Hjem Kvinder Overgangsalder

Hedetur som ildfølelse incl. andre symtpomer?

Redigeret 14 februar, 2012, 06:46 i Overgangsalder
Jeg er 52 år snart og vil gerne høre om der er andre der som jeg oplever ILD-følelse i kroppen, mest i ryggen/lænden - og om det kan være hedeture - uden sved!!!

Jeg har svært ved solen om sommeren pga det føles som står jeg i ild. Selv mit hovede skal have kasket på - ellers kan jeg blive helt bims og ret utilpas.

Jeg har nætter med sved og har haft det siden jeg var en 35 år - i perioder - og da ikke 2 overgange forløber ens - så det er meget svært at generalisere - desuden har vi hver vores måde at tolke hedetur på og jeg vil også tro at intensiteten kan være forskellig.

Udover dette er jeg ramt af utallige symptomer der zapper rundt i min krop - fuldstændig gak-gak........smerter her og der, til tider slemme, især i nakke og ryg............i starten gav det anledning til megen angst - men som årene er gået orker jeg ikke dette mere, dog kan jeg stadig få den der sorte angst jeg ikke aner hvad kommer af - sorte dage også - jeg er sløv og ugidelig, orker intet - kan i perioder få kvalme også - oppustet stor topmave lige midtpå......................okke dog!!!!

Det virker totalt hypokondrisk på mig - men ikke desto mindre så er det der!!!!

Jeg synes de udenlandske sider er bedre til at oplyse om alle disse sære symptomer - såsom rysten, indre uro, stress-følelse, sære muskler, osv - men kunne godt tænke mig at vi her blev lige så oplysende som de er, - jeg synes det letter den overgang at vide at man IKKE ER ALENE i dette symptom-helvede :o)

Nogle herinde med denne ildfølelse i kroppen, som den brænder og andre sære symptomer?

Kommentarer

  • Hej min mor hendes svedkirtler var tilstoppet i hendes krop det ligner meget det du beskriver, hun fik at vide at når man ikke kan komme af med sveden bliver den for høje varme inden i kroppen, og føeles meget værer en hos os der kan svede. når din hjerne får sol stik bliver du syg og man kan besvime i for høj varme. med direkte sol. så det er en god ide at have hat på. lider du af migræne uden hovedpine da du siger du får kvalme. af at være i solen . det kan provokere en migræne anfald. så undgå at gå i solen når din krop ikke tåler det. når kl er efter kl 16 kommer aften luften prøv om det er bedre for dig at være ude. det er det for mange der ikke tåler varmen. har du fået målt ved lægen om du er gået i overgangsalder . så prøv at undgå at være for meget i varmen når du ikke kan svede. har du højre normal temperatur. når du føler der er ild indeni . hej
  • kærer med- søster
    Jeg er 53 år. Har nok i 4 år haft de symtomer du beskriver. Mine starter med mystiske smerter, et eller andet sted i kroppen, derefter en fornæmelse i maven, som om jeg er ved at blive syg, så kommer hedestigene op af ryggen, derefter svedeture så alt er plaskvådt. når det er aller værst tror jeg vågner hver halve time. Jeg har været i behandling med hormoner, men har fravælgt P.ga ben kramper. Det gør mindre ondt at svede!
    Jeg håber på ,at det går over for os alle sammen.
    Hilsen fra en ven der føler med dig
    Anni
  • Hjertelig tak for jeres svar :o) Ja - det er en underlig grum tid med en masse sære symptomer og et større angstbetonet detektivarbejde ........... jeg synes den ild er slem, kan ikke være i solen om sommeren, ikke engang med tøj på - føler jeg brænder!!! Det svinger op og ned og det er da en trøst at man nogle dage er bare lidt sig selv - men det er en uvis tid - man ved aldrig hvad næste dag byder på!!! Både krop og humør svinger jo som DMI. Jeg kan gå himmelsk fredelig lykkelig i seng og vågne op i dyb rædsel, med ondt osv..........smerter, ja de er også kommet og er uvante for mig, jeg har altid kunnet knokle løs, men det kan jeg ikke mere!!! Min mens. er stoppet siden jeg skrev indlægget og da er man så løbet tør for progesteron der er muskelafslappende, så der er da lidt logik. Jeg vil lige nævne at det kan hjælpe lidt at lave De 5 Tibetanere - jeg mærker mere styrke i kroppen og det giver god jordforbindelse...............den kan man jo også miste ind imellem i form af sære ben og svimmelhed ;o)
    Har fundet en fed fed amerikansk side - Power Surge - hvor ALLE de særeste symptomer bliver omtalt - og jeg må stadig undres over at vi i DK er så langt bagud - ikke taler mere om den overgang og hjælper hinanden og at den gøres til noget psykisk!!!! For mig er det en selvfølge at noget så oldsomt og sært bliver psykisk, vi skulle da være nogle underlieg væsener hvis vi ikke blev skræmte over alt det der pludselig sker. Og jeg kan se at flere end der skønnes får angstfølelse uden grund pga hormonelle forandringer og oveni angst pga kroppens vanvittige skaberi, så det er ET stort cirkus - de hormoner påvirker jo hele vores nervesystem pga mangel på samme, så det vi føler er ofte signalforvirring har jeg læst mig til - vi har østrogenreceptorer i hele kroppen og så kan man jo godt tænke sig at fald i østrogen giver lidt udu - og mange af symptomerne minder om angstsymptomer - men angst er jo også hormonelt og en stressfaktor der påvirker det hormonelle - så alt i alt er vi nogle omvandrende hormonbomber på karruseltur, der forhåbentlig kun er midlertidigt i udu og ikke tager langvarig skade :o)

