Hjem Lever, nyrer og urinveje Inkontinens

Inkontinens voksne, lugtgener

Redigeret 18 juli, 2013, 03:36 i Inkontinens
KÆre meddebatører.
Min farmor bruger som mange ældre ble... desværre for meget synes jeg.
udover at det er et stort problem at hun går med ble for hun kommer ikke meget op og stå og gå mere, som før ved hyppige toiletbesøg, de hudgener hun pådrager sig, den uværdighed det medfører..
ikke mindst de lugtgener det medfører!!
Det er ikke rart at besøge min oldemor på hendes plejehjemsstue..Der lugter rigtig meget at urin... gamle sure bleer..
Er der nogen der kender nogle gode afhjælpnings metoder?
det er ikke nok at tømme posen med bleer flere gange i døgnet.. lugten hænger bare i rummet.
Findes der en blespand til voksne?? der ikke ligner en institution at få ind på værelset.. som skal være praktisk, og effektiv i brugen samt fjerne lugten.
Hilsen det frustrede barnebarn

Kommentarer

  • Hej den plejehjem hun er på , personalet skal tage blerene med væk fra stuen når de skifter , når bleerene står i varme fordamper urinen og kommer i luften og lugten også, hvis de ikke kommer væk kan de pakkes i en plastpose og binde for hver enkelt brugt ble. Urin dampe er faktisk ret usundt at indånde , det er amoniark lige som fra dyrenes urin. når det bliver gammelt og lugter i luften. det der er tisset på skal vaskes . og der skal luftes ud , med frisk luft udefra. alt tøj der er vådt skal væk fra stuen . og forlang at personale skifter bleen oftere, så den ikke er på så mange timer at bleen er gennemblødt , kommer til at lugte. og ikke mindst en våd ble giver rød ireteret hud, og hudløs der gør ondt. det er ikke rart at ligge med. Jeg synes godt en læge skulle rådgive og se hvad der kan hjælpe din oldemor for smerte ved hudløshed efter blee . noget smerte stillende salve. Der findes store baby blespande der netop, pakker bleen ind i en plastpose. ofte skift er det bedste , og væk med våde ting til hurtig vask. og frisk luft. Hvis ikke pleje personalet passer din oldemor nok , har du ret til at klage over det i kommunen . Det er desværre ikke alle der bliver passet, efter reglerne. Hvis der var nogle familie medlemmer der kunne tage sig kærlig af de ældre . i deres hjem , ville det være at foretrække, som at være på et plejehjem , hvor bleen ikke bliver skiftet , og de kan vente til personalet får tid. hej
  • til Karla hvor er det godt oldemor har dig ---har du ikke noget familie du kan tale med --så i sammen kan klage over det ---
    men hvis du har mod til det ---så gå selv til personalet --og sig på en venlig måde---hvorfor lugter min farmor altid af tis ----hele rummet lugter ---og farmor klager over hun har ondt forneden---
    den første gang bliver du måske afvist ---men hvis du går til dem hver gang du er der ..--så kunne det være at de var lidt mere opmærksom på det
    for farmor siger det nok ikke selv til dem
  • Hej jeg hedder malte og jeg kan godt lid bleer og gå med dem på. Synes det er dejlige og blive våd og at få den skifte af en pige elle dame men vil godt vide hvorfor jeg kan lid det kan i hjælpe
  • Karla du spørger forståeligt nok, om der er noget der kan hjælpe.
    Det eneste der kan hjælpe, er at personalet hjælper din oldemor eller farmor, med at blive holdt ren og få skiftet bleen oftere.
    Der lugter sådan på mange plejehjem, ikke kun på den enkelte stue.
    Hvis din oldemor selv kan gå på toilettet, er det ikke sikkert hun selv kan sørge for hygiejnen. Det skal man hjælpe hende med.
    Du må tage en snak med personalet. Pas på du ikke fornærmer dem.
    Det er et helt almindeligt problem, også for dem der bor i eget hjem.
  • Nu er det jo et gammelt indlæg, men jeg vil da også gerne komme med en kommentar.
    Min moster kom på plejehjem, da hun kun var ca. 50 år. Dette plejehjem havde ikke nogen god omtale og det var berettiget. Jeg ved det.

    Min mor ville gerne have sin søster i nærheden og fik hende flyttet til den by, hvor hun boede. Men inden flytningen overhørte hun en samtale mellem nogle ansatte.
    De fik besked på at de skulle sørge for min moster var HELET FORNEDEN inden overflytningen. Hun skulle bl.a. skiftes ofte.
    Min moster talte ikke, faktisk troede jeg hun ikke kunne tale, men efter hun blev flyttet talte hun pludselig som et vandfald.
    Jeg mener, man bør holde øje med de familiemedlemmer, der bliver anbragt på plejehjem. De fleste steder er der forhåbentlig gode forhold.

    Jeg har bedt mine børn holde øje med mig, hvis jeg skulle blive hjælpeløs. Faktisk ville jeg hellere dø, men det kan man jo endnu ikke selv få lov til at bestemme.

    Også på plejehjem findes der mennesker, der vil mobbe hjælpeløse gamle. Jeg har både set og hørt det. Klager til kommunen, hjalp det, nej.
    Og nu har ingen tid nok til at passe ældre mennesker. Politikere tror man kan gøre alting efter et tidsskema, hvilket jo er umuligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.