Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har du været i mr scanner?

Redigeret 22 oktober, 2011, 15:24 i Åben debat om hjernen
Har du været igennem en mr. scanning? Hvis:

Hvad fik du scannet og hvad blev du scannet for? Var det med eller uden kontrast? Og hvor lang tid tog scanningen?

Gav personen, der scannede dig, efterfølgende et hint om, hvad resultatet af scanningen viste?

Hvrodan og af hvem, fik du svar? Altså blev du indkaldt pr brev eller tlf til en samtale. Fik du svar pr brev eller telefon eller noget helt andet? ( Samt selvfølgelig om scanningen havde været normalt, eller der var fundet noget?)

Hvor lang tid efter scanningen gik der, inden du fik svar?

jeg er netop hjemvendt fra min scanning af hjerne og nakke. Da en neurologisk undersøgelse peger på, at jeg har sclerose. Scanningen af nakke og hovede, tog ca 45 min, fra jeg blev hentet til jeg avr på vej ud af døren igen. Jeg er naturligvis spændt og nervøs for svaret og synes, at det lyder til, at der kan gå lang tid inden, at jeg får svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Mht. hvor lang tid en MR-scanning tager, kommer det helt an på hvad der scannes for. Jeg er blevet hjernescannet tre gange, både med og uden kontrast. Det tog ca. en halv time.
    Svaret fik jeg ved en på forhånd aftalt lægesamtale på hospitalet ca. en uge efter scanningen. Sådan en har du vel fået? Det kan være en god idé at tage kæresten eller et familiemedlem med til samtalen, man kan godt blive lidt ufokuseret, når man er bekymret for svaret og så er det godt der er en anden der kan lytte til lægen sammen med én.

    Held og lykke med det hele.
  • Indstillinger
    Tak for svar.
    Jeg har netop ikke nogen aftale om, hvornår jeg får svar. Jeg er oplyst, at henvisende læge ( neurologen, der foretog den undersøgelse, hvor alt tyder på sclerose) får svaret ila fjorten dage, så skal han kigge på billederne og derefter får jeg svar= jeg frygter, at der kan gå lang tid. Samt jeg ikke aner hvordan dette svar gives, telefonisk, samtale or lign. Damen, der scannede mig sagde dog, at hun vil tro, at jeg modtager et brev hvori jeg bliver kaldt ind ti en samtale. Jeg må jo bare væbne mig med tålmodighed.

    Jeg ved, at jeg efter den samtale skal have lavet en prøve ra rygmarven uanset udfald af scanning. Således får jeg nok ikke en evt diagnose på sclerose ved mødet, men jeg har naturligvis tænkt mig at tage min mand eller min far eller mor med, alt efter hvad der passer bedst. Jeg har også haft en med til de øvrige undersøgelser og som du skriver, så får de fat på mange detaljer, som jeg ikke selv husker.

    Endnu en gang tak for svar.
  • Indstillinger
    Hej

    Ja, men det er lang tid siden. Med kontraststof og foreløbigt svar med det samme, så vidt jeg husker. Det viste ingen sygdom.

    Hvis du synes der går for lang tid er det en god idé at rykke, man ku' jo være uheldig at drukne i bunken. KH Helle8
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Det synes jeg ikke er ok fra hospitalets side. Når de ikke kan finde ud af at sørge for at skabe tryghed for dig, ved at aftale en fast tid til dig, må du selv ringe og få en afklaring på hvornår og hvordan du får svaret, så du kan forberede dig bedst muligt til det.
    Mange hospitaler har ikke en optimal måde at kommunikere til patienterne på, ligesom der også ofte mangler intern kommunikation mellem afdelinger og sågar mellem læger på samme afdeling. Dette nævner jeg fordi jeg selv har erfaret at hospitalets manglende kommunikation stiller krav til at man som patient er rigtig god til at stille krav. Man skal være helt tydelig og konkret i sin henvendelse. Det gælder fx. når du gerne vil have en aftalt tid. Så duer det ikke at spørge om man mon kan få en tid. Man er nødt til at sige: Jeg vil have en tid. Jeg forstår slet ikke at du ikke har fået en tid. Det gør mig faktisk gal på dine vegne.

    Godt du har nogen til at hjælpe dig. Du kan evt. have en ved siden af dig til at bakke dig op, hvis du ringer og kræver en fast tid.
    Kh.
  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Ja jeg er blevet scannet, men det er for noget helt andet, så det er ikke så relevant.
    Jeg har en veninde, der har været undersøgt for Schlerose, hvor der gik et halvt år før hun fik svaret. Jeg vil kraftigt anbefale dig at bede om at få at vide, hvornår du vil få svar. Jeg tænker, at du bare kan ringe til din neurologs sekretær og spørge eller bede hende om at stille dig om til lægen.

    Én ting er, at der kommer til at gå noget tid. Men du fortjener i det mindste at vide, hvornår du får svaret på den ene scanning.

    Når man bliver testet for schlerose, sker det vist nok igennem flere scanninger, fordi de pletter (plaq), der kommer på hjernen kan skyldes noget andet, og derfor vil man med løbende scanninger se, om der fortsat kommer attacs og pletter rundt omkring i hjernen.

    Har du fået taget en rygmarvsprøve?

    Jeg håber du kan holde ventetiden ud, jeg ved at det kan være ulideligt.

    Pas godt på dig selv.

    Tanker fra Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.