Hjem Sind og psyke Personlighedsforstyrrelser

Borderline?! What the f***!!

Redigeret 17 september, 2011, 19:02 i Personlighedsforstyrrelser
Jeg savner min veninde... Jeg savner hendes varme og hendes livs glæde... Væk var det hele! .. Hvorfor kan hun ikk bare blive normal? Hun ryger ind og ud af psykiatrisk afdeling. Da de ikke behandler borderline, blir hun sendt hjem et par dage efter. Hun har prøvet at tá sit eget liv 6 gange på 4 mdr.. Jeg hader hende!! Hvorfor er hun blevet til et andet menneske.. Et menneske som ikke er taknemmelig for livet. Et menneske som er bange for mennesker!! Hva kan JEG gøre for at være der for hende?! Jeg kender intet til psykiske lidelser, da jeg rent faktisk ikke 'tror' på dem.

Kommentarer

  • Hej pigen25 Når du skal hen til din læge i venteværelset , kan du kigge efter om der ligger en hæfte , der er blå, i midten, med en tåge lys tårn på, grå foroven og hvid i bunden. i det hvide felt forneden tilhøjre står der PSYKINFO psykriatrisk informationscenter, den blad tager du med hjem og ser hvor du bor om der er et møde om bordeline. og for pårøende gruppe. så kan du tage til sådan et møde og få mere at vide om sygdommen Bag på hæftet er der en telefonnummer man kan få noget at hvide om pårørende med psykriatrisk sygdom. Hvor tæt er du på din venninde, kan hun fortælle dig alle sine hemligheder , du skal for hende være en veninde der bliver hos hende lige meget hvad hun fortæller dig, lige meget om hun , i sin fusteration prøver at gå selvmord, det er meget hårdt psykisk at være veninde med en der flere gange truer eller forsøger selvmord. Jeg har en del venner jeg ikke har som tætte venner , da alle af dem forsøger selvmord . og overvejer det kraftigt. det kan man ikke blive ved at holde til som veninde , mor eller far mm . Du siger du hader, hende for at begå selvmord, det er dig der er bange for at blive alene . derfor hader du hun drager bort fra dig. og det kan jeg godt forstå , så for dig betyder hun rigtigt meget. men det tror hun måske ikke hun gør, og kan måske heller ikke mærke hun betyder noget for dig. det er en rigtig svær situation, for du kan ikke vise hende det med kys og klem , det vil hun måske opfatte forkert som noget farlig. Du kan skrive et brev hvor meget hun betyder for dig , du savner hende , du tænker på hende. du bliver ked af når hun kommer derud hvor hun tager piller, eller hvad hun gør.
  • Hej ungdommelige veninde til hende.
    Måske savner hun dig mere end du forstår og har svært ved at knytte bånd , som du sikkert kan med dine andre venner . Hvilket er 100 % iorden.
    KK Anne
  • Lige i øjeblikket hun gør en ting som er selvmordstruende ønsker hun at dø, når alt er total håbløs , ingen forstår en , nogle er sure på en , man ikke længere kan overskue problemerne, så kommer tanken den eneste vej nu er død, så holder alt op. tanken kommer hvad man i fustration har tanke på at gøre. eller tage. de fleste stopper ved tanken at man kunne gøre. og går væk fra det sted der trækker en hen. og det stopper , evt med beroligende stof eller kontakt til læge. men når hun har taget eller gjort det. er der en mulighed for at hun har fortrud og selv søger hjælp, eller ved der kommer nogen. jeg tror godt hun ved at hun ikke rigtigt vil dø, at det er ikke det hun inderst inde ønsker. for så ville det ikke være forsøg på selvmord. hun har det meget dårligt lige nu , og det er for dårligt at de sender hende hjem hele tiden. Mange af dem der har bordeline er blevet misbrugt sexuelt af far. onkel, bror, eller blevet udsat tidligt for voldtægt . hun har ikke de normale grænser hvad der er almindeligt blandt mennesker. eller kærster. fordi andre har svigtet hende i hendes liv og overskredet hendes grænser. Prøv at se hvordan hendes tøj sidder, har hun stort tøj på der dækker kroppens figur, eller har hun nedringet tøj på. så kan du aflæse hendes signaler. Hvis du har overskud til det kan du kontakte center for incest ramte . århus syghus har også noget med incest samt kolding syghus . med sexuelle overgreb, i esbjerg skulle der også være noget. håber det kan hjælpe dig lidt. og send blomster de varmer altid . og være overbærende med hun har selvmordstanker. det er fordi hun har brug for profesionel hjælp hun kan ikke selv løse sit problem. hvis du vil være hendes veninde , skal hun kan stole på dig 100 % hun kan være uforudsigelig i sin tanke og tale . prøv at tage det som en oplevelse. et par dage er det anderledes og hun er igen sjov og glad. held og lykke
  • Hejsa.

