Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er Sodium Fluorid godt for tænderne?

Redigeret 6 november, 2011, 12:58 i Åben debat om tænder og mund
Kære Doktor,

Jeg har længe hørt at Sodium Fluorid er godt for tænderne af flere tandlæger, men hvor jeg selv har lavet noget research over det, og SELV har fundet ud af at det faktisk er ret farligt. Jeg læste også flere steder at man normalt bruger Sodium Fluorid som rotte gift?! Der står enda også bag på f.x Colgate tandpasta tuben at det er farligt at indtage, og at man bør kontakte en doktor vis det nu sker? Vis det er så farligt for vores krop og især tænder, hvordan kan det så være at man ligger det i vores drikkevand og tandpasta?!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lige så meget andet afhænger det af dosering.

    Der burde ikke være så meget i tandpasta, at det virker som gift.

    Det kan være, at det ikke er giftig, men dog overdoseret, hvis der er fluorid i drikkevand - det kan vandværket oplyse om.

    Har din tandlæge sin klinik i samme kommune, som du bor i, ved tandlægen, om drikkevandet indeholder fluorid, så der burde ikke bruges mere.
    Køb tandpasta uden fluorid (det står i de fleste tilfælde på pastaens varedeklaration på bagsiden).

    Børnetandpasta indeholder tit meget ringere mængder fluorid - fordi, børn kan finde på, at synke tandpasta. Og derfor får børn fluorid i form af tabletter, som kan nøje kontrolleres.
  • Indstillinger
    kasperkasper
    Redigeret 1 november, 2020, 07:15

    Du kan få tandpasta både med og uden flour.

    på aloeveratandpasta.dk kan du læse om deres bud på en tandpasta med og en uden flour - de har også aloe Vera i for tandkødet.


    bruger selv den med flour, den smager lidt af lakrids.

Log in eller Registrér for at kommentere.