Hjem Infektioner Åben debat om forkølelse

forkølelsessår

Redigeret 1 november, 2016, 08:59 i Åben debat om forkølelse
Hej alleammen
Jeg er efterhånden ret desperart, og føler jeg har prøvet alt.. Er der nogen af jer der har erfaring men hvordan man undgår forkølelsessår og slipper hurtigt af med dem?

Kommentarer

  • har man først fået den virus --slipper man den ikke igen ---men tal med apoteket de har forskellige midler ---
  • Virus bliver i kroppen, så i princippet vil du resten af livet have forkølelsessår. Nogen får nogle få udbrud gennem hele livet, andre får flere udbrud hvert år.
    Mange har hyppige udbrud i starten efter at være blevet smittet.

    Du kan forebygge udbrud ved at passe på dit immunforsvar.
    Undgå stress og spis varieret med masser af grøntsager, undgå større mængder alkohol, tag en multivitaminpille dagligt, dyrk motion - følg i det hele taget Sundhedsstyrelsens råd om sund livsstil.
    Det vil ikke garantere mod udbrud, men udbrud kommer især når man ikke passer på sig selv.

    Smør med Zovir/Herpavir eller sæt det der forkølelsessårplaster på STRAKS du mærker den første lille bitte smule tegn på forkølelsessår (nogen gange kan du mærke kriblen og krablen allerede før du kan se/mærke en bule) og fortsæt behandlingen som beskrevet i indlægssedlen.

    Har man meget voldsomme udbrud, eller får man udbrud meget tit, kan man få piller der indeholder det stof der er i cremerne. Dem kan man både få som behandling af et udbrud og som forebyggende behandling.

    Hold fingrene væk fra det sted der er forkølelsessår lige fra de første tegn viser sig og til det er helt væk, og vask fingrene grundigt med det samme når du er kommet til at røre det. Du kan overføre smitten til dig selv andre steder på kroppen, fx. næse, øjne eller mellem benene.
    Og udsæt ikke andre for smitte.
  • Som de andre skriver, så bliver virus i kroppen, men det betyder ikke at du med den rigtige forebyggelse ikke kan undgå forkølelsessår stort set resten af livet.

    Sørg for at styrke dit immunforsvar ved at spise sundt, dvs. varieret med masser af frugt og grønt, samt diverse superfoods, dyrke masser af motion, samt få masser af søvn.

    Undgå for meget alkohol, sukker, chokolade, hvidt brød, nødder og gelatine.

    Sørg for at spis lysinholdigt mad, såsom tun, kylling, kalkun, oksekød, svinekød, æg, mælk og stort set alt grønt. Lysin er med til at styrke immunforsvaret og modvirker arginin, som findes i f.eks. chokolade, nødder, brød og husblast, der er en trigger til herpes. Så en god chokoladekage med nødder, kan fremkalde et forkølelsessår hen over natten.

    Derudover sørg for at passe på dine læber. Undgå sollys, eller brug som minimum faktor 30 på læberne når du er i solen. Smør dine læber ind i læbepomade hver aften inden du går i seng, gerne særlig læbepomade med citronmellisse, tea tree oil eller propolis, da de alle har en god effekt mod virus.

    Håber du kan bruge det til noget: Ellers kan du læse mere på http://forkoelelsessaar.dk/ eller rundt omkring herinde på Netdoktor
  • Jeg kan anbefale creme og plaster mod det. Jeg har det selv i perioder, og om natten har jeg altid compeed plaster på og om dagen bruger jeg zovir creme. Det hjælper rigtig hurtigt på mig! Bare husk, at man ikke skal stoppe med kuren for hurtigt, for det kan meget hurtigt komme op igen. Og så skal man aldrig pille ved det (hvilket jeg altid gjorde som lille), og hvis man så kommer til det, så vask dine fingre!! For det smitter som bare fanden på hele læben.. Men hvordan man undgår at få dem igen, eller nedsætter hvor tit det kommer, det ved jeg desværre ikke :/
  • Hej.

