Hjem Sind og psyke Ensomhed

Kan ikke holde på venner/veninder

2

Kommentarer

  • Til miss1der

    Hej, din anlæg rørte mig til tårer.....det er næsten som om der var mig der skrev den... Hvor kender jeg dog alle disse følelse....
    Plz, hvis du har lyst til at skrive til mig, skriv til min email: liliana@forum.dk

    Vi kan skrives hvis du har lyst til.

    Knus fra Lili
  • Hej vi tror nogle gange , det handler om at have mange venner samtidig, men det er næsten umulig , at huske hvem talte jeg med hvad om o s v . men at have få nære tætte venner er bedre. og de andre som bekendte. man taler vejr og vind med. og ikke tætte private ting. Det kræver sin mand at være udadvendt, mange mennesker synes synes udadvendte mennesker stiller for direkte spørgsmål, og kan ikke gemme sig bag deres fasade, men først bliver de sure hvis man afsløre deres hemligheder, eller går for tæt på deres ægteskab og børn mm. men mange venner tilbage til dig igen hvis du bliver der. og siger du havde ret i hvad du sagde, vil du tale med mig. de mennesker bliver bange når udadvendte mennesker taler til dem, så det handler faktisk slet ikke om jer , men om at de er bange for at nogle andre opdager deres sande jeg. og evt dårlige ægteskab mm. så når de går fra jer skal i tænke hvad er deres problem siden de trækker sig fra jer når i taler privat med dem, måske i skulle gå tilbage til personen og spørge om , der er noget galt med vedkommende på hjemmefronten , ægteskab, børn mm og blive bekymret for hende, for der er noget galt, siden hun ikke tør tale mere. Hvor i har troet at det er jer der personligt er noget galt med . men hvis i har mistet selvtiliden har i brug for psykolog hjælp , til at opbygge det. og begynde at tro på jer selv. Hej
  • Hej til jer Alle.
    Har læst tråden, og er selvfølgelig også en af dem der ikke har "ægte veninder". Har et par veninder, men har svært ved at åbne mig helt for dem - sikkert også derfor at det er sådan som det nu engang er......, er bange for at de løber skrigende bort.......
    Jeg har fået en idé - hvad siger i til at vi opretter et forum for os der savner fortrolighed i hverdagen. I første omgang kan vi chatte, og dernæst måske mødes engang i fremtiden.. Hvis I er interesserede, er der mon så en af jer der ved hvordan det skal gøres ??
    Jeg skal oplyse, at jeg er 48 år og har en datter på 14.
    Knus fra Tina
  • Hej Tina,

    Jeg synes, det lyder som en rigtig god ide, du der har - om jeg selv vil deltage i et sådant forum, ved jeg dog ikke - måske mest fordi, jeg faktisk synes, det ville være en god ide først at få defineret det begreb, der hedder ven/veninde?

    Du skriver, at du har svært ved at åbne dig - måske fordi den pågældende så vil løbe skrigende bort. Ja, men SKAL man virkelig krænge alt sit inderste ud, for at det skal være en ægte ven?

    Hvad er det i grunden du/I forventer af en rigtig ven? Jeg er ikke sikker på, at en ægte ven nødvendigvis skal være en person, man lægger alle sine tanker og ideer ud for. En ven skal jo ikke være en psykolog, man kan læsse alle sine problemer af på.

    Jeg tror desværre et de, der netop har problemer med at få rigtige venner, har alt, alt for store forventninger til et sådant venskab. Det er jo ofte personer, der måske i forvejen har problemer med sit liv, der har dette problem, og derfor tror, at "alle andre" har sådanne voldsomt tætte relationer til deres "venner".

    Men - sådan ER det altså ikke - i hvert fald ikke noget, jeg har oplevet, så det kan jo være, det bare er mig, der ikke kan få venner heller, men jeg forventer altså heller ikke så meget af de personer, jeg kalder venner.

    Så jeg tror egentlig, man skal starte med at få gjort helt klart, hvad man forbinder med ordet venskab.

    Hvad mener I en en ven skal kunne for at være en ven? Og hvad vil I selv gøre for en ven?
  • Hej Igen :-)
    Ja, du har jo nok ret, hvad er "rigtige veninder" egentlig ?
    Jeg tænker nu nok mest på en som er der i både med og modgang, som man kan grine og græde med hvis det er det der skal til..
    Vigtigt er også en man kan have lidt dybere snakke med om diverse ting der foregår i verden - ikke ensbetydende med at man skal have de samme holdninger!
    Nå, nok om det nu - har fri fra arbejde om lidt ;-)....
    Håber vi snakkes......
    Knus Tina
  • Hej tinna jeg har det på samme måde som dig med en veninde, en man kan tale alt mellem himmel og jord, men behøver ikke at være enig og blive vred på hinanden for man ikke har samme holdning som sin tætte veninde, det er netop forskellen der gør at vi kan lære noget, og hjælpe hinanden, hvis vi var ens behøvede vi ikke en ven at dele vores liv med. mange vil gerne være min ven , men jeg er nød til at fravælge nogle der gerne vil være ven med mig, for de vil jeg skal løse deres alvorlige livsproblemer, der gælder liv og død. og det kan jeg ikke rumme mere. så derfor er jeg nød til at vælge, men det er også forfærteligt smertefulgt for mig at skulle sige nej til en meget tæt veninde, og dermed også andre venner , som er hendes venner også, og føle først at det var det eneste rigtige at stoppe venskabet, men bagefter i sorg over det var og blev nødvendigt , men vi er venner ude i byen , men ikke mere privat, En berømt debatform, der går verden over kunne der laves en side hvor du kunne få andre til at skrive sig på der også mangler andre venner. bare denne Danske udgave som snart alle skriver på.
  • Hej alle sammen:-)
    Det er så "sjovt" at læse alle de indlæg, for det er som om det er mig der har skrevet det. har denne forfærdelige følelse af ensomhed konstant, hvor jeg bare har brug for at have nogen at betro mig til. men har selv fået sparket af så mange gennem tiden at jeg er godt og grundigt træt af at blive såret, men på den anden side hvor fedt er det at.være alene hele tiden! tvivler tit på at der må være noget galt med mig siden det altid går så galt, men hvad der er galt ved jeg ikke. men på den anden side vee jeg godt at jeg er rigtig hurtig til at stole på folk, hvilket tit er rigtig dumt og gør at man bliver meget såret når det då går galt. ved ikke hvad jeg skal gøre, for har virkelig brug for en ( gerne flere) veninder. please hjælp:'(

