Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

Hyppig vandladning

Redigeret 31 juli, 2011, 02:21 i Åben debat om diabetes
Jeg er en dreng på 16 år, som tisser rimelig ofte.. ikke kun om natten, men også om dagen. Har haft det i omkring halvandet år. Jeg spiser rigtig meget, og er altid sulten næsten :D drikker en del om dagen, f.eks. idag tror jeg har drukker næsten 2 liter ice tea. Har ikke været til læge endnu. Men overvejer det. skal op 1-2 gange om natten. Men næsten aldrig 2. Men hvis jeg sover længe som f.eks. fra 24,00-12,00 kan det være 1,2 eller 3 gange.

Hilsen Christoffer
«1

Kommentarer

  • Hej Christoffer

    Det er klart du tisser meget. Hvad der kommer ind skal også ud. Du skriver du altid er sulten, men ikke om du spiser mad.
    Min svigerinde har også fundet på, at hun skal drikke en masse. Hun render på toilettet hele tiden. Hun vil ikke høre, når jeg siger hun drikker for meget.

    En god og sund kost og vitaminer og mineraler bør du sørge for.
    For meget væske skyller nødvendige salte ud af kroppen.

    http://videnskab.dk/krop-sundhed/otte-g ... n-er-vrovl

    http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_ ... 446167.ece

    http://politiken.dk/videnskab/ECE188177 ... r-kroppen/


    CITAT

    - Det er forkert at komme med et så bredt postulat om, at man skal drikke halvanden til to liter vand om dagen. Der er intet belæg for det. Det kan derimod være problematisk at drikke for meget, da man risikerer at reducere nyrenes evne til at koncentrere urin. Generelt skal et normalt sundt menneske følge sin tørst, selvfølgelig skal urinen ikke være ekstremt mørk, men heller ikke bare være vand, siger Søren Nielsen til Alive.dk

    CITAT slut

    Jeg vil dog lige tilføje, få undersøgt hos lægen om du kan have sukkersyge.
  • Ja, jeg er så ikke helt enig. Man skal sørge for at få nok at drikke, men det er rigtigt nok, at der nærmest er gået "kult" i at vælte store mængder i sig, hvilket bestemt heller ikke er godt, men det er altså ikke helt ligegyldigt, hvad man drikker.

    Jeg bemærker, at du har drukket to liter ice-tea, og det er en rigtig dårlig ide. Den slags er fyldt med sukker og er dermed vanddrivende, og det er givet derfor, du skal tisse så meget.

    Prøv en gang at gå over til vand - ganske almindeligt vand. Det er det, din krop har brug for. Og jeg vil nu mene at ca. 1½ l om dagen er pasende - men altså heller ikke mere, med mindre man er meget fysisk aktiv eller det er meget varmt - så har man brug for noget mere.

    Jeg vil mene at et almindeligt glas vand af omkring 2 dl ca. en gang i timen er passende, men mere ved sport og varmt vejr.

    Alle de der søde drikke - ice-tea, sodavand osv. er der desværre gået fuldstændig inflation i. Den slags bør man ikke drikke mere end højst ½ liter af - om UGEN vel at mærke!!!

    Du er 16 år, og det er en alder, hvor man har en god appetit, så du skal have noget ind. Spis noget med "gods" i, der mætter - nogle gode, tykke skiver rugbrød f.eks.

    Du skriver du under diabetes, så hvis du har den mistanke, bør du naturligvis få det undersøgt, især hvis du også er overvægtig.
  • Kære lotte123

    Vi er alligevel enige, jeg tror du misforstår mig.
    Det var godt du skrev om de søde drikke. Naturligvis skal man drikke vand, men heller ikke for meget.
    Du skriver 1 1/2 liter vand om dagen, det anbefales også. Sveder man meget eller dyrker hård sport, skal man selvfølgelig have mere.
    Måske lidt mindre, hvis man er ældre. Det er farligere at skulle op om natten og falde og brække benene.
  • Hej Persille,

    Ja, vi plejer jo at være gode til at være enige.

    Men åbenbart VIL jeg være uenig med dig i dag. smil, smil - for selv om vi i den grad springer fra emnet om en 16-årigs problemer, så er jeg simpelt hen nødt til at reagere på, at du foreslår ældre at drikke mindre. Den absolutte hovedårsag til at ældre mennesker falder og kommer til skade er netop, at de drikker alt, alt for lidt og dermed bliver svimle, konfuse og forvirrede.

    Desværre føler ældre mennesker sjældent tørst, og derfor drikker de for lidt. Jeg har ladet mig fortælle, at det første der overhovedet sker, når en ældre bliver indlagt på sygehus er, at man får et væskedrop, og i de fleste tilfælde bliver den ældre på den måde meget hurtigt frisk igen.

    Og - så bør ældre mennesker sørge for at have indrettet sig sådan, at de ikke skal ud og rende på trapper, hvis de skal op om natten - de skal sørge for at der er godt lys og i det hele taget hensigtsmæssigt indrettet. Så er det ikke der, problemet er.