    Jeg har døjet med forkølelsessår igennem flere år, og de vender altid tilbage ved den her tid på året. Jeg har spurgt ved apoteket og ved min læge, men som de andre også skriver , er der ikke så meget at gøre når først man har fået virus. Jeg har dog fundet flere midler, der har gjort det nemmere at leve med. Når de første tegn på forkølelsessår begynder at vise sig, bruger jeg straks en creme mod forkølelsessår (jeg foretrækker zovir) og om natten bruger jeg også compeed plaster mod forkølelsessår, så det heler hurtigere og så undgår du også at det smitter. Begge produkter til at betale sig fra og det er bedre end at gå rundt med såret i længere tid. I starten købte jeg dem på apoteket, men jeg fundet en dansk side på nettet (https://mecindo.dk/Behandling-af-fork%C ... ess%C3%A5r), hvor man kan købe forskellige cremer og plaster mod forkølelses, som er lidt billigere end hos apoteket.


    Jeg håber du kan bruge mine råd, så du kan slippe af med de dumme sår. Det har i hvert fald hjulpet mig :)
  • Har først set indlægget om forkølelsessår nu. Men her er løsningen på årtiers lidelse med dette...problem.
    Har selv lidt af dette i mange år og fået samme forklaring som vi kan læse her flere steder. jeg brugte også Zovir salve og compeed plaster, men det er et bøvl og tager hver gang en hel del tid, ca. 2-4 gange om året.
    Så fik jeg for ca. 2 år siden et råd, som skulle vise sig at virke 100 %, jeg havde ikke meget tro på at det ville virke, men jeg tænkte det kan vel heller ikke skade. Jeg har nu taget 1 tablet "Longo vital + ginseng" hver morgen i de 2 år og har ikke haft et eneste udbrud, tusind tak for det, det er bare helt fantastisk. de bedste hilsener til jer der har det.
    John C.
  • Jeg fik forkølelsessår for første gang for ca. et år siden. Forkølelsessår er små blærer, der udvikler på læber eller omkring munden. De er forårsaget af herpes simplex virus. Forkølelsessår starter ofte med en prikkende, kløe eller brændende fornemmelse omkring munden. Små væskefyldte sår derefter vises de som regel på kanterne af underlæben. Det er virkelig ubehageligt!

    Virussen vil altid blive i kroppen, men man kan minimeres symptomerne med en forbyggende behandling. Jeg henvendte vendte mig online, da jeg synes det var lidt pinligt at gå til lægen. Jeg har prøvet Famvir og Zelitrex til at behandle og forebygge forkølelsessår, hvilket jeg synes har virket rigtig fint. Hvis du er interesseret i at læse mere om det, kan du se her https://www.euroclinix.net/dk/konssygdo ... -genitalis
  • Der er stadig indlæg om forkølelsessår kan jeg se.
    d. 17-11-2015 skrev jeg et af ovenstående indlæg. under jocri.

    Det gælder stadig her d. 1-11-2016, jeg har ikke haft forkølelsesår i meget lang tid.
    Longo Vital er det jeg spiser hver dag og p.gr.a. et par blærebetændelser er jeg det sidste års tid også begyndt at drikke 2 glas tranebærsaft, så det kan måske også have en positiv virkning på forkølelsessår.
    Jeg har heller ikke haft blærebetændelse siden.
    Samtidig vil jeg gerne have lov til at stoppe alt for meget kost / mad hysteri omkring indvirkning på forkølelsessår.
    Jeg spiser og drikker alt det som ovenstående indlæg skriver om, man skal lade være med.
    Jeg tager hver sommer også masser af solbad og havbad, elsker solen og naturen det har ingen indflydelse på forkølelsessår....
    Men det er rigtigt at en rolig tilværelse og ikke for meget spiritus er gavnligt og det har rigtigt i den sidste ende noget med vores psyke og immunsystem at gøre..
    Så elsk dig selv og alle de andre og lad os få lidt ro på...
    kærlig hilsen Jocri
Log in eller Registrér for at kommentere.