Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tandpine

Redigeret 25 februar, 2016, 05:15 i Åben debat om tænder og mund
Hej alle

Jeg håber i kan hjælpe mig med dette.

I to-tre måneder har jeg haft relativt ondt i to tænder, og her de sidste par dage har jeg lagt mærke til at jeg er blevet generelt ret træt og er begyndt at vågne om natten. Samtidig har jeg hovedpine og nogle gange piver det lidt i det ene øre. Jeg tænker at det skyldes de to dårlige tænder. Når jeg kigger på dem ser de også totalt ødelagte ud. Jeg skærer ret meget tænder om natten, så måske er et stykke af dem knækket af pga. det.

Min tandlæge og de andre nærmeste tandlæger har sommerferie lukket indtil d. 1 august så jeg sidder lidt og overvejer at ringe til tandlægevagten i weekenden og få ham til at trække dem ud. Men er dette virkelig nødvendigt eller skal jeg bare vente til min tandlæge åbner igen? Jeg har nemlig før haft meget værre tandpine, men er blevet lidt forskrækket af de forskellige skrækhistorier på nettet om hvordan en tandinfektion kan brede sig ud i kroppen, evt. til hjernen eller hjertet, og at man kan dø af det.. Men jeg tænker, at hvis det var så alvorligt så ville det gøre meget mere ondt?

Hvad synes i? Jeg gider ikke spilde tandlægevagtens tid hvis ikke det er alvorligt.

På forhånd tak.
Niels Petersen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu har du haft ondt i de tænder 2 til 3 måneder, skriver du. Der sker intet ved at vente til din tandlæge åbner igen. Med mindre, naturligvis, dine tandsmerter er for slemme.
    Det er jo ingen skrækhistorie, men rigtigt, man inden f.eks. en hjerteoperation skal sørge for tænderne er i orden.
    At man kan blive syg af dårlige tænder.
    Man skal ikke gå med dårlige tænder i årevis, det frarådes. For en eventuel betændelsestilstand kan brede sig til de forskellige organer.
  • Indstillinger
    Hej Niels

    Du spilder skam ikke tandlægevagtens tid. De tager sig betalt for deres arbejde, så enhver der vil betale vagttillæget (ca kr. 500 i København) er velkommen.

    Men der er andre alternativer: På sundhed.dk kan du bruge en funktion der hedder "Find nærmeste". Ring rundt - der skal nok være en tandlæge der har åbent og kan give dig en tid på mandag. Og hvis ikke det giver bid så prøv igen med udgangspunkt i en større by; men ikke nødvendigvis city. (Altså hvis fx den større by er København, så prøv at finde nærmeste i Glostrup eller Taastrup.)

    Held og lykke med jagten. Og rigtig god bedring.

    Kh
    Helene
  • Indstillinger
    Ved akut tandpine er tandlægevagten selvfølgelig et rigtig godt alternativ, men hos http://www.tchp.dk/ kan man hver dag komme i kontakt med en tandlæge indtil kl. 23 og der er både åbent lørdag og søndag, hvilket selvfølgelig mindsker risikoen for at der er lukket. De tager heller ikke ekstragebyrer, og det er jo altid værd at tage med i betragtningen :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.