    Desværre - det ved jeg godt - så har alt for mange ældre mennesker ikke i tide sørget for at få indrettet deres bolig hensigtsmæssigt. Man bør - og det bør faktisk allerede være på det tidspunkt, hvor børnene flytter hjemmefra, og man er frisk og fuldt mobil, allerede på det tidspunkt tænke i baner, at man måske ikke hele tiden er så mobil. Vil man ikke flytte til en mere hensigtsmæssig bolig, så bør man i det mindste sørge for at man har soveværelse på samme etage som man har toilet.

    Hvis bare man kunne få de ældre til at drikke bare et lille glas vand hver time på dagen, så ville mange faldulykker kunne undgås - også dem om natten, for den ældre vil ikke også være svimmel og konfus.

    Igen - undskyld til Christoffer, der startede debatten om et andet emne.
  • persille1persille1
    Redigeret 28 juli, 2011, 08:36
    Jeg tror kun Christoffer bliver klogere af denne lille snak.

    Men jeg VIL være enig med dig, smil, smil.
    Jeg ved godt det med ældre og manglende væske. For lidt og for meget fordærver alt.
    Det var et citat, jeg hentyder til. Sagt af :
    Søren Nielsen, professor ved Vand og Salt Centret på Aarhus Universitet.


    CITAT

    Ældre får ofte at vide, at de skal drikke syv glas vand om dagen. Men det kan ifølge Søren Nielsen være direkte farligt, fordi de så skal op og tisse om natten.

    – Det giver en masse ulykker såsom lårbensbrud. Og det er ikke helt ufarligt, da risikoen for at dø inden for et år efter sådanne ulykker er relativ høj for ældre mennesker.
  • Hehe. Godt vi er enige.

    Men - så er det sådan set ham Søren Nielsen, jeg ikke er enig med.

    Jeg tror en rundspørge til sygehusene vil medgive, at langt flere ældre falder og kommer til skade fordi de er konfuse, svimle og forvirrede p.gr. af væskemangel - end der er skader fra ældre, der har sin væskebalance i orden.

    Jeg er enig i at det er noget pladder at købe vand på flaske, når vi er så heldige at bo i et land, der - stadig - har fint og rent drikkevand i hanerne.
  • Persille...

    Er du ikke sød at komme med links i forbindelse med at du citerer noget? Det er ikke kun i dette tilfælde at du ikke gør det.
    At du siger det er et citat kan vi andre ikke rigtig bruge til noget i forhold til at danne vores mening om rigtigheden af de oplysninger der fremgår af det.
    Og så er der også noget om ophavsret.


    CHRISTOFFER.
    Du skal ikke drikke hverken Ice Tea, sodavand eller andet halløj i så store mængder! Heller ikke selvom du skifter det ud med lightprodukter.
    Det er hamrende usundt, og årsag til mange dårligdomme.
    Gå til lægen og få taget tests af stofskifte, blodsukker og vitaminer/mineraler, og få en snak om sundhed.
  • Er slet ikke overvægtig, er i rimelig god form løber, og går til fodbold. Er en af de typer, der bare æder og æder men ikke kan tage på. Jeg spiser hellere aldrig slik, det sker meget sjældent, et par gange om mådned eller mindre. Men spiser rigtig meget frugt som kirsbær,vindruer og blommer.
  • Ja, men så er der sikkert heller ikke noget galt med dig - det lyder da fornuftigt nok. Den frugt, du nævner er også vanddrivende, så måske det er noget, du skal spise tidligere på dagen og ikke lige før, du skal i seng.

    Men - prøv så at skifte alt det søde drik ud med vand, og se om det skulle hjælpe lidt. Dog - er der altså ikke noget galt i at skulle tisse lidt ofte.

    Så vidt jeg er orienteret så er tørst i forbindelse med diabetes noget med at man drikker både tre og fire liter og stadig er tørstig.

    Jeg vil dog fastholde, at hvis du er bekymret, er det meget nemt at få taget en test for denne sygdom hos lægen, så hellere gøre det, end at gå og være bekymret.

    At du er konstant sulten er helt normalt for din alder. Da min søn var var 16, kom han hjem fra skole, hvor han lige "høvlede" fire store, tykke skiver grovbrød ned, hvor efter han spurgte, om der ellers var noget at spise. Det var jeg i grunden ret betaget af, og det ophørte da også igen efter et par år, men der skal altså godt med brændstof på en dreng i din alder, og især når du er aktivt sportsudøvende.
  • persille1persille1
    Redigeret 31 juli, 2011, 02:22
    Nu bliver jeg noget overrasket. Jeg har lagt links ind.

    Jeg mener ikke det tilkommer dig, at komme med krav.
    Jeg bliver faktisk vred og holder mig væk herfra et stykke tid. Måske burde jeg helt holde mig væk, så generer jeg da ikke dig.

    anna84 du kan jo bare læse de links der er lagt ind.
Log in eller Registrér for at kommentere.