Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Thyra, bleer m.m.

Redigeret 17 oktober, 2011, 04:41 i Åben debat for ældre
Jeg bruger ikke ble - endnu.
Men ville have nogle i huset "i tilfælde af". Tænk, Matas fører ikke bleer. Apoteket havde heller ingen. Skal man virkelig til Hjemmeplejen med det?

For en måneds tid siden kom jeg virkelig i knibe. Jeg har det sådan, at skal jeg tisse, ja så er det her og nu og skal straks gå på toilettet, desværre 3-4 gange om natten også. Så skete det en fredag at jeg fik det sådan i højre ben i lysken, at jeg næsten ikke kunne gå, og det blev et mareridt af en week-end - ja tænk jer til det, blev våd flere gange. Måtte stå stille flere gange og bare tisse på køkkengulvet.
Det er næsten unævneligt, fordi det er flovt, men jeg håber på, at nogen i dette forum (Ældre) måske har gode råd om, hvordan man tackler situationen.
Det er ikke gået over i benet, så jeg starter om nødigt hos en Fysio i næste uge, det må prøves, selvom jeg ikke tror det.
Derudover vil jeg måske have noget gjort ved blæren, men hvad? Det kan jo ske igen, og det vil jeg forebygge, for jeg kan ikke "leve med" tanken om sådan en tur igen.
Jeg har googlet på det, og der er flere muligheder, evt. få noget lagt ind, som fylder op i blæren. Er der nogen, som ved noget?
Når jeg nævner Thyra Franck, er det fordi det er den sag, som fik mig til tasterne. Hvis folk på plejehjemmene har det sådan, som jeg har nævnt, så er det nok bedst at have ble på, ellers kan personalet jo ikke lave andet end hjælpe folk på toilettet. Så nogen gange må man nok blæse på værdigheden. Jeg er 80 år og kan vel forvente lidt af hvert, indtil nu har jeg været heldig med helbredet. Men kan noget gøres, så skal det gøres.
Hvad er jeres erfaringer og gode råd, også om andet ??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej det lyder til du har fået incontinent, de bleer du skal have skal du have en bevilling på . igennem en hjælpemidel central. det kan du få igennem din hjemmepleje de kan fortælle dig hvor du skal søge. og du kan få udleveret bleer af dem indtil du får tilsendt dine bevilliget bleer. der er en str 6 . og en str 9 , få det der hedder en stor fortil og bagtil. ellers vil du opleve at bleen hurtig er fuld , eller forskubber sig, du kan på apoteket få netbukser til at holde bleen på plads i underbukserne. Der findes også opperation , men fuld bedøvelse til ældre i din alder frarådes. men tale med lægen om det . der findes også piller , men en dame jeg kender kunne ikke tåle pillerne og fik hjerne blødning af dem. så det vil jeg være forsigtig med, der er mange der har incontinens, og du må lære at ikke at det belaster dig , når du har ble på. vi kan alle have et uheld. du kan prøve om du kan træne dit bækkenbund om det kan hjælpe det kan fysioterapujten vise dig. og knibe øvelser med at holde urin når du er ved at tisse , hvor du stopper det med vilje , og slapper af , og igen tisser , det strammer også blæren op. Hvis du kan vente med at tisse til hver 2 eller 3 time ville du vende blæren til at holde sig længere, du kan prøve om det hjælper dig . ellers er det naturens luner der kommer . med alderen at kroppen ændre sig . Håber snart benet bliver god igen , så du kan gå. held og lykke
  • Indstillinger
    Tusind, tusind tak for et virkelig informerende svar, det hjælper mig virkelig. Jeg havde været ved lægen, og vi blev enige om, at jeg bare kunne købe bleer selv, men det kunne jeg så ikke. Er det mon i Brugsen man køber bleer. Det er iøvrigt et ubehageligt emne at stå på Apoteket og diskutere.
    Igen tak til dig. Jeg vil tage kontakt til hjemmeplejen, som jeg ikke har haft brug for før.
Log in eller Registrér for at kommentere.