Hjem Øvrige debatter Gode råd - fra bruger til bruger

Godt nyt ang. alm. psoriasis og neglepsoriasis

Hører du til de psoreasispatienter, der også lider af neglepsoreasis, og drikker kaffe, måske endda meget, så se her hvad der skete af drastiske forbedringer i mit eget tilfælde i perioden marts-september 2008
-- I dag er min neglepsoreasis og alm. ditto nærmest forsvundet - og det helt uden brug af medicin.
Undertegnede der er 63, led gennem mange år af alm. moderat psoreasis samt, som det mest generende - neglepsoreasis.
Ydermere led jeg af fødevarerallergier og lidt diabetes 2, og dertil nærmest daglige anfald af ekstrem, nærmest sygelig træthed.

Gennem mange år prøvede jeg, der samtidig er storryger, 20-30 stk. cigaretter dgl. en række medikamenter, - fået buggibehandlinger, brugt salver med binyrebarkhomon osv. - Altsammen hjalp det kun i kortere perioder.
Min negleproreasis var dog det mest generende.

Gennem årene har jeg indgående studeret hvad der, også internationalt, har været skrevet om emnet.

Alle med indgående kendskab til psoriasis hævder, at fremkomsten af psoriasis i betydeligt omfang er arveligt betinget, men samtidig - læs!! - ikke mindst er livsstils- og fødevarebetinget. Dette vil sige, at fremkomsten af psoriasis ikke nødvendigvis er givet på forhånd, selv om man er arveligt disponeret herfor. Den bryder altså måske kun frem, hvis man spiser forkert, og måske drikker for meget spiritus, hvad jeg gjorde gennem en lang årrække.

Jeg vil herunder søge at gøre rede for hvad der skete, efter at jeg i marts -08 ændrede på et par ting.

Dette viste sig at få afgørende betydning. Min sporiasis i dag kun er en lille brøkdel af hvad den var i begyndelsen af marts. Det samtidig med at min helbredstilstand er ændret til det bedre, det vil sige - meget bedre endda, med mere energi, mindre træthed, mindre forkølelse osv.osv. -

Ændringen skyldtes først og fremmest læsningen af en ironisk og morsom, men også nærmest hårrejsende artikel jeg fandt på internettet skrevet af Erik Kircheiner: "Angående kaffe fru Jensen, så ser det sort ud". - samt yderligere en artikel: "Super sunde bær". (Kirchheiner er en højt respekteret og anerkendt forsker indenfor alternativ helbredelse).

Bemærk: Der cirkulerer to udgaver af artiklen på nettet hvoraf den ene desværre har udeladt afsnittet om kaffes betydning for psoreasisudbrud. F.eks nævnes i den rette udgave, at forsøgene påviste, at det for flere forsøgspersoners vedkommende viste sig, at kun totalt stop med kaffe kunne få psoriasisen til helt at forsvinde.

Jeg stoppede næsten totalt med kaffe. - Før drak jeg 5-10 kopper dagligt. Dette blev erstattet med et glas (40-50 gram) frosne solbær, rips, lidt tranebær - eller andre røde bær. (De optøs med rindende lunkent vand og iblandes stødt ingefær, gurkemeje og timian og moses derefter, - det kommes i termokanden, der fyldes op med 90-95 grader varmt vand. - Det rækker til en 7-8 kopper, og bemærk -efter at have trukket 15 -20 timer kan der på de samme bær supplere op med yderligere kogende vand på termokanden til 5-6 kopper).
Alt i alt er det billigere end kaffe, og uendeligt meget sundere.-
Problemet med at stoppe med kaffe er nemlig ikke let, for kaffen er vanedannende, så det gælder om at have alternativet parat. I dag kan jeg slet ikke undvære min varme frugtdrik, - det særligt da, når jeg tænder en smøg.
Solbær og rips kan købes hos frugtavleren for 15-20 kr. kiloet. (Jeg plukker nemt 5 kilo på en halv time) - Bærrene er utroligt rige på de mest værdifulde stoffer kroppen har brug for, samtidig med at de er afgiftende og herved ophjælper bl.a. lever og nyrer til forbedret funktion. Husk at læse artiklen: Supersunde bær.

Venlig hilsen AJ
NB jeg håber de mange der døjer med psoriasis kan få nogen - eller måske meget gavn af ovenstående. Det er vel et forsøg værd? - og det koster ingenting.

Kommentarer

  • Hej,

    Jeg er meget nysgerrig efter at høre, hvordan det går med din psoriasis? Måske, du har andre fif:)

    Min mand (40) er meget plaget af psoriasis, men vi er ikke vilde med behandling med hormonsalver o.lign. Kunne godt tænke mig at hjælpe ham til at prøve kaffeafvænning og røde bær drikke.