    Du tror ikke på psykiske lidelser.
    Hvad mener du med det?

    Tror du at din veninde gør det her for sjovt?
    Tror du, at hun ikke vil have et godt liv, og ikke ville tage sig sammen, selv om hun godt kunne?
    Tror du, at hun gør alt det her for at genere dig?

    Jeg kan godt forstå, at du bliver vred over hendes mange selvmordsforsøg. Det er SÅ frustrerende at stå på sidelinjen og være vidne til én man elsker opgiver livet.

    Jeg kan varmt anbefale dig at ringe til livslinjen eller til psykiatrifondens telefonlinje.

    Og jeg kan helt sikkert også anbefale dig at kontakte foreningen Bedre Psykiatri, som du kan få en snak med enten i telefonen eller ansigt til ansigt. De er helt vildt gode!

    Desuden vil jeg anbefale dig at gå på biblioteket og låne bogen "Bag om Borderline" af foredragsholder Karin Dyhr, som beskriver sit liv med Borderline. Den beskriver ned til mindste detalje hvordan man har det, når man har borderline diagnose.

    Du skal vise din veninde, at du er der for hende uden at presse hende. Og det er bare så skide svært og frustrerende - jeg ved det. Jeg håber rigtig meget, at du tager kampen op og prøver at bekæmpe din frustration med viden, som kan give dig en forståelse af din veninde.

    Du får lige lidt links til de ting, jeg har skrevet om:

    Bedre Psykiatris pårørende rådgivning: http://www.bedrepsykiatri.dk/raadgivnin ... rende.aspx

    Psykiatrifondens telefonrådgivning:
    http://www.psykiatrifonden.dk/Forside/T ... A5dgivning

    Livslinjens telefonrådgivning:
    http://www.livslinjen.dk/

    Karin Dyhr, foredragsholder. På hendes hjemmeside kan du læse uddrag fra bogen Bag om Borderline og bestille bogen. Men den kan som sagt også fås på biblioteket:
    http://karindyhr.dk/boeger/bob_uddrag01.asp

    Held og lykke med det.

