Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

søger pårørende til alzheimers patient

Redigeret 6 august, 2011, 19:29 i Alzheimers
jeg er en social og sundhedshjælper elev der er ved at skrive en opgave om alzheimers ramte. Mit niveau ligger fra ninende klasse og op efter.
det jeg gerne vil snakke med en eller flere pårørende om er hvordan de synes at en social og sundhedshjælper kan hjælpe en alzheimers ramt på den bedste måde og hvordan vi kan gøre hverdagen lettere.
dem der har lyst til at snakke med mig er anonyme i min opgave fordi jeg har kun brug for hvordan en eller flere pårørende synes en social og sundhed hjælper, hjælper bedst.


på forhånd tak.


Dette indlæg er godkendt af Netdoktor.dks redaktion

Kommentarer

  • Indstillinger
    er du uddannet
  • Indstillinger
    Ssh, du har sikkert lavet din opgave færdig nu, men jeg kan anbefale dig at gå ind på demensnettet. Her kan du læse mangt og meget i dagbøgerne, som er skrevet af pårørende.
    Jeg synes det er meget positivt, at du gerne vil i dialog med pårørende, for at høre om hvad de kunne ønske sig. Så må man også se i øjnene, at mangt og meget kunne ønskes anderledes, og meget kan ikke ændres på.
    Det er sikkert også meget forskelligt fra den ene demente til den anden.
    For at få et godt samarbejde med de pårørende, er det mere end vigtigt at bevare respekt og værdighed både til den demente og de pårørende. Nogle ssh kan, andre kender ikke til de to begreber, som i min verden er det vigtigste.
    At kalde en gammel kvinde på 89 år for "min lille prinsesse" er uværdigt, og selvom hun var stærkt dement, vendte hun hovedet væk. Sådanne små tegn bemærkede denne ssh ikke. Pas på med sproget, mange taler ned til den demente og stiller for mange spørgsmål. Nogle taler slet ikke med den demente, men går bare hen og propper medicinen i munden, rejser vedkommende op, og lægger borgeren i seng, uden et ord, og går igen uden at stille vand o.s.v. (Dette optog min mand på video) Som pårørende bliver man meget vred. Det tog i alt 8 min. at give kvinden medicin, hjælpe ind til sengen, give nattøj på og lægge vedkommende i seng, uden et eneste ord. Der blev ikke børstet tænder eller nogen anden form hygiejne.
    Man kan ikke tale rigtigt med en dement, men man kan sige hvad det er man vil gøre.
    Der kom en hjemmehjælper, hun var ikke uddannet, men hun var den bedste, hun kunne bevare respekt og værdighed, hun kunne få kvinden til at ville vaskes, bades, få børstet tænder, spise og drikke uden nogen dikkedarer. Hun var en hjemmehjælper man som pårørende var tryg ved. Hun kendte sin plads i forhold til den demente og os.
    Men prøv at gå ind på demensnettet.
    God vind med din uddannelse.
Log in eller Registrér for at kommentere.