    Det kan betale sig at alliere sig med tålmod - meditation og her benytter jeg Bobby Z - og en masse hvile og gåture - ikke alt for megen ophidselse, men en masse fred og ro. Jeg har aldrig lidt af stress før - men har i peri-menopausen følt mig som en stor stress-bombe og jeg gik i angst-mode over hvert et symptom der indtrådte og har som maneg andre troet jeg var syg og til tider døden nær pga kvalme og meget andet voldsomt - men det har jeg så også læst er ret almindeligt, at mange føler de er døden nær og kommer til at tænke meget på samme :o) De fleste tror i starten at de er ved at blive rablende sindsyge - indtil de finder medsøstre i flæng der kan berette det samme - og sikke en gave!!! Men her i DK ses denne medfølelse og hjælpsomhed altså bare ikke på samme måde og det synes jeg er trist!!! Udover dette er vores læger nogle fæ - de gør alting psykisk og klasker lykkepiller ud for alting - det er så dejligt let. Jeg har en drøm om at nogle en dag gad lave en folder ang den her alder, der blev delt ud hos de praktiserende læger og gyn. osv om hvad man evt kan komme ud for i den alder - så man derved ikke bliver udsat for al den angst jeg har følt. I princippet synes jeg al den diskuteren om det ene og det andet symptom er pga overgnagsalder eller angst er totalt irrelevant - for det hænger sammen som ærtehalm - og meget unødvendig spekuleren, angst og depr. kunne undgås ved netop at fortælle at dette kunne opstå før - under og efter mens ophør, og ville være helt normalt - at det kan blive en træls tid, men at lidt motion, sund kost, gode søvnvaner, fred og ro mm. kan holde en oprejst. Hvis det ligesom blev legaliseret at nogle kvinder bare fik det træls - så tror jeg mange peneg var tjent ind her og mange blev sparet for unødig bekymring!!! Jeg har 2 piger og en dag bliver det måske deres tur - men i dag kaldes alting bare stress - og så ryger de stakkels kvinder på sygedagpenge og tit ud i systemet og det gør ikke ligefrem den alder bedre - jeg kender flere eksempler og undres helt vildt, - jeg undres virkelig over den politik der føres når vi taler om en kvindes overgangsalder og synet på samme!!!! Men jeg lever i håbet om at der en dag sker noget positivt, så de hårdt ramte kan få lidt fred til at komme sig og bevare deres jobs mm.
  • hej
    Du har ret i at det er rart, at vide alle de mærkelige symtomer, jeg havde i lang tid morgenkvalme, med opkast og troede der var et eller andet alvorligt galt. Når det kan læses ,at andre har det på samme måde, kan der slappes af. Stress kommer af alle de tanker, der køre rundt, så stress er det vel på en eller anden måde!
    Holdnings ændring fra omgivelserne ville være dejligt, men det betyder, at vi skal råbe det høj, Jeg er i overgangsalderen og jeg er stolt.
    Anni
  • Hej :)

    Jeg er en kvinde på 50 år og er helt sikker også kommet i overgangsalderen. Jeg mærker også en brændende fornemmelse i hele kroppen, især omkring slutningen af min menses - og især om morgenen når jeg vågner. Så sætter jeg mig ud på altanen i frostvejr, men desværre det hjælper ikke. Det plejer at aftage i løbet af en halv time, men jeg får angst og bliver depressiv.