    Kærlig hilsen Trine
  • Spider, jeg ved at man ofte bruger de forklaringer du kommer med, men det er ikke hele sandheden. Sandheden kan være en oplevelse af, at blive forladt.
    Det kan f.eks. ske ved en adskillelse fra forældrene. Bare otte dage er nok. Det afhænger lidt af barnets egen psykiske struktur.
    Har det lille barn oplevet en stor angst for at blive forladt, så kan nogle børn "overleve" ved at lukke af for sine følelser.
    Jeg har set sådan et forløb i min uddannelse. Det er filmet hvordan det sker. Det er hjerteskærende, og ingen kan hjælpe det lille barn ud af dette traume.
    Når barnet bliver voksent, kan det med den fornødne hjælp, genskabe sig selv i sin ægte form. Det er dyrt og kræver mange resourcer, derfor behandler man ikke disse tilstande.
    Har man råd til det, kan man selv betale en psykolog. Det er en mega lang proces, der er ingen garanti for at det hjælper. Man skal have fat i den oprindelige forladthedsfølelse, og det er ikke uden risiko. Det er den følelse man har lukket og slukket for, og levet et "som om liv". Dette har man gjort for "at have det godt".
    Alle mennesker ønsker at have det godt.
  • Hej viktoria ja det har jeg lige læst mange psykiske lidelser stammer for omsorgs svigt og dårligt kontakt til mor i de første 2 leveår . giver store livs skader på personligheden , med personligheds forandring. Men vi , de personer med personlig hedsforstyerlser bliver et let bytte for sexuelle overgreb. og andre overgreb. for man finder sig ofte i hvad andre mennesker , gør ved en. med mobning , sexuelle tilnærmelser fra magtmennesker. eller andre der vil bestemme over personen. Det kan kræve det halve liv før man har oparbejdet en selvværd, og mod til at sige sin menning og være en del af samfundet. hej
  • Det er ikke alt, man kan sige er omsorgssvigt. Den film vi så, handlede om en lille dreng på godt to år. Hans mor skulle føde, og drengen skulle passes.
    Psykologerne brugte denne lille sunde kernefamilie til at vise, hvad der kunne ske.
    Det var så hjerteskærende, men man kan ikke kalde det omsorgssvigt. I så fald er vi alle omsorgssvigtede.
    Denne lille dreng fulgte vi dag for dag, og han afviste sin mor, da hun dukkede op igen.
    Det er noget der sker, noget ingen kan gøre for, det sker bare.
    Når man har set hvordan det opstår, man har set den lille drengs fortvivlelse, og hvordan den ebber ud i resignation, forladthedsdepression eller andre forstyrrelser, så forstår man også, at det er meget vanskeligt at hjælpe, og bestemt ikke noget lægfolk eller kvaksalvere skal beskæftige sig med.
    Det samme kunne ske, når man indlagde børn på sygehus. Når børnene blev stille, så mente man de havde det fint. Der havde imidlertid forud for stilheden været nogle dage med samme angst og fortvivlelse, som vi så hos den lille dreng.
    Man kan vel næppe kalde det omsorgssvigt, barnet skulle jo behandles. Omsorgssvigtet var opstået på grund af regler om, at man ikke måtte besøge sine børn, når de var indlagt.
    De film vi så, ligger til grund for, at man nu indlægger en forældre sammen med sit barn.
    Ikke alle børn tåler at blive adskilt fra sine forældrer, alligevel gør man det rask væk i forskellige sammenhænge. Det offentlige mener endda det er godt, ellers gjorde man det vel ikke.
  • Hej viktoria ja jeg har set det fra tv og kender det fra min søster , og andre der har været indlægt på syghus dengang og de har taget psykisk skade af det. men man kan sige at systemmet dengang gjorde uviden omsorgssvigt på personer . men det vidste de jo ikke dengang. Hvad med de spædbørn der bare blev lagt ind på en stue dengang i 70 erne på syghuse og væk fra deres mor i flere dage bare lige skulle ind og have mælk hos moderen , også tilbage til stuen for alle babyer der blev passet af sygeplejeske . hvordan er de blevet som mennesker , de må også have have angst og forladtheds føelse , lige som de tidlige russiske børn , der også bliver pakket ind og lagt væk fra moder. Læge behandlings mæssig af børn der ikke kan udtrykke sig med ord. det er nødvendig behandling , men før i tiden og også nogle steder sker det stadigt at ørelæger mm laver overgreb på barn , med magt holder barnet i mod deres vilje.og børnene får skræk for livet, disse læger burde fyres. der er allerede nye metoder til børn der ikke vil være med til undersøgelse . de kommer i fuld bedøvelse når de er meget angste og ikke kan overtales til frivillig at gå med til undersøgelse og behandling . der husker de ikke så meget ubehageligt fra. for det er en stik i hånden med bedøvelse. det med at tvinge en bedøvelsesmaske på kan give livslang angst. og overgrebs føelse. og stor traume
  • Det sker på mange måder. Man kan ikke på forhånd vide, hvilke børn der ikke tåler adskillelsen. Men tænk på sådan nogle indretninger som vuggestuer og dagpleje, samt børnehaver. Nogle børn kræver sin mors eller fars tilstedeværelse, for at føle sig trygge.
    Børn der bliver passet medens mor er på sygehus eller på ferie. Man kan næsten ikke undgå det, men ikke alle børn skades af det. Det afhænger helt af barnets egen psykiske struktur.
    I
  • Viktorie Ja det er sørgeligt, der der er nogle der bliver tabt i systemet, da dagens danmark og verden handler mere om at tjene penge , og få sundhedssystemet til at køre , på bekostning af børn , syge , psykisk syge , der bliver sat til side for uddannelse kommer i første række ældre , bliver også tabt , ja handicappede. vi er mange mennesker der faktisk ikke passer ind i det industriliserede travle pengeverden. hvor ingen har tid og overskud til omsorg. vi kan sige vi er et rigt land på penge , men tid og overskud til omsorg og kærlighed, det har vi ikke ret meget af længere. vi nok føeler det men livet er så fyldt af gøremål der ikke er plads til ret meget og børnene er mere i ofentlig pleje end hos forældrene mens de er vågen. og hvem opdrager børnene vi eller dem. de siger forældrene. Det er det offentelige der presser på for at få børnene i vuggestue, dagpleje. børne have. så børn passer til der offentelige . og der er arbejdspladser til mange mennesker, alt drejer sig om arbejde , det er også fint med et arbejde men det er snart for overdrevet. livet handler om andet en arbejde og tjene penge. der skulle være skifte hold der overlapper hinanden så der på steder med mennesker er ansatte hele døgnet rundt. og kortere tid til familier med børn , hus lejen skal være så man kan sidde der. og tilgodese forskellige mennesker . så børn i fremtiden bliver bedre passet og der er tid til at være til stede i det man laver.
Log in eller Registrér for at kommentere.