    Mvh.
    gigi the lonely girl
  • Denne tomheds følselse er skrækkelig. Den kender jeg også til i min barndom. Den følselse når man altid blev valgt til sidst når man skulle vælge hold. At man egentlig ikke kunne regne med sin såkaldte bedste veninde som svigtede en når der var en mere spændende der dukkede op.

    Den dag jeg startede på efterskole sagde jeg til mig selv at jeg ville have venner, og det fik jeg fra dag et. Jeg gjorde op med min meget generte måde at være på. Når jeg gang på gang spurgte om hvorfor jeg var genert . sagde min far: Jeg var også genert som dreng,: Jeg troede faktisk at det var arveligt, og mens jeg gik i folkeskole prøvede jeg ikke at ændre noget for jeg troede ikke at jeg kunne. Jeg var ikke dengang klar over at man bliver genert og mangler selvtillid når man ikke bliver rost og får anerkendelse af sine forældre.

    Men efterskolen ændrede mig, eller jeg beslutede ihvertfald at nu var det slut med at være venneløs. Og jeg begyndte at snakke, og idag kan ingen forestille sig at jeg har været død genert som barn. Og jeg har ingen hjælp fået overhovedet, så ved ikke helt hvor jeg fik styrken fra.

    Men jeg lærte ihvertfald at mine børn aldrig skulle lide under hvad jeg oplevede. Og idag ser jeg 3 skønne piger med selvtilliden iorden, venner , kan godt lide at gå i skole, er ikke generte. Det var mit livs vigtigste projekt at mine børn skulle have al den anerkendelse jeg ikke fik.

    Men det jeg vil sige at man godt kan ændre en adfærd som måske forhindrer en i at få venner.

    Jeg var meget genert og i dag kan jeg måske godt forstå at jeg næsten ingen venner havde, for jeg har sikkert været kedelig at være sammen med. Hvis man næsten aldrig siger noget så lærer ens venner ikke rigtigt at kende en, og det er jo vigtigt i et venskab. Jeg har måske virket så lukket at de måske ikke følte at jeg ville snakke med dem, hvad ved jeg.

    I dag har jeg nogle gode venner som vil mig, og accepterer mig som jeg er. Og hvis jeg føler at der er nogle venner som ikke helt gider mig, så kæmper jeg ikke for det, har aldrig gjort det,. Feks, hvis de aldrig inviterer tilbage, eller aldrig sender en sms, så siger det mig at jeg ikke er vigtig´for dem, og det må de også selv om, men så kan de ikke være venner med mig. Og jeg kæmper ikke for det.

    Jeg giver de andre ret i at du måske forventer dig for meget at venskabet. For mig er et venskab at man kan snakke om de forskellige ting der rør sig, vi har forskellige syn på tingene men ikke alt for forskellige. Jeg har feks, mere eller mindre droppet en veninde fordi hendes syn på børne opdragelse er så forskelligt fra min, hendes børn har det ikke godt fordi hun er lidt psykisk ustabil, men pigerne kommer i mit hjem, for hendes piger er veninder med mine børn. Og jeg vil også gerne vise hendes børn hvordan en familie også kan være. Og jeg ved ikke altid hvad der udløser en konflikt, og den usikkerhed kan jeg ikke klare. Jeg burde være mere rummlig men kan ikke.

    Eller hvis en altid brokker sig over at man aldrig har tid til vedkommende, det er også irriterende hvis det er uden grund. Har heldigvis aldrig prøvet det.

    Og man skal heller ikke blive jaloux hvis veninden har andre veninder, selvom det nogengange kan være svært når veninden har været på tur med en veninde og ikke med mig. Det må man aldrig vise veninden, men selvfølgelig er det iorden at blive skuffet hvis veninden aldrig tager initativ til samvær. Men så er det måske ikke en rigtig veninde.

    Ved ikke hvorfor du har svært ved at få venner, men prøv at kigge indad om du ubevidst udstråler noget som får folk til at vænne sig væk.

    Ønsker dig alt det bedste . Håber du virkelig finder nogle gode venner.
  • Hej tinaa
    Jeg synes dit forslag om et forum for os der savner netværk og veninder er et skide godt forslag.
    Jeg havde lige nået at tænke tanken, da jeg så dit indlæg.
    Men hvordan skal det foregå i praksis?

    Min mail adresse: hkkrebsen@gmail.com.

    Hører meget gerne fra nogle af jer der har skrevet om ensomhed herinde. Lider selv rigtig meget under den grusomme tendens der kun vokser med vores samfundsudvikling.
  • hejsa

    jeg vil gøre opmærksom på denne side http://byven.dk

    Vh Mille
Log in eller Registrér for at kommentere.