Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Endelig ikke ryger. Vil lige hilse på :)

Redigeret 30 december, 2011, 05:01 i Åben debat om rygestop
Hej :)

Har røget de sidste 14 år og har nydt det!

Men nu vil jeg bare ikke mere og er derfor stoppet (Lyder lidt for let, hvilket det egentlig også er indtil videre).

Jeg bruger Nicotinell 21 mg plaster, samt ganske almindelig frisk tyggegmmi og piratos.

Hver gang jeg finder en ny fordel ved ikke at ryge (Bedre ånde, bedre helbred, mere tid til andet mm.) prøver jeg at fremhæve det for mig selv.

Jeg har to gange før prøvet samme stop-metode, men har ikke været viljefast nok.

Jeg føler at denne gang er anderledes. Jeg har denne gang svoret for mig selv at jeg aldrig igen vil byde mig selv besværet ved at være ryger. Det føles bare så naturligt ikke at ryge mere. Jeg tror på det og er stolt ved min beslutning.

Det kan stadig være svært specielt om aftenen, men hver gang er det kun lige et par minutters trang der skal undertrykkes.

Jeg er heldig at jeg har en god støtte i at min mand stoppede samtidig som jeg. Når vi har været røgfri i 3 måneder, har vi bestemt at det skal fejres med en god middag ude, bare han og jeg (Sjældent det sker med 4 små børn :) )

Føj altså hvor lyder det rosenrødt :S LoL............ R.I.P Rød Cecil...
«1

Kommentarer

  • Redigeret 10 januar, 2011, 15:46
    Hej Distiny83

    Syntes det er stort... når man bestemmer sig for at komme ud af sin nikotin afhængighed.

    Jeg er en mand på 44 år, og jeg startede med at ryge i mit barndomshjem lige efter jeg var blevet konfirmeret! Nu er du en stor dreng " sagde min far " Du har vores tilladelse til at ryge, drikke og gå med piger. Næste dag købte jeg en pibe og jeg har røget alt der kan brænde siden.

    Grunden til jeg gider bruge min tid på at skrive dette indlæg, er fordi jeg syntes det er noget pjat, at stoppe sin ryge afhængighed med det selv samme stof som man er afhængig af.....

    Lad os lege at jeg var alkoholiker, jeg søger hjælp hos min egen læge og han så udsteder alkohol til mig...
    Vi kan jo også lege at jeg var storforbruger af Hash, ville vi alle sammen så ikke mene, at det var forkert at læger, aviser og fjernsyn at opfordre mig til at spise Hash i stedet for at ryge det...

    Det jeg vil med den lille historie, er at sige til dig og alle andre der vil stoppe rygning. Bare stop! Det er ikke farligt, der er næsten ingen abstinenser og substitutter er bare en dum måde at blive ved med at være afhængig af nikotinen på.
    Du/I skulle istedet læse bogen " Endelig ikke-ryger " Den er skrevet af Allen Carr.

    Har selv læst den og har ikke røget siden.
  • Min svigerdatter stoppede med at ryge fra den ene dag til den anden.
    Deres datter blev syg af røgen og lægen sagde heldigvis stop.
    Det er en del år siden og hun er lykkelig over at være stoppet. Nu kan hun heller ikke lide lugten. Men man skal VILLE stoppe.

    Det vil min mand desværre ikke. Han har et rygerum, for jeg kan ikke tåle røgen. Jeg hoster og øjnene svier og løber i vand. Og der ser herrens ud hos ham. Alt bliver brunt. Nu har han også lovet til foråret skal der muges ud.
    Han SKAL holde løftet. Jeg kan ikke alene.
  • Min svigermor har røget i 40 år. Min svigerfar har aldrig røget.

    Forrige sommer var de på ferie i Frankrig. Min svigermor blev pludselig meget syg - kunne ikke trække vejret. Hun blev indlagt på et sygehus i Frankrig. Hun forstod ikke et ord af hvad der blev sagt til hende. Hun var rigtig bange.

    Herhjemme gik vi 3 kvinder og ventede deres 3 første børnebørn. Det var det eneste hun tænkte på. Hun SKULLE bare opleve sine børnebørn. De skulle have mulighed for at komme i hendes hjem uden at blive syge af røgen, og hun ville være i stand til at passe dem.

    Hun har ikke røget siden. Vi er allesammen super stolte af hende.

    Det er helt anerledes at komme hjem til dem nu. Der lugter ikke af røg, og man behøver ikke vaske sit tøj når man kommer hjem :)

    Hun kan gå op af deres trappe uden at blive forpustet og hun har ikke haft blærebetændelse én gang siden hun holdt op. Før havde hun blærebetændelse ca. 1 gang pr. måned... Hun hoster ikke klamt mere og hendes hud ser meget bedre ud.