    Hvor meget gurkemeje, timian og ingefær bruger du pr. liter kogende vand?

    Motion er faktisk deet, vi synes hjælper ham mest. Det er jo ogsaa dejligt afstressende.

    Derudover tager han fisketabletter dagligt.

    Vi er så priviligerede at bo i Dubai, så en dukkert i ny og næ er også rigtig godt for ham.

    Mange hilsner,

    den bekymrede hustru:)
  • Det er utroligt hvad kosten kan gøre. Den kunne dog ikke fjerne mit psoriasis, selvom den reducerede udbruddet en del.
    Jeg har skrevet min erfaring med argan olie fra http://shop.cosmos-co.eu i denne tråd, hvis det skuller have din interesse at læse den. Jeg kan se på deres guide side, at olien også skulle være god til neglene, selvom jeg ikke selv har fået det testet endnu.
    Link til debatten:
    viewtopic.php?f=16&t=18623&st=0&sk=t&sd=a&start=10
  • Vi arbejder en del med arganolie til dagligt og har forfattet en vejledning i brugen af arganolie mod psoriasis.

    Guiden finder I her http://altomargan.dk/argan-olie-og-psoriasis/

    PS Vi sælger IKKE arganolie, så dette indlæg er alene for at hjælpe folk med sygdommen til en lindring :)
  • Man må nok erkende man aldrig helt kommer psoriasis til livs, men der findes gode tips til at holde sygdommen hen og gøre den til at leve med.
    Jeg har personligt erfaret min psoriasis i hovedbunden kunne afhjælpes via en daglig brug af Head & Shoulders. Hvilken variant er 120 % underordnet(For mig), eftersom de har de samme basis ingredienser i alle deres shampoo, blot skifter de nogle få egenskaber ud engang i mellem. F.eks. Aloe Vera.
    Jeg fandt ved et tilfælde ud af at HS kunne bruges mod Psoriasis, eftersom jeg var ude at rejse og ved et tilfælde havde købt denne til rejsen. Troede først at det var det salte havvand, som behandlede sygdommen med nogle gode naturlige mineraler, men efter jeg kom hjem fra ferien. Kunne jeg lige sagtens mærke forskel, da jeg har prøvet at være på ferie før, hvor psoriasisen begyndte at bryde ud igen, men ikke denne gang. Jeg brugte HS hver eneste dag og det synes, at have en effekt. Herefter prøvede jeg udelukkelsesmetoden og brugte derfor ikke min shampoo i et par dage. Og så brød H***** løs.. Fik direkte tilbageslag til de velkendte skæl-lignende situationen og markant rødhed. Prøvede min shampoo igen, derefter aftog symptomerne sig stille igen.

    Måske andre kunne have nytte af dette tip!:)
  • I Matas har jeg endelig fundet en god creme, der ganske vist ikke helbreder, men den lindre
    Den hedder: X tra Dry - skin fix
    Den koster godt nok 200 kr men den er drøj og er ikke på recept og virker godt på al slags eksem.

    Jeg har en begyndende pustilus planetaris på min højre fod og plejer at pakke foden ind i husholdningsfilm, ovenpå et tykt lag fed creme og efterfølgendende en sok på og så sove med det på om natten. ( det virker også, hvis det er særlig meget i udbrud ) men det lader til jeg kan undgå al den ståhej med den nye creme fra Matas. :-)
    Hilsen fra
    Dorthe
  • Jeg ved af erfaring at psoriasis kan afhjælpes gennem en antiinflammatorisk eller basisk kost. Desuden kan castor olie der også sælges som ricinusolie afhjælpe problemet - dog uden at fjerne det. Bitter aprikos olie er også effektiv mod psoriasis hudproblematik. Flere brugere og bloggere skriver at hybenkerneolie også er god. I hvert fald ved vi at hybenolie er effektiv til eksem, rynker og andre hudlidelser. Læs evt dette studie. Jeg lider ikke selv af psoriasis men kender flere der gør. Af denne grund har jeg lavet en del research om emnet. De andre cremer kan du læse mere om castorolie.dk eller du kan blive klogere ved at anvende pubmed søgemaskinen. Den kan være lidt indviklet at bruge i begyndelsen, men kan nemt læres. Der er en del fagtermer der kan gøre forståelsen lidt besværlig:-)

  • lisrataeelisrataee
    Redigeret 22 august, 2020, 09:02

    Creme mod Psoriasis - https://shytobuy.dk Denne creme har ændret min hud og mit liv.

Log in eller Registrér for at kommentere.