    Jeg har ALLE de symtomer du har omtalt, og min læge har sat mig i behandling med Paroxetin (lykkepiller) som gør mig endnu mere syg pga. bivirkningerne.

    Jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal stille op, men jeg har fået en henvisning til en gynækolog mhp. hormonbehandling i stedet for lykkepillerne.

    Jeg har desværre også bemærket, at danske kvinder ikke bryder sig om at tale om deres overgangsalder. Det fatter jeg ikke en brik af. Vi burde da tale sammen om det. Jeg er mere rolig nu, hvor jeg har læst, at jeg ikke er den eneste i dette helvede.

    Håber det bedst for dig fremover. Og husk, vi er IKKE blevet skøre, selv om det til tider føles sådan ;)


    Venlige tanker

    Annette
  • Kære Annette
    jeg vil også mene, at hormoner er bedre end lykkepiller. Jeg tog trisikvens, de milde hvor der kommer en kunstig Mens. Jeg begyndte på dem Pga. En volsom vrede jeg ikke rigtig, kunne styre. Min søn var på det tidspunkt 11 år.
    Det kom som en voldsom, bølge af vrede jeg ikke kunne styre, jeg var ellers imod hormoner, prøvede alle natur-midler, korte virkninger, om det var håb eller plasebo effekt, ved jeg ikke.
    Jeg deltog i et klinisk-forsøg på CCBR- Ballerup. Hvor jeg hver 2. mdr blev kontollert blodprøver mamograf osv.underliv celleprøve, kegelsnit. Ikke rart, men betrykkene. Jeg vil klart anbefalde at deltage, i et forsøg, vi bliver kontrollert i både (h og r ) mere end hvad der sker i, det offelige system. Jeg tog trisikens ca 4mdr. stoppede pga nattekrapper i ben. Var uden hormonner i 2 mdr. Startede forsøget og gemmen førte 1 år. Idag 1 år efter har jeg stadig hedeture og hedestigninger, men er sluppet af med vreden. Jeg starte på noget nyt natur medesin. Håber det virker (hvem ved) Jeg bliver 54år så det har varet i 4år, men så slemt går det hvis, alle ! På den anden side kommer vi mere hele ud af det, jeg føler nu at jeg hviler i mig selv. desværre kan min alderdom ses. Det lære man at leve med, jeg lignede en på 38 før jeg startede nu er der ingen tvivl, om hvor gammel jeg er. Så er det bare, at skrue bissen på og værer stolt af hvem vi er.
    Kh Anni
  • Kære Annie

    Tak for dit svar. Jeg har skrevet det ned, og vil tale med min gynækolog om det. Desværre kunne jeg først få tid til april.

    Kh Annette
  • Tak for medfølelsen :o)

    Og jeg kan jo godt svede - så jeg har nok ikke stoppede svedkirtler ;o)

    Har selv prøvet Paroxein oma mærker - jeg går totalt ISKOLD - jeg bliver så syg så syg og ender som regel på AMA - sidst på hjerteafd. til det større tjek - og hjertelægen anbefaler ikke lykkepiller!!!!!!!!!!!!

    Hormoner anbefales heller ikke mere - og da jeg har haft brystkræft minus kemo osv - så må jeg slet ikke få det!

    Jeg kender angsten - især morgen og nat - man overmandes totalt af afmagt over den krop - alle de symptomer osv.................for man tror man er syg!!!

    Pt koger/brænder og kan spy ild som en drage, jeg og var netop hos læge i går pga der er lidt frisk blod i min urin - ca ægløsningstidspunkt - men der var ikke betændelse eller andet, og da min nedre afd. føles som har jeg haft sex i en uge uden pause - hvad jeg ikke har! :o) - så må man nok antage at disse slimhinder har det gevaldigt hårdt nu. Og da min mens har været væk længere end normalt, og inden da kom den vraltende som det passede den med korte intervaller............så er det nok de sidste krampetrækninger jeg nu oplever. Jeg har aldrig været storblødende - men havde for år tilbage lidt stærkere menstruationer - men sådan er vi så forskellige!

