Hjem Hjerne og nervesystem Urolige ben

RLS

Redigeret 3 februar, 2018, 22:39 i Urolige ben
jeg hedder Grethe:
har haft RLS i mange år, er 77 år nu, og har mange problemer i øjeblikket,
jeg får medicinen sifrol o,52 o,18 Requip 4mg 2mg og neuroplastre 4mg.
jeg skifter hver uge på disse 3 forskellige, det anbefalede mi neurolog
Troels Sørensen mig, men detsværre hjælper det mig ikke mere, jeg har nogle søvnløse nætter, som har stået på over en måned nu,det starter når jeg har sovet en time,en grim fornemmelse som vokseværk som barn eller når man laver strækøvelser den fornemmelse har jeg hele natten nu, så går jeg lidt rundt i lejligheden, så det hjælper lidt en time så forfra igen, jeg har tænkt at jeg må prøve noget andet medicin, og der findes noget der hedder
Pergolid og noget der hedder Parlodel, er der nogen der har prøvet disse 2 mærker, så vil jeg meget gerne høre om det, for man er så træt om dagen når man ikke får sin søvn. jeg har for 2 år siden fået taget blodprøver, så jeg tror ikke jeg mangler B vitamin eller jern. jeg vil blive meget glad for at høre fra andre med samme problem.
m.v.h. Grethe

Kommentarer

  • Jeg har også lidt af meget uro i benene, så læste jeg på en italiensk hjemmeside at hvis man spiste 5 bananer om ugen så ville man få ro i benene. Det har hjulpet på mine ben. Det virker ikke lige i løbet af 2 dage, men alligevel rimeligt hurtigt.
  • Hej Grethe. Jeg har også lidt af RlS i mange år, men de sidste 6år er det blevet meget værre. Jeg startede med sifrol 0,0018 mg så op på 0,088 mg, x 2 om dagen, men nu virker de heller ikke mere. Så læste jeg på RLS`hjemmeside, at man kan få Sifrol 0,52 mg depottablet, og det har hjulpet mig, nu kan jeg klare det en hel dag af gangen, det kan hænde, at jeg skal have en halv, af 0,044mg. Jeg tager depot tabl. kl. 19:30 og så passer det med, at jeg bliver søvnig ved 22:30 tiden. Jeg kan have nætter hvor jeg er oppe 1-1½ time. Jeg har til tider uro i mine arme også, det er ganske ubehageligt. Hvis du ikke allerede har talt med din læge om dette middel, syntes jeg du skulle, så du kan komme af med noget af alt det medicin du tager, det tror jeg også er med til at holde dig vågen.

    De bedste hilsener
    Nanna65
  • hej Nana!!!
    tak for dit svar, men du skriver at du tager sifrol, det tager jeg også nu tablet
    o.52 og 1 panodil og en kodein, og det har jeg sovet nogenlunde på i over en uge, så jeg håber at det fortsætter.
    men hvor er det rart at man kan skrive sammen om problemerne med RLS,
    jeg har også spist en banan hver dag som en foreslog mig, så jeg ved ikke hvad der har hjulpet mig med mit soveproblem. detsværre har Jeg en Mand der ligger på hospt og er meget syg . så er det jo godt at man kan få sin nattesøvn og være lidt frisk om dagen.
    m.v.h. fra Grethe
  • Jeg er en 42 årig kvinde, der lider af rastløse ben og arme. Det kommer altid, når jeg endelig kan slappe af om aftenen eller skal i seng. Det gør heldigvis ikke ondt, men det kildrer forfærdeligt. Dette medfører at jeg aldrig rigtig kan slappe af, da jeg er nød til at bevæge lemmerne hele tiden, når det foregår.
    Min datter fik nogle magnetkugler i julegave. En aften sidder hun og leger med NeoCubes og laver 2"ankelkæder" af magnetkuglerne og sætter dem på mine ben. Overraskende holder uroen forbavsende hurtigt og effektivt op. De hedder NeoCubes og koster 219 kr. for 216 kugler i en æske. Der skulle være nok til 2 ankler i 1 æske. Ved selvfølgelig ikke om det virker for andre, men det er da forsøget værd.
    Jeg har prøvet med uldtråd, motion, strækøvelser, holde benene over hjertehøjde og meget andet uden det store held.
    Ellers er det altid effektivt med 5-10 minnutters venepumpeøvelser lige når uroen begynder. Bare husk altid at massere nedefra og op, da vi jo skal have blodtilstrømningen opad. Man kan selv gøre det, hvis man er mobil og kan komme ned og massere. Ellers har jeg rigtig gode erfaringer med at en 2. person gør det.
    Jeg håber andre kan få glæde af rådene.
  • Jeg er en mand på 57...har lidt meget af RSL i mange år...faktisk så slemt at jeg er blevet tildelt førtidspension.Jeg er på sifrol,men som al medicin bliver virkningen mendre og man skal tage mere af det...Over en periode på 2 mdr starter jeg med 0,18 mg...efter et stykke tid er det ikke nok så tager jeg 0,36 mg til jeg er oppe på 0.54 mg....Da jeg tilbage i 1999 fik en blodprop i hjertet vil min læge ikke tillade jeg går højere op og må derfor tage 2 ugers pause før jeg kan starte med medicin igen...i de 2 uger lider jeg så meget...sover næsten ikke...sidste år var jeg ude og rejse og mødte en fyr fra usa...han havde opfundet en divice som hjælper folk der har problemer med at sove...det er med magnetiske inpulser...han forslog jeg prøvede det mod mit RLS problem da han faktisk havde et extra jeg kunne låne...i begyndelsen kunne jeg ikke mærke nogen forskel men så efter ca 1 mdr begyndte det at hjælpe mig....siden D 1 dec har jeg kun taget 0,18 mg uden at skulle tage pause og uden problemer...han lover at inden for 1 år vil jeg være helt medicin fri....men selv om det ikke skulle ske er jeg meget tilfreds med at skulle nøjes med 0,18 mg...den divice koster ca 650 us ink fragt...nu var jeg så heldig at jeg blev rigtig gode venner med ham så endte op med at få det i julegave af ham...i skal være velkommen til at skrive hvis i vil have flere oplysninger...hvis der er flere som så overvejer at købe et kan jeg helt sikkert få ham ned i pris.
    Jeg led også en smugle med tinnitus.....pga den divice har jeg ikke haft det i 2 mdr
  • Midler mod RLS af typen dopamin-agonister er vanedannende medicin ligesom narkotika (kokain), og derfor vil mange opleve, at der skal mere og mere til for at give virkning.
    Dopamin-agonister er også kendt blandt patienter (eller rettere deres pårørende) for at medføre personlighedsændring.
  • Jeg har haft RLS siden 2007, altså i 8 år. Sifrol, rigtig god medicin, for 0,18 mg 3 gange daglig. Hver tålmodig, det bliver bedre og bedre. Har sovet i en elevationsseng med både ben og arme oppe, men siden jul ligger jeg helt vandret, kan sove på siden. Benene skal nu kun lidt op, før vandret. Gymnastik 1/ 2 time pr dag, men denne uge kunne jeg også undvære det (var syg ). Jeg er næsten rask,nu 55 år, HOLD UD. /Karen
  • Jeg har fundet en hollandsk side på nettet og bestille kartom men er i tvivl hvilken farve der er bedst til rls jeg er ikke så god til sprog
Log in eller Registrér for at kommentere.