Hjem Astma og allergi Astma

Har jeg astma

24567

Kommentarer

  • Redigeret 21 januar, 2012, 04:39
    Hej igen

    jeg glemte at fortælle at efter vi fik sat højvandslukkere op, har vi ALDRIG vand i kælderen mere. Vi har en højvandslukker i 1 meter brønden, (kloakmesteren ved hvad det er) og så har vi en i kælderskakten udenfor, samt en inde i kælderen.

    Selv ved det kæmpe skybrud i juli, havde vi ikke vand ind. Så de er super effektive. De koster ca. 5.000,- pr stk. men de er guld værd, for skimmelsvamp er sundhedsskadeligt og helbred kan ikke gøres op i penge, vel. Du fortalte at du ikke tåler brændeovne, så vidt jeg husker. Du kan læse her: braenderoeg.dk om skadeligheden fra brændeovne.

    SERETIDE har jeg også prøvet, kunne ikke tåle det. Jeg har prøvet mange forskellige produkter både akutmedicinen og den forebyggende. Det som virker bedst for mig er Ventoline (akut) og Flixotide. Her får jeg ingen problemer.

    HVIS de sorte pletter ikke er alt for store, kan I selv vaske det ned. Men er der tapet på, skal det fjernes først.

    Dette råd har jeg fået fra Teknologisk Institut. DU SKAL IKKE gøre det, din mand må gøre det. Mænd er ikke lige så sarte.

    Stor taksatoren fra forsikringen fortalte jo, at han havde fået oplyst på en konference mht skimmelsvamp at først er det kvinder som bliver syge, derefter børn, til sidst mændene.

    Inden I renser skimmelvæksten af, SKAL alt maling, tapet eller lign. fjernes!!

    HANDSKER PÅ + RIGELIG UDLUFTNING IMENS:

    KLORIN: 2 dl til 10 dl vand, vask væggen ned med klorinen, brug en svamp eller en børste, det kan også sprayes på.

    Lad det sidde i 20 minutter !!

    HEREFTER fjernes det med en opvredet REN klud, som skylles og vrides ofte.

    SMID kluden væk bagefter.


    Lad os vide hvordan det går med det hele.
  • Super tak, det må jeg sætte gemalen igang med :)
    Jeg afventer nu den indkaldelse til hjerte-lunge klinikken i odense. Det bliver nu rart at finde ud af om det er astma.

    Jeg vender tilbage når jeg ved lidt mere :)
    Mange tak for jeres svar.
  • HUSK NU: ER DER MALING ELLER TAPET PÅ VÆGGEN, S K A L DET FJERNES FØRST.

    HA EN GOD AFTEN.

    MANGE HILSNER
  • Hej så er jeg her igen.
    Jeg viil bare lige høre om en ting.
    Når vi har været på ferie eller weekend her inden for de sidste par måneder har jeg også hostet eller rømmet.
    Ville det ikke stoppe under disse ferier hvis det var skimmel ?
    Idag da jeg stod op kunne jeg mærke ligesom en slimklat i halsen. Jeg kunne bare ikke harke den op, men efter jeg inhalerede Seretide hostede jeg det fint op.
    Ca et minut efter. Plejer det at virke SÅ hurtigt ???
    Hvordan ved jeg om jeg skal tage anfaldsmedicin. Jeg har fået en af min læge fordi jeg tænkte det nok var bedst at ha en, men hvordan ved man at et anfald er på vej når man går og smårømmer / småhoster det meste af dagen ???
    Undskyld alle mine spørgsmål, men jeg har så mange som jeg kommer i tanke om hen af vejen.
    Hvem ringer man til og får til at komme ud og måle om det er skimmel, når de lokale håndværkere ikke vil/kan ?
  • Redigeret 21 januar, 2012, 04:35
    Du spørger hvem man ringer til, når de lokale håndværkere ikke vil /kan.
    Du skal ALDRIG nogensinde spørge lokale håndværkere om skimmelsvamp, de aner intet om det, selv om nogen tror de gør.

    Jeg har fortalt dig, i en tidligere tekst - her - hvor du kan få hjælp. Har du glemt det ?

    Det KAN være du har Refluks. Søg på Google om Refluks, samtidig kan Refluks forværre Astma.

    Din forebyggende astma medicin skal du tage HVER dag, din akut medicin skal du tage når du f.eks. hoster.

    Læs mere om Astma på Astma-Allergi Danmarks (Før Astma-Allergiforningen)
    hjemmeside. De har en hotline hvor ALLE kan ringe til, uanset de er medlem eller ej.

    ta og læs det jeg har skrevet her, tidligere i tråden. Det skuffer mig, at du ikke har læst det. Jeg har gjort meget ud af, at hjælpe dig.
  • Hej. Jeg har skam læst dit indlæg og er rigtig glad for dit svar.
    Problemet er bare at jeg bor på en lille ø på sydfyn, og det er altså lidt svært at få folk fra de store byer til at tage herover uden at skulle betale en halv arm for det.
    Så jeg tænkte bare at man måske kunne få en lokal til at udføre disse tests og derefter sende det ind til teknologisk.
    Jeg har ikke en dyt forstand på det, men indtil videre har jeg i løbet af de sidste 5 dage ringet 4 forskellige steder hen i Kbh.
    De 2 af stederne vil de ikke tage så langt da de mener der må være nogle tættere på der kan lave de tests.
    Og de 2 andre steder har lovet at ringe tilbage siden onsdag, men jeg har ikke hørt fra dem endnu.
    Så det var på ingen måde for ikke at lyde taknemmelig for det er jeg.