    Vi er nogle af de svære tilfælde der har fundet sammen på Facebook - om ikke andet kan vi dele hele møjet - der er gode råd - og mange med angst/depr. - nul nattesøvn - og nogle med gode råd - en der læser til Naturopat deler gerne ud.
    Gruppen hedder : Kvindeforum for kvinder i overgangsalderen.

    Og den er lukket så ikke alle kan se os, for det kan man på alle de andre sider magen til, der er ingen interesse bag af nogen art - så vi kan tale frit derinde om alt der rører sig i os, for det er jo ikke kun symptomer, men også reaktioner - for mange invalideres så de ikke kan arbejde osv. Rart at have medsøstre i øvrigt :o) At kunne græde og grine og være alvorlige!!!

    I øvrigt kan jeg henvise til Power Surge - en stor amerikansk side og her kan man finde alle symptomer mm....................at se kvinder derovre støtte hinanden er stort - åbenbart er der ikke så meget tabu derovre - mere støtte og medfølelse....................gid vi måtte opleve det herhjemme, for det er vi ikke gode til da.

    Må vi komme igennem - hurtigt!!!!!!!!!!!!!
  • Og - Anette 49:

    Rigtig mange får den angst - både pga den krop men også en anden sær en - så du er ikke alene!!!
    Du er ej heller alene om denne følelse af at man snart ikke ved hvad man skal gøre ......................mange føler den , incl. jeg - jeg svinger imellem at "opgive" og sige ja ja!!! Og så at "gå i panik" over endnu et nyt symptom - for de kører rundt med os!!!! Jge har totalt mistet overblikket og fornemmelsen for hvad min krop har gang i - og det er lig med at vi føler nul kontrol - og det kan vi mennesker ikke lide. Ikke 2 dage er ens og det er i sig selv noget der gør at de fleste ikke kan planlægge noget, ikke love noget.

    Depr. tror jeg kommer pga at vi føler os så bange og magtesløse i dette, helt udne dne der kontrol - vi forstår bare ikke at det kan føles så slemt - jeg taler jo nu med mange!!! Jeg få disse sorte dage - dybt opgivende, - men da jeg fatter hvorfor jeg får dem, så lader jeg være at tolke dem som depr. og mere som en naturlig reaktion på afmagt.

    Vi tror vi er mega alene - men det er vi bare ikke, der er masser der lider stort...................nogle mener at vi dyrker det, men jeg dyrker ikke noget da og var før dette en superkvinde, sporty og gik ikke af vejen for noget, og nu er jeg en lille kylling ;o) - og jeg har bare enormt glæde af den side vi nu har på Facebook - for dette at kunne DELE og vide man ikke er ALENE............er i sig selv den bedste lykkepille man kan få.

    I dette her skal vi mere end nogensinde før lære AT HOLDE FAST I OS SELV - og AT GIVE SLIP PÅ ALT DER SKER I OS........meditere og slappe af........... slippe kontrollen - det giver kontrol :o) Bare lidt.

    XXX
  • Kære alle
    Grunden til jeg tog, homoner var mere for at få, noget nattesøvn. Når man ikker er så træt, er det nemmere, at klare alt det andet. De tager ikke alle de symtomer Dep. usikkerhed,rynker, mormor-arme osv.Det gør det bare lettere at takle dem, når man ikke er så træt.
    Jeg har det godt nu, på trods af hede stigninger/ hedeture. Det er ikke sikkert det er homoners skyld, men tiden der er gået, ca 4år. I mit tilfælde,
    Den største forskel fra før, og nu er at, jeg er blevet mere følsom,tuder og det mindste, men det altid af glæde, så det gør ikke så meget, Min søn laver grin med mig, når jeg gør det, og det gør jeg også selv, jeg siger det til alle, at jeg er i overgangsalderen. Det gør det meget bedre, jeg føler at de forstår mig. Kvinder nok mere en mænd, pyt med det dem har vi ikke, så meget at bruge til mere :)
    K.h Anni
Log in eller Registrér for at kommentere.