Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

blodtryk er steget

Redigeret 10 august, 2011, 01:54 i Blod og blodsygdomme
Min kæreste har normalt for høj blodtryk, men en gang i ca. 3 måneder steget den meget til ca. 169/86 og højre. I disse dag ligger han i seng og måler blodtryk hver halv time og tag tabletter. Men jeg tænker, er det rigtigt at man skal ligger i seng eller er det måske bedre at laver noget, motioneret o.s.v. til at sænker blodtryk.

Mvh

Kommentarer

  • Hej i hans tilfælle skal han spørge sin læge hvad han tåler . om det er at dyrke motion. Nogle gange kan der være muskel infiltrationer der lukker for blodet , så trykket stiger. og fysioterapi kan hjælpe at løse op i blodkarene og trykket falder. det kunne i prøve at tale med lægen om at få henvisning til fysioterapi. Det er rigtig han skal ligge eller sidde eller stå når han tager blodtrykket. Men han skal vel ikke ligge i sengen hele tiden og tage blodtryk . spørg lægen han kan få en fra apoteket der selv måler blodtryk flere gange om dagen , også selvom han er et andet sted.
  • Hej Jelena

    Umiddelbart får jeg den tanke, at der er noget andet i vejen med din kæreste end det let forhøjede blodtryk. Hvorfor i alverden skulle han ellers ligge i sengen?

    Og jeg får den ide, at din kæreste og du har meget forskellige meninger om, hvad der er det bedste at gøre i hans situation, og at den uoverensstemmelse har noget med problemet at gøre.

    Du har selvfølgelig ret: Det ville være bedre at gøre noget ved årsagen til det forhøjede blodtryk, ved f.eks. at dyrke motion, spise sundere eller løse eventuelle konflikter, der giver din kæreste stress og dermed kan være årsag til det let forhøjede blodtryk.

    Nogle gange er man imidlertid nødt til at tage blodtryksnedsættende medicin. Jeg er selv en af dem, der ikke kan få blodtrykket normaliseret uden medicin.

    Jeg vil råde jer til at læse noget om blodtryk, f.eks. det der står her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hypertension.htm

    Ud fra det, du skriver, er det meget svært at forstå, hvorfor din kæreste tager problemet så alvorligt, at han ligger i sengen. Du skriver, at hans blodtryk en enkelt gang i løbet af de sidste tre måneder er steget til 169/86 eller mere.

    Det er muligt, at jeg ikke har forstået, hvad du ville sige, men jeg synes altså ikke, det lyder særligt slemt. Man siger normalt, at blodtrykket skal ligge under 140/90, når man er i hvile. Et systolisk tal på 169 er derfor ikke så godt, men et diastolisk tal på 86 er o.k.

    Jeg tror derfor, at der er noget andet i vejen. Vær opmærksom på, at visse typer blodtryksmedicin kan være årsag til træthed og depression. Værst er den type, der kaldes betablokker, der sælges under navne som f.eks. Propranolol eller Selozoc.

    Jeg kan få en mistanke om, at du (forståeligt nok) bebrejder din kæreste, at han ligger i sengen. Men hvis han virkelig har det skidt, er det jo ikke så mærkeligt, at han gør det. Derfor er mit forslag, at du prøver at finde ud af, hvad der i virkeligheden er i vejen, uden at skælde ham ud ;o)

    Hvis det viser sig, at han har bivirkninger fra medicinen, i form af træthed eller depression, er det jo bedst at skifte til en anden medicin. Det kan jo også være, at der er noget helt andet i vejen, evt. angst. I hvert fald tror jeg ikke, at det er blodtryksproblemet, der gør, at han ligger i sengen. Hvad det end er, så må I tale om det, og han må have hjælp til at få det bedre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen.
Log in eller Registrér for at kommentere.