Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

brækket og trykket ribben

Redigeret 31 juli, 2013, 14:49 i Åben debat om smerter
Sidste søndag fik jeg et mindre brud samt trykket et ribben. Det smerter ved bevægelse og når jeg trækker vejret.
Jeg var sygemeldt i sidste uge. ( arbejder i en daginstitution).
Er der nogen der har erfaring med et brækket og trykket ribben, jeg har fået at vide at det behøver man ikke være sygemeldt med, er det bare mig der er pyldret. Jeg føler mig stadig ikke klar til at starte på arbejdet.
m.v.h. conny55

Kommentarer

  • Hej
    Når din vejrtrækning er besværet pga. smerter skal du have noget til at tage dem, så du kan trække vejret ordentligt!
    Om du er pylret; det er den værste smerte jeg kan forestille mig, men det kommer an på dig, hvordan du oplever det.
    Det kan normalt tage 6-8 uger at hele og blive smertefri. God bedring Helle8
  • Nej du er ikke pylleret , det er noget der gør rigtigt meget ondt , selv læger der har prøvet at brække ribben , siger det er ganske forfærtteligt , og er meget smertefuld. så det er mere stille siddende ting du kan lave nu. men det kan være svær med børn. så hvis du selv føler du har brug for et par dage mere derhjemme og tage vare på dig selv , skal du ikke høre hvad de andre mener . det er da dig der kan mærke hvor ondt det gør. kan du få smertestillende til at tage de værste smerter , hos lægen kan du få dem på recept bare stærkere. god bedring
  • Faldt på en glat trappe i forgårs og landede på højre side lige på ribbene. Det gør lidt ondt når jeg trækker vejret, men til at holde ud. Værre er det med søvnen på den side jeg er landet, det kan jeg slet ikke. Skal jeg op eller ned i en stol er smerterne værre. Generelt er der smerter når jeg skal bevæge kroppen til den side jeg er landet på. Der er ingen blå mærker.
    Samlet må jeg sige efter at have været herinde, at jeg ikke går til lægen. Han konstaterer vel bare, hvad jeg selv kan konstatere, og så et råd om Kodimagnyl for de værste smerter.
    Var dog lidt overrasket over at det kunne tage 2 - 7 uger at komme over.
  • Hej.

    Jow, det er meget smertefuldt.
    Jeg har desværre haft det en hel del gange.
    Om det er brækket eller trykket er ligegyldigt ift. behandlingen.
    Behandlingen er nemlig den samme, - man gør ingenting fra lægelig side,
    det skal bare have tid til at gå i orden af sig selv.
    Og det plejer at vare 6-8 uger.

    Men er der nogen der kan sige hvorfor man kan blive ved med at rende ind i det igen og igen.
    Jeg har haft det atallige gange.
    Fik det senest søndag aften, ved at lege med min lille gravhund liggende på stuegulvet, armene over hovedet, og dernæst trille forsigtigt om på venstre side, og av av.
    Pis, ikke igen, men jojo, den var sgu god nok.

    Nogen der har et input til forebyggende handling, kost, øvelser eller andet ?

    PS. Det er en rigtig god ide at tage smertestillende, det er ikke her man skal spille viking og bare bide tænderne sammen, for så er man i højrisiko for at få lungebetændelse som bonus !
  • Hej netdoktor. Jeg har rigtig mange smerter ved ribbene, jeg er ikke faldet eller noget det eneste jeg kan huske er at jeg har taget for meget af et stof der hedder MDMA og så efterfølgende har jeg haft ondt når jeg trækker vejret og der stikker en lille knogle ud lige ved siden af min brystkasse som gør ondt når jeg trykker på den. Kan det Være muligt at jeg har trykket/brækket et ribben pga. af det? Tak på forhånd.
Log in eller Registrér for at kommentere.