Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

17 år og muligt forhøjet blodtryk? SVÆR hovedpine v. arbejde

Redigeret 18 juli, 2011, 12:07 i Blod og blodsygdomme
Kære Netdoktor.

Helt kort, jeg er en dreng på 17 år, "veltrænet", og altså ikke tæt på at være overvægtig. Jeg måler ca. 187cm og har en vægt på 71,5 kg (+/-).
Jeg har indenfor den seneste uge, haft store problemer med MEGET svær hovedpine, i forbindelse med hårdt arbejde (kraftig blodtryksstigning).
Sagen er, at jeg dyrker fitness (relativt ofte), men ved de sidste to besøg (3 dage siden samt igår) har det fysisk hårde arbejde, resulterende i MEGET kraftig hovedpine, gjort besøget næsten uudholdeligt. Jeg har tidligere 1-2 gange indenfor det sidste måned haft hovedpine i forbindelse med hårdt arbejde, altså mit besøg i fitness, men intet der nærmer sig den grad jeg nu oplever. Sidste gang, igår, måtte jeg efter 5-10 minutters arbejde, ved hovedpinens fremtræden, simpelthen helt stoppe med arbejdet, sætte mig ned, og det sortnede et kort øjeblik for mine øjne - ligesom hvis jeg var ved at få et lille blackout.

Facts:
- Mærkede første gang hovedpine ca. 1 måned fra dags dato
- Fik for første gang svær hovedpine i forbindelse med ca. 5+ minutters hårdt arbejde - Sådan var det ligeledes sidste gang (igår) da hovedpinen indtraf
- Den svære hovedpine svinder efter et par minutter ind, men forsvinder ikke helt, og ved blot et split-sekunds arbejde (eller hvis jeg blot har hovedet nede et split-sekund) senere på dagen, vender den svære hovedpine tilbage
- Jeg mærker hovedpinen ved MEGET kraftige "dunk", hver gang hjertet slår, i den bagerste del af hovedet, nærmest lige inde bag baghovedets hjerneskal.
- Jeg har hverken fået konstateret diabetes 1 eller 2 (indtil nu)

Jeg er lige nu på ferie, men vender hjem onsdag, og vil straks derefter aftale en tid hos lægen til et check - men indtil da, hvad tror i problemet kan være?

I er naturligvis velkomne til at spørge ind, i tilfælde af at info mangler/ønskes uddybet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vi er ikke læger, det er en debatside, hvor vi bare er ganske "almindelige mennesker", der snakker sammen.

    Jeg kender jo ikke grunden til dine hovedpineanfald, det kan skyldes flere årsager, men da du nævner blodtrykstigning, kan jeg fortælle, sådan opdagede jeg min blodtryksstigning.

    Jeg fik en aldeles vanvittig hovedpine, noget i stil med, hvad du fortæller. Mit blodtryk var meget for højt.
    Jeg mener dog du er meget ung til allerede at have forhøjet blodtryk. Men da forhøjet blodtryk også kan skyldes sygdom, så gør du klogt i at få det undersøgt hos lægen.
    Indtil da ville jeg nok lade være med at anstrenge mig for meget.
  • Indstillinger
    @Persille1

    Jeg er naturligvis klar over, at spørgsmålene herinde nærmest udelukkende besvares af alment dannede folk, uden egentlig profession indenfor lægevidenskaben.
    Dertil var mit spørgsmål netop stillet, for at høre hvilke ting andre (ligesom dig) havde erfaret sig indenfor dette emne, eller netop med disse symptomer.

    Mange tak for din respons, jeg vil kraftigt overveje at undgå stress/hårdt arbejde indtil min tid hos lægen.
  • Indstillinger
    Hej når du får sådan kraftig hovedpine . skal du tage det alvorligt og søge hurtigt læge . det kan skyldes dit blodtryk. men også mere alvorligt. min kærste prøvede det også. kom til vagtlæge og indlagt akut. højblodtryk på grund af muskel infiltrationer. i skulder og nakke. hvis det kommer igen inden onsdag. skal du straks søge læge. god bedring.
Log in eller Registrér for at kommentere.