    Med hensyn til den akut medicin synes jeg det er svært. Lægen sagde til mig at jeg skulle tage det hvis jeg følte jeg var ved at få et anfald, men seretiden skulle jo forebygge anfald - jeg har lidt hoste stadig væk men heldigvis ikke i anfald. Mere som rømmetrang hvor der lige skal hostes igennem.
    Jeg har ikke fornemmelsen af syre bag brystbenet og der er (heldigvis) aldrig noget når jeg ligger ned.--
    Jeg døjede lidt med mavsyre da jeg var helt ung (18-20 år) og det føles på ingen måde som dette.
    Og det kommer ligegyldigt hvad jeg spiser og drikker (rører ikke mælk)
    Så jeg synes det er lidt træls.
  • Et astma anfald er når man hoster rigtig meget og ikke kan stoppe og når man ikke kan få vejret. Men ring evt til Astma-Allergi Danmark. de har en gratis hotline.

    I kan selv tage prøverne. I skal enten hugge noget ud, 3 steder eller gnide en vatping på de steder hvor I mener der er skimmelsvamp.

    Put det ned i HVER sin plasticpose, med et NUMMER på. Hvv prøve nr. 1, 2 og 3 + lav en seddel hvor I beskriver præcis HVOR de prøver er taget + Jeres adresse og vedlæg den seddel til Teknkologisk Institut. Så kan de på instituttet skrive svar tilbage til Jer, hvor der evt er fundet svamp og hvilken type.

    Ring evt til Carsten Johansen og spørg. Er det en malet væg, kan I ridse i væggen med en skruetrækker for derefter at køre en vatpind hen over.

    Er det et gulv med klinker, kan I tage en klinke op og køre vatpinden hen over hvor I mener der er fugt og skimmel. I kan også hugge et hul og sende det I hugger ud, til Teknologisk Institut. 3 prøver koster ca. kr. 1.500,- måske lidt mere nu.

    Man SKAL finde fugtkilden, ellers kommer svampen igen. Men du må selv læse om det, der står en masse i det link nedenfor. Vi har renoveret for skimmel i ca. 10 år, så jeg er led og ked af at tale om det. håber du forstår.

    Prøv at læse det her: http://www.teknologisk.dk/projekter/30887

    Prøverne skal indsendes til: Teknologisk Institut, att. svampelaboratioriet
    Gregernsensvej, 2830 Tåstrup.

    Instituttet er så stort, at det fylder HELE Gregersensvej, derfor ingen husnr. Du må ringe til Carsten som jeg har anbefalet før.
  • Ja det kan jeg godt forstå, det var godt nok mange år øv.
    Jeg ringer til ham Carsten i morgen, 1000 tak :)
  • Sidder i samme situation. Vejrtrækningsbesvær (indlæggelse på lungemedicinsk), sej slim og hoste. Astmadiagnose hængende over hovedet og massiv skimmesvamp i kælderen af bl.a. typen mycelia sterilia og penicillium chrysogenum. Jeg vil gerne lige dele nogen erfaringer ifht forsikringsdækning og medicin som nogen evt kan bruge.

    Ifht forsikring; hvis ikke du har udvidet husforsikring ifht svamp og råd skal skimmelsvampen være af den type, der ødelægger husets konstruktion før forsikring dækker (mest alm er vist gul tømrersvamp). Hvis boligen stadig er omfattet af en ejerskifteforsikring (varer typisk 5 eller 10 år) kan skimmelsvamp opstået pga af fejl i konstruktioner, der er ikke var i overenstemmelse med bygningsreglementet på daværende tidspunkt vist også dækkes. Vi er stadig i proces med vores forsikringsselskab og det er ikke nemt. MEN det bedste råd er at komme ud af boligen i en fart, så du ikke bliver mere syg. Jeg bemærkede, at en i tråden havde fået astma af skimmelsvamp. Det er jo en kronisk sygdom man skal trækkes med resten af livet. Kom ud af boligen til skimmelsvampen er væk. Jeg har læst på US-hjemmesider, at nogle skimmelsvampe er ligeså giftige som dem man bruger til biologisk krigsførelse. Det er derfor værd at bruge krudt på at finde ud af præcis hvilke af de over 1000 typer skimmelsvamp der er i ens bolig.

