Hjem Astma og allergi Astma

Lære at leve med Astma

Redigeret 7 januar, 2012, 09:07 i Astma
Hej der ude.
Jeg er en ung mand på 26 år, jeg har gået i knap 2 mdr og været syg med hoste, vejrtrækningsproblemer døje med masser af slim.
Det hele startede sidst i oktober med at jeg fik en influenza symtomer i form af høj feber, hovedpine og nedsat apati osv. efter nogle dage gik det over i forkølelse også begyndte hoste.

Jeg var i de første uger hos læge en del gange, fik forskellige behandlinger hos lægen. Jeg har været i behandling med Klacid da lægen mente det kunne være kold lungebetændelse, men til trods for dette forsatte mit hoste og vejrtrækningsproblemer, der blev med ugers mellemrum taget blodprøver for at se infektionstal og disse var helt normale.

Men da jeg så havde en dag med svær vejtrækningsproblem blev jeg hos lægen sat i gang med 25mg Prednisolon som jeg fik en uge.
Dette hjalp efter nogle dage så meget at jeg nu kun hoster når jeg f.eks. kommer ud i kold og fugtigt luft eller hvis jeg bliver udsat for bestemte ting som røg eller fysisk anstrengelse.
Her i mandags var jeg hos lægen og fik taget en lungefunktionsprøve som viste at jeg havde en nedsættelse med ca 30% af normal forventede lungefunktion, og denne prøve er lavet knap 2 uger efter jeg stoppede med prednisolon.

Jeg er så startet på forbyggende astma medicin som jeg får 2 gange om morgen og 2 gange om aften plus jeg har anfalds medicin som jeg kan tage ved behov.
Jeg har selv en mistanke om det er astma dels pga. symptomerne og dels fordi at der er indtil flere der har astma i min familie, blandt andet min mor og mormor.

Jeg synes det virker lidt svært at med at skal leve et nyt liv hvor man skal til at lave om på ens vaner, dog skal det siges at jeg ryger ikke og har aldrig gjort det.
Men hvordan har det været for jer andre da i fandt ud af at i havde et problem?

I går jeg var inde i byen og gå inde i gågaden fandt jeg ud af at det begynder at klø på kroppen hvis jeg kommer for tæt på folk der har meget parfume på.

Jeg vil gerne have noget erfaring og jeg synes det virker uoverskueligt det hele, jeg er i gang med videregående uddannelse og lever på en SU.

Så vil gerne have lidt mere viden fra andre der har prøvet noget lignede.

På forhånd tak og glædelig jul der ude.

Kommentarer

  • hvis din familie har astma --er det så ikke en ide at følge det spor ----og få det bekræftet ellet afkræftet---
    hvad gør din familie ---med deres stma---
  • Hej når du skal i byen så sørg for at have taget din medicin så det når at virke inden du møder fremmede mennesker der bruger pafume. men til dine nære venner kan du da godt spørge om de vil bruge uparfumeret for din skyld, du kan få alt fra sæbe . til hårshampo, vaskepulver, uden pafume. og speciel sengetøj. til asma brugere. ingen gulvtæpper på hvor støvmider kan gemme sig, støvsugere med filter på så der ikke kommer støv ud igen, træ gulve, batteri lys der ligner sterin lys. deo uden pafume. ingen kasser under sengen. undgå bilos. og tåget luft. og luft ud i huset tidlig morgen eller aften. når duggen er faldet. hæng ikke tøj til tøre ude i naturen . tøre trumpler eller indendørs tørre snor. undgå mennesker der ryger, det lærer du hurtigt. for ellers bliver du mere syg hvis du ikke gør det som kroppen ikke tåler. men hvis du får åndenød en dag er det bare at ringe efter 112 og hurtigt få ilt spørg din læge om det kan være gavnligt for dig at have noget ilt hjemme til nød situation. eller hvordan du skal forholde dig ved et anfald hvor dit medicin ikke hjælper i hverstefald. undgå at anstrenge dig for meget, men aligevel bevæge dig. held og lykke
  • Ja okay, jeg er begyndt at køre i skole, da toget ikke er særlig godt.
    Dels har jeg for tit oplevet at skulle stå op næsten i 20 minutter i tog som der ikke var noget særlig godt udluftning i og derved ikke særlig nemt at få vejret, derudover er der op til 15 minutters ventetid på tog skift og ikke særlig sjovt at stå her om vinteren.

    Det med at ringe 112 ved anfald har jeg ikke særlig god erfaring, en dag i skolen fik jeg problemer med vejrtrækning og anfaldsmedicinen hjalp ikke så meget. Jeg fik ringet til lægen hvor jeg snakkede med en af lægens sygeplejeske som bad min klassekammerat om at ringe 112.
    Ved 112 fik han besked på enten vi selv skulle tage til lægen eller få lægen til at ringe 112 og bestille en ambulance. Vi får en i klassen til at køre mig de knap 25 km vi havde.