    Det er SÅ dejligt :)

    Nu mangler vi bare min mands søster - så er hele familien røgfri :)

    Johanne
  • Min mand holder desværre aldrig op, tror jeg. Selv om jeg har stoppet vat i nøglehullet trækker der jo lidt stank ud. Men det virker da noget, for det bliver brunt, når der er gået et stykke tid. Den brune farve slipper jeg for i resten af huset.
    Måske kunne han blive bange, hvis han blev syg som din svigermor.
    Men det er ikke sikkert. Min bror fik kræft i munden og han røg alligevel. Ja kræften bredte sig og han er død. 40 år gammel.

    Min søster røg. Hun er også død. Jeg savner hende meget.
  • Hej Giversen13

    Jeg vil lige give et bud med på den her :)

    Jeg har selv røget i 30 år og er nu på dag 4 som røgfri ved hjælp af pillen Champix (uden nikotin). Jeg har mange gange forsøgt, også med plaster men denne gang er det så vildt positivt at jeg ikke er i tvivl om at det skal lykkes denne gang. Det betyder ikke at jeg har tænkt mig at holde med pillerne, eller nøjes med 4 ugers kur i stedet for de 12 uger, der anbefales.
    At holde op med at ryge er ikke så meget afhængigheden, det er meget mere vanen - man er BLEVET smøgerne og skal til at lære at der er et liv uden og finde ud af hvem personen uden smøgerne er - det er en STOR ting. At man bruger noget til at komme igennem denne første tid, hvor man skal slippe vanerne, det ser jeg absolut ikke som et nederlag, man viser i stedet at man er villig til at gøre et forsøg.

    Bak op i stedet for at nedgøre - vi kæmper en kamp og vil gerne vinde, vi har ikke brug for din negativitet :(
  • Vil blot følge op med at jeg nu er på dag 50 som røgfri og jeg har det bare SÅ godt :)

    Et godt og røgfrit nytår til jer alle!
  • Hej tullemor det er dejligt du har kunnet holde så længe, der er mange der bruger en pille til at forberede at stoppe. det er da fantastisk hvis det kan lade sig gøre, , som persille siger skal der være en vilje fra personen til at gøre det ellers er der ikke noget der kan lykkedes, så håber det bliver et godt røgfrit nytår. og ikke en prøve for sjov så starter det , men med vilje er der vej. så skal det nok lykkedes, jeg kender en der tygger tyggegummi alm, det hjælper på lysten , eller frugt, der skal bare være noget andet der erstatter det at have noget i munden, det er vi voksenes behov for vores sut. som blev taget da vi var barn, vi erstatter bare denne sut med alt andet. at putte i munden, det giver os ro. og afslappelse.
  • Hej Persille1 det må da ikke være rart for dig at have et nært kærligheds liv til din mand hvis du ikke tåler røgen, hvordan med alt det røg der hænger i tøjet, og skal sidde tæt. det kan da snart ikke lade sig gøre, medmindre han skal i bad og skifte tøj, når han har været i sit ryge rum. har han valgt smøgerne i stedet for en mand, kone liv. hvor det kun er blevet til hverdag. hvor i sidder i hver sit rum. Der er nogle der ryger der ikke bliver syge af tobakken , men det er de der er pasiverygere der får kræft. og andre overfølsomme sygdomme. vi er bange for at blive syge, hvor den der ryger er afslappet, når de ryger, det menes at have en årsag, at det er stress homonet der giver dårlig heder i kroppen,
  • Jeg er stoppet efter 40 år som ryger ved at læse Allen carrs "endelig ikke ryger"
    det er en fantastisk bog hvor man SKAL ryge mens man læser den. Sørg for at læse de sidste sider lige inden du lægger dig til at sove, da jeg vågnede næste dag havde jeg absolut ingen trang til cigaretter. Det er 4 1/2 år siden. Ang, Champix så er der idag i aviserne advarsler om store bivirkninger og 3 dødsfald i Danmark. Så er det trods alt mere ufarligt at læse en bog. Vh. Janne.
  • Hej Janne

    Tillykke med dit rygestop, det er flot :)

    Ang. Champix har der, siden 2007, været MISTANKE om 3 dødsfald pgr. Champix. I samme periode er ca. 70.000 mennesker døde som følge af rygning og der er i dag ca. 430.000 der lider af KOL...
Log in eller Registrér for at kommentere.