Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ang p-piller

Redigeret 5 januar, 2017, 03:44 i Seksuel debut
Jeg fik min menstration idag d.10/1 og har taget min første p-pille nogensinde, hvor lang tid går der inden , min kæreste og jeg kan dyrke sex uden kondom, og at jeg er sikker på at p-pillerne er begyndt og virke :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det bør du kunne finde svar på ved at læse indlægssedlen grundigt. Det er vist forskelligt fra mærke til mærke. Nogle dækker fra dag et - nogle først efter en uges tid.

    Og - når du har valgt at tilføre din krop hormoner, så skylder du den, at du sikrer dig, at du helt og aldeles ved, hvad du gør. P-piller er altså ikke helt så harmløse, som de gøres til. Der er masser af bivirkninger, og dem bør du være opmærksom på.

    Husk dog at selv om p-piller beskytter 97-98% mod graviditet, så beskytter de overhovedet ikke mod kønsoverførte sygdomme.
  • Indstillinger
    tak for svaret, ja ved jeg , er i et fast forhold , så er sikker ang det med kønssygdomme osv :-)
  • Indstillinger
    Jeg vil dog anbefalde (hvis I ikke allerde har gjort det) at I hver især bliver tjekket for kønssygdomme, hvis I altså har haft seksuelle partner før. Det kan jo trods alt ikke mærkes hvis man har det.

    Husk ALTID at læse indlægssedlen igennem og sæt dig ordentlig ind i hvordan de skal bruges. Specielt viden om hvad du skal gøre hvis du glemmer en er god at huske hvis du kommer til at stå i den situation.

    P-piller kan også godt have negativ effekt på dig, så prøv også at skrive ned hvordan din menstruation periode plejer at være (da du ikke tog p-piller) og læg så mærke til om p-pillerne har en positiv eller negativ effekt. Selv de samme præperater (forskellige kopimærker) kan have forskellig påvirkning.
    Selv om du tager pillerne som prævention, er det selvfølgelig vigtig at de ikke påvirker din periode og dig negativ, da der jo er andre glimrende præventionsmidler på markedet, som ikke tilfører fremmede kemi til kroppen.
  • Indstillinger
    Hej jullebaaby1

    Jeg har valgt at svare på dit indlæg, selvom jeg kan se, at det ikke er særlig nyt. Jeg tænker bare, at du stiller et meget relevant spørgsmål, som jeg selv også tænkte over, da jeg startede på p-piller. Jeg er fornylig faldet over følgende artikel, som jeg synes virkelig godt beskriver, hvordan tager man tager sine p-piller, og hvordan man er beskyttet korrekt: https://www.practio.dk/artikler/hvornaa ... r-p-piller

    Samtidig er der også en kort video deri, hvor en overlæge forklarer, hvordan p-piller beskytter.
    Som jeg har forstået det, så er man beskyttet med det samme, hvis man tager sin første p-piller inden for de 5 første dage af sin menstruation. Hvis du tager din første p-pille på alle andre tidspunkter, er man først beskyttet efter 7 dage, hvor det i denne periode anbefales at anvende bl.a. kondom.

    Jeg håber, at du eller andre kan bruge mit svar til noget.

    Vh Julie
Log in eller Registrér for at kommentere.