    Han satte mig i prednisolon behandling med det samme og det er først efter denne behandling at jeg fik lavet lungefunktionsprøve som viste en nedsættelse på omkring 30%

    Så har mistet lidt tiltroen til det system.
    Men jeg synes det er lidt bøvlet alt det man plusenlig skal til at lave om på i ens hverdag, ting som ikke før gav problemer plusenlig gør det.

    I min lejlighed har jeg heldigvis ingen tæpper, så det problem er der mindre og ingen rygning. Men synes mest det giver problemer ude i byen med parfume, rygning og tæt lukkede rum.
  • Hej michael det lyder fornuftig det du skriver, du må prøve at undgå det i byen til engang imellem du tager i byen, kun, så du ikke udsættes så tit . jeg bliver selv syg til store familie fester, hvor der er meget forskellige pafume, og vaske midler, og skylle middel i deres tøj. det er helt forfærteligt at sidde sammen med en hel aften, og mange blomster gaver. så du må vælge at blive hjemme, og være rask eller tage ekstra medicin og være sammen med andre der bruger alt disse dufte. jeg siger så hellere lugte af sved det kan jeg da tåle, som en stærk pafume, ingen tør mere lugte af sved, det er lidt en skam, for forpeste livet med alt det forskellige kunstige dufte der gør os alle syge før eller siden. Hvis i en anden gang ringer efter 112 skal i ikke vente og hvis det er slem anfald, så må i incistere på at ambulancen kommer hurtigt. eller selv hurtigt køre til nærmeste skadestue. og få hurtigt hjælp. hvis vi ikke selv gør noget i dag risikere vi at der ikke er nogen der vil hjælpe os i nød. pengene kommer først i det danske samfund. og ikke os mennesker, desværre. så kæmp imod systemet og kræv hjælp hvis du får brug for det. ellers vil der være nogen af os der fravælges systemet, som det er idag. og gå til læge hvis du bliver dårlig af medicinen, du skal ikke lade dig spise af med noget du ikke tåler. eller ikke virker. held og lykke.
  • til michael ---kan du ikke få resept på astma spray --som du kan have i lommen altid ---og straks bruge hvis det er nødvendigt ---
    det er altid svært at vende sig til --at man har fået et handikap --især når man er ung ---

    men hvis du selv arbejder på hvad der er bedst for dig ----er det knap så besværligt ----men tager sin tid ---
  • Michael--har du slået op under astma
    der er meget at læse om det --måske er der noget du kan bruge
  • Hej ja som solo siger have altid medicin med dig når du er hjemme fra så du tilhver en tid kan tage din ekstra medicin , det er vi rigtig mange der har, af forskellig slags. medicin, der findes små bælte tasker til mænd. så det er nemt at have det på sig hele tiden. kvinder kan jo nemmere gemme det i en lille taske. men også en skulder taske kunne du have med med dit medicin. hej
  • Nu har jeg været på forbyggende medicin i snart 3 uger og det hjælper, men jeg har fået dog fået det problem at jeg er begyndt at få udslæt på knæ og arme.

    Tror det er i forbindelse med noget jeg har spist.
    Oplever også stadig hoste og vejrtrækningsbesvær når jeg udsætter mig for bestemte ting, f.eks. når jeg er ude i fugtigt vejr eller ved hård fysisk aktiviteter.

    Er der en stor sammenhæng mellem Astma og allergi?

    Men er nu er jeg bare spændt på at se hvad lægen siger om 10 dages tid.
  • Hej Michael85

    Først vil jeg sige til dig, at du IKKE skal tørre tøj indendørs, med mindre du har udsugning i det rum du tørrer tøjet i, f.eks. badeværelset. Der advares fra bl.a. Teknologisk Institut mod, at tørre tøj indendørs pga. risiko for fugt og dermed skimmelsvamp, som os med astma reagerer endnu mere voldsomt på.

    Jeg tror du måske har fået allergi af din astma medicin. Bed din læge om at dels få en anden medicin OG blive henvist til en lungeklinik. Du bør kunne leve et næsten normalt liv med Astma. Så slemt som du har det, tyder på, at du ikke får den rigtige medicin, og /eller den rette dosis.

    Da jeg brugte f.eks. Pulmicort hjalp den mig MEGET LIDT, da jeg skiftede til Flixotide med Ventoline som akut medicin, fik jeg det meget, meget bedre!

    Se at komme på lungeklinik. Top sportsfolk med astma, klarer sig godt, det bør du også kunne. Tal med lungelægen om det. Så ung en mand som du, skal ikke gå og ha det sådan.

    held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.