Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

D-vitamin-mangel er et helvede....

Redigeret 7 januar, 2017, 04:42 i Vitaminer og mineraler
Efter at have lidt af massiv D-vitamin mangel kom jeg i behandling i efteråret og sikke en forvandling det har haft på min vægt, min muskelstyrke og ikke mindst min energi og humør. I den forbindelse kom jeg forbi en rigtig god og informativ side, som jeg gerne vil dele med andre. Siden er god fordi der både er faglig information og en personlig dagbog om hvordan d-vitamin-mangel påvirker det enkelte menneske.

Du kan finde den her www.d-vitamin-mangel.blogspot.com

Kommentarer

  • Fin blog, men der mangler oplysninger om, at D-vitamin-mangel kan skyldes blyforgiftning.
    Ved test med relevant metode for kronisk tungmetalforgiftning diagnosticeres blyforgiftning hyppigt.
  • D vitamin mangel som følge af eventuel blyforgiftning er ikke en anerkendt årsag i Danmark hos Sundhedsstyrelsen.
  • Hej Mette og Brugernavn

    Jeg finder det mest sandsynligt, at D-vitaminmangel opstår, fordi den pågældende person har fået for lidt D-vitamin i forhold til sit behov.

    En undersøgelse har vist, at lidt under halvdelen af danskerne mangler D-vitamin i en eller anden grad:

    http://osteoporosedoktor.dk/nyt-om-knog ... -d-vitamin

    Det er da nok muligt, at en del af disse også har blyforgiftning. Men hvordan i alverden skulle man kunne bevise, at det er blyforgiftningen, der er årsag til D-vitaminmanglen?

    Det er min opfattelse, at meget videnskabelig forskning resulterer i, at forskerne påviser en samtidig tilstedeværelse af to fænomener. Og så konkluderer forskerne fejlagtigt (efter min mening), at det ene fænomen er årsag til det andet. Det kunne jo lige så godt være omvendt, altså at f.eks. D-vitaminmanglen var årsag til blyforgiftningen, eller det kunne være sådan, at der var et tredje (ukendt) fænomen, der var årsag til begge dele. Det kunne også være, at de to samtidige fænomener ikke havde nogen årsagsmæssig forbindelse.

    Jeg synes, at det er fint, Brugernavn, at du gør opmærksom på sådanne anderledes vinkler på tingene. Men når der er tale om helt uventede og utraditionelle ting, så synes jeg, at det er vigtigt, at du fortæller, hvor du har oplysningen fra, sådan at folk selv kan tjekke, om det er noget, man kan have tillid til.

    Desuden synes jeg, at du skulle fortælle, hvor man kan blive undersøgt for blyforgiftning og hvad det koster. Problemet er jo, at det ikke er nogen god ide at gå til sin praktiserende læge og fortælle, hvad man har læs på nettet om blyforgiftning. I bedste fald bliver man til grin og i værste fald bliver en sådan frygt for blyforgiftning set som et tegn på en psykisk sygdom. Det kan godt være, at lægen gør uret i at behandle sine patienter sådan, men jeg synes, at det er vigtigt at vide, at det er sådan, det forholder sig!

    Jeg siger IKKE, at det ikke er relevant eller vigtigt, hvad du skriver, Brugernavn, og så vidt jeg husker har du bragt baggrundsoplysninger om det før, når du bliver spurgt, men der kommer jo hele tiden nye brugere til, som ikke kan forventes at have læst tidligere indlæg.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Til Kameliadamen

    Jeg vil ikke kommentere yderligere andet end at rose dig for dit yderst perspektivrige og informative indlæg med rigtigt mange brugbare vinkler.

    Dit indlæg kvalificerer debatten, så tak for det.
  • Kære Kameliadamen1

    Tusinde tak for dine supplerende bemærkninger og dine altid gode indlæg.

    Det er min holdning, at folk, hvis de er interesserede i supplerende oplysninger, kan google på emnet ud fra de stikord jeg kommer med, så derfor skriver jeg ikke en hel roman hver gang.

    Angående Sundhedsstyrelsen, som en anden debattør nævner, så har jeg erfaret, at deres faglige viden ikke er opdateret eller at deres udsagn undertiden er decideret fejlagtige.
  • Ja, D-vitamin-mangel er faktisk et helvede...
    Jeg har selv oplevet det for nogle år tilbage.
    https://twitter.com/MichaelKaaAn
    Det vigtigste er dog, at man sørger for at få den helt rette kost. En kost rig på fed fisk kan forhindre udvikling af vitamin D-mangel.
  • Jeg tror selv jeg har problemer med for lidt d-vitamin, så tak for nogle gode råd- og tips + henvisninger. Jeg er lidt i tvivl om det er d-vitamin der gør at jeg er uoplagt og træt hele tiden, men vil prøve at læse videre i de forslag i har bidraget med.

    Tak.

    /Pernille
Log in eller Registrér for at kommentere.