Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Problemer efter blindtarmsbetændelse

Hej
Jeg blev for knap 5 uger siden opereret for blindtarmsbetændelse. Det viste sig dog at der kun var en mild infektion i blindtarmen som ikke matchede mine ret voldsomme symptomer.
Efter operationen er det dog som om min krop ikke har været sig selv. Dels gik der 2,5 uge inden jeg havde afføring igen (i stedet for normalt, 3-4 dage) og jeg døjer stadig med skiftevis forstoppelse og diarre. Jeg har desuden prøvet at starte løbetræning op igen, men uden succes. Efter 2 min begynder min mave at gøre ondt som om der ophobede sig luft i den og efter 15-20 min er det så slemt at jeg er nødt til at stoppe med at løbe og knap kan trække vejret fordi min mave nærmest "presser" på mine lunger. På dette tidspunkt er min mave normalt også så opspilet at jeg ligner en der er gravid. Efter 30-40 min. skrumper maven igen og jeg har ingen smerter før jeg begynder at bevæge mig igen.
Er der nogen der har prøvet det samme? Skal jeg gå til lægen eller er jeg bare pylret?

Venlig hilsen
Helene, 21 år

Kommentarer

  • Selvfølgelig bør du gå til læge, for det skal da undersøges, om der er noget andet end den blindtarm.

    Noget tyder da på, at det ikke kun var blindtarmen, der var dårlig.

    Almindeligvis er en blindtarm ikke noget særligt, og man kommer sig hurtigt efter det indgreb, så de symptomer, du har nu hænger ikke sammen med eftervirkninger af dette indgreb. Blindtarmen er jo et vedhæng til tyktarmen, og som du beskriver det, lader det da til, at du skal have kigget lidt på den.
  • Okay udover at jeg giver fuldstændigt ret i hvad overnstående bruger skriver, vil jeg lige på pege at hvis man har et fungerende tarmsystem, er det normalt at tomme tarmen HVERDAG!
    Hvis du kun i forvejen gør det hver 3-4 dag, er det da ikke mærkeligt at du lider af forstoppelse. Jeg har lidt af det og det er meget smertefuldt (for mig specielt under toiletbesøg under menstruationsperioden).

    Hvis du generel har hård afføring og toiletbesøg tager lang tid (teknisk set burde det være hurtigere end at tisse), burde du snakke med din læge om en kur mod hård forstoppelse (man kan købe receptfri ting, men lægerne kan give noget der sætter hurtigere gang i systemet).

    Den gang jeg havde forstoppelse, vidste jeg til at starte med ikke hvad det var, så min læge bedte mig om at føre en dagbog - hvor slemme smerter - hvorhenne, hvor tid har du afføring og hvordan er den (tyng, normalt eller hård), andre detaljer. Hvis du gør det samme kan lægen meget lettere hjælpe med at vurdere det.

    Men rigtig mange lider af forstoppelesproblemer, så prøv at læse lidt mere op omkring det og forsøg at mildne det (f.eks. spis husk pulver (loppefrøskaller) som binder væsken i tarmen og afhjælper)
  • Jeg blev opereret for en sprængt blindtarm for ca 3 uger siden, jeg er stadig øm i maven, og lider ind imellem af hård mave, men har fået magnesium mod forstoppelse hvilket hjælper, syntes dog det tager sin tid, - er der andre der har det på samme måde, og er det normalt at det tager så lang tid.

  • Hej gytvin.

    For at få flere til at se dit opslag, må du lave dit eget.

    Når det er sagt, så havde jeg selv komplikationer efter min blindtarmsoperration, hvor jeg havde mere ondt end inden jeg blev opereret.

    Jeg blev både CT og MR scannet, men nu her 2,5 år senere er det virkelig pæne ar og 100% uden noget som helst.

    Jeg fik et ar i venstre side af maven (set fra mit synspunkt), ét i navlen og ét over skridtet (som jeg ikke kan finde mere😲👌)

    Der gik dog 5 uger fra operation til jeg var tilbage på job.

    Jeg tror det er normalt det du oplever, men jeg er jo ikke læge.

    Op til din læge og bliv sikker.

Log in eller Registrér for at kommentere.