    Mht medicin; Jeg har fået hhv prednisolon, seretide, ventoline (til akut brug) samt milden (antihistamin). Det hjalp desværre ikke ifht at stabilisere min tilstand. Jeg har fået taget utallige blodprøver og røntgenbilleder af lungerne og alle fastslog meget skråsikkert, at jeg ikke har nogen infektion. Faktum er, at det er en bredspektret antibiotika-kur (bioclavid) der for første gang har medført en bedring i min tilstand, så jeg ikke har daglige astmaanfald af flere timers varighed. Jeg har endvidere læst mig til på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, at det er en kendt bivirkning ved binyrebarkhormon (er både i prednisolon og seretide) at det hæmmer kroppens reaktioner på infektion og at man derfor godt kan have en infektion uden fx at have feber. En blodprøve skulle dog altid afsløre infektion, men hvis det kun er i de øvre luftveje kan det vist være svært at opdage. Jeg mangler stadig at få resultatet af blodprøve der skal afsløre, om der er tegn på antistoffer på skimmelsvamp. Som jeg har forstået det kan man enten være allergisk eller forgiftet af skimmelsvamp. Det har igen betydning for ens videre behandling. Min erfaring er, at læger er meget hurtige til at lange astma/allergidiagnoser og medicin med binyrebarkhormon ud. Vil understrege jeg godt ved, at det kan være livsvigtigt og nødvendigt, men det er vigtigt, at man selv holder fast i og insisterer på at finde årsagen til, at man er blevet syg i første omgang. Ellers kan man ende med at blive symptombehandlet med div binyrebarkhormoner resten af sit liv. Og det kan altså have alvorlige bivirkninger i det lange løb.

    Har I nogen erfaringer med hvilke helbredsproblemer der knytter sig til de forskellige skimmelsvampetyper? Og om man rent faktisk kan blive rask og medicinfri efter at man har været udsat for skimmelsvamp og hvor længe der går?
  • Hej

    Du fortæller at der er fundet PC hos Jer. PC = Penicillum Chrysogenium er ikke godt for helbredet. Den anden svamp kender jeg ikke.

    Med hensyn til FORSIKRING:
    Der er noget du har misforstået. Har man haft en DÆKNINGSBERETTIGET VANDSKADE som efterfølgende giver skimmelsvamp så SKAL forsikringen dække fjernelse af skimmelsvamp, samt genopbygning af div konstruktioner igen!! Det skete i vort tilfælde. Vort hus er renoveret for mere end 1 million betalt af forsikringen.

    Får man ikke den hjælp man har krav på, kan man, som jeg vistnok har nævnt før, ringe til Forsikringens hus, forsikringsoplysningen, de kan vejlede.
    find dem her:

    http://www.forsikringogpension.dk/forsi ... ingen.aspx

    Den husforsikring du skriver om, dækker bygningsskadesvamp = hussvamp, som er noget HELT andet. Det er meget alvorligt når man får den, den kan virkelig ødelægge et hus.

    Det er en rigtig god ide, at komme væk fra den bolig som er ramt af skimmelsvamp, det giver jeg dig ret i.

    Det er mig, som har fået astma af skimmelsvamp. Jeg fraflyttede vort hus, imens det blev renoveret.

    Med hensyn til, hvorvidt nogle skimmelsvampe er lige så giftige som det, der bruges til biologisk krigsførelse, ved jeg ikke, men jeg ved, at den skimmelsvamp som kan gro i GIPS plader mv. er verdens mest farlige skimmelsvamp. Det har været årsag til spædbarnsdød i USA og Canada. De døde af blødning i lungerne.

    Vi havde den svamp i vore gipsplader i lofterne i vort hus, pga. manglende fugtspærre. Den skimmelsvamp hedder: Stachybotrys Chartium (Atra).

    Jeg mener at have fået oplyst fra Teknologisk Institut at der findes 9.000 forskellige skimmelvampe, det er ikke dem alle, som er lige sundhedsskadelige.

    Det lyder slemt med dig, siden du har fået Bioclavid. Hvad er dine symptomer?

    Du skal være opmærksom på at Binyrebarkhormon i tabletform kan øge risikoen for knogleskørhed. Tal evt med din læge om en dexa skanning i givet fald.

    Den blodprøve du omtaler er sikkert for IGG = Præcipicerende antistoffer i blodet mod navngivne skimmelsvampe. Men der skal man vide hvilke typer skimmel som er fundet i din bolig, for at man kan se det.

    Astma diagnosen stilles efter en lungefunktionsmåling, herefter gives medicin, så efter 15 min endnu en måling, så kan de se, om man har astma. Så det er ikke min erfaring at lægerne bare smider om sig med disse diagnoser.

    Du spørger om helbredsproblemer ift skimmelsvampetyper. Vi har haft mange forskellige typer, så jeg kan ikke svare på, hvilke der giver hvad. Det fortæller kroppen ikke noget om.

    Men jeg vil hellere vide hvad dine symptomer er, så kan jeg sige, om det er de samme som jeg havde.

    Jeg fik det bedre, men der gik en del år først. Det er sikkert meget forskelligt fra person til person. At du får medicin med binyrebarkhormon skal du kun være glad for, det hjælper dine slimhinder, som bliver meget irriteret af skimmelsvamp.

    Du skal ikke være bange for astma medicin, det gør ingen skade, det virker lokalt i lungerne. Det jeg mente med knogleskørhed, er binybarkhormin i tablet form.

    Ha en god dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.