af voldsomme PMS fik et naboråd at minipiller ville fjerne PMS
    Det gjorde de. Tog dem fra 45 til 52 Smed dem VÆK og kom bragende i overgangsalder. Hedeture, smerter sammenlignelige med menses og PMS i intervaller nogle dage invaliderende, andre dage uden og fit for fight
    MEN det fortsætter stadig nu på 8 år. Jeg har prøvet alt !!! naturmedicin akupunktur m.v. Især akupunktur hjalp - men kun i godt et år. Kan det her blive ved ? Jeg spurgte lige en kollega, svigermor på 90 har indtil for nylig fået hormonindsprøjtninger grundet overgangsalder gener Kan det virkelig passe ? Jeg vil ikke og har aldrig taget hormoner LAD MIG HØRE ?????
  • Indstillinger
    heresi37heresi37
    Redigeret 15 maj, 2019, 08:24
    Proferia mod menstruationssmerter - https://shytоbuy.dk Veldig bra produkt!
Log in eller Registrér for at kommentere.