Hjem Hjerne og nervesystem Multipel sclerose

Mistanke om Sklerose.

Redigeret 9 februar, 2013, 08:28 i Multipel sclerose
Hej Jeg er en ung mand på 26 år, der er begyndt og tro, at jeg muligvis kan have sklerose.

Mine symtomer er således:

Jeg vågner op om morgenen typisk med kvalme, ørhed i hovede og er meget længe om at vågne, og føler mig ikke frisk.
Jeg har en lettere føleforstyrrelse i venstre side af kroppen fra top til tå det snurre og prikker ... ikke meget men mildt det føles som om venstre side ik er en del af min egen krop.. jeg kan ikke tænke klart, og glemmer ord, og for problemer med at formulere mig,

Jeg får til tider pludsleige svimmelheds anfald, og føler jeg skal besvime og føler ik jeg får luft.

Jeg plejede at løbe hver anden dag, men når jeg løber, får jeg en dårlig natte søvn og vågner midt om natten med svimmelhed og kvalme. og det føles også her som om je skal besvime.

Jeg er meget stiv og øm i ryg og nakke.

Når jeg spiser føles maden ikke godt i maven. men tungt.

Nogen der kan nikke genkendene til dette?

Hilsen seb.
«13

Kommentarer

  • Hej

    Jeg tør dårligt skrive det, for en indlægsskriver blev bebrejdet hun gav oplysninger om en hjertelidelse.
    Men dine beskrevne symptomer kunne minde om min svogers, da han blev syg af sclerose. Jeg vil hellere sige, hvad jeg mener end bare slå det hen.

    Jeg må bestemt pointere, jeg har ingen anelse om, hvad du fejler. Det kan sikkert være en masse andre ting også. !!!!!!!! Husk nu på det. !!!!

    Desværre er sclerose ikke en sygdom, som hurtigt bliver konstateret. Min svoger var til flere undersøgelser og det blev afvist, det måtte være noget andet. Til sidst fandt man dog ud af, det var sclerose. Det var en lettelse endelig at få besked om, hvad der var galt, selv om det var slemt nok.

    Han mistede sit arbejde, for de turde ikke have ham der, fordi han begyndte at falde.
    Jeg mener bestemt du bør gå til din læge og fortælle om din mistanke. Jeg håber du har en fornuftig læge, som sørger for en ordentlig undersøgelse.
    I dag findes der medicin, som kan afhjælpe sygdommen.

    Hvis du ellers lever og spiser fornuftigt må der være noget galt. Men jeg siger igen, jeg aner intet om, hvad du fejler. !!!

    Venlig hilsen med ønsket om, det ikke er noget særligt alligevel.
  • Mange tak for svaret :)

    Ja, jeg har selv den mistanke... jeg har en rigtig god læge, og jeg bliver undersøgt i hovede og røv for at sige det lige ud. min læge siger det også kan være angst, men at det må vi se som de sidste udvej. har været til neurolog 1 gang, han kunne intet finde. men ja, det er svært og beskrive mine symptomer, for nogle dage har jeg det godt og andre dårligere....

    Jeg hader bare den lange ventetid der er hos ægerne og har ikke råd til det private :/

    Så giv mig dog den mr - scanning! og hav der nu skal til

    Jeg er næsten nået dertil, hvor jeg lige glad med hvad jeg fejler, bare de finder ud af det.

    Indtil videre har jeg fået konstateret Astma, refluks, spiserørs katar og et eller andet brok.
  • Hej igen

    Indtil videre har jeg fået konstateret Astma, refluks, spiserørs katar og et eller andet brok.
    CITAT SLUT

    Det var ellers ikke så lidt, men det er til at få styr på. Katar/refluks led min søn af, men det er blevet ordnet. Han mærker ikke meget til det mere. Astma, det klarer du sikkert også. Brok, det kan jo være mange steder. Jeg håber ikke, det er spiserørsbrok.

    Jeg tænkte på angst, men mente du lød så fornuftig, at det var med i dine overvejelser. Derfor ville jeg hellere fortælle om min svoger.

    Måske er det alt i alt bare det. Taget i en sammenhæng kan det jo nok give sved på panden.
    Jeg kender til alle de spekulationer man har, når der er noget galt. Det hjælper lidt, at få det vendt med andre. Selv om det naturligvis ikke løser problemet.

    Jae, min svoger var også her og der til undersøgelser, men det varede længe før de fandt ud af det. Han var uheldig og havde sclerose , men det behøver du jo ikke at være, altså uheldig. Jeg tror faktisk det "bare" er alt det andet.
  • Hej
    Umiddelbart vil jeg tro det er noget andet. Sclerose ’begynder’ ofte med at man midlertidigt mister synet på det ene øje.
    Hvis du løber om aftenen, kan du måske rykke det til tidligere, så det ikke påvirker din søvn. Sørg for at musklerne har noget at arbejde med og væske nok. Under alle omstændigheder; God bedring Helle8
  • Der er vi ikke helt enige Helle8 . Min svoger havde ikke noget med øjnene, derimod var balancen dårlig.
    Jeg kender også en anden, og der var heller intet med øjnene. Så jeg tror ikke man kan sige, det er ofte.
    Men det er ganske korrekt, det kan påvirke øjnene også.
  • Hej du skal gå til din læge. og få en henvisning til nerologisk på syghuset. jeg er selv testet for skelorose da min farfar havde det. og det kan springe en generation over. Det kan på vises ved at få rygmarvsprøve. Er der nogen i din familie der har sygdommen. måske det også kan være andet. med nervebanerne. men du skal søge hurtig hjælp. hos læge. god bedring
  • Hvis du læser det i nat skal du ringe til vagtlægen . du siger du er stiv i ryg og nakke og det gør ondt. Det er også minigitis tegn. og det er betændelse i hjernen. de giver nok også de symtomer du beskriver med svimmelhed. så må du ikke ligge dig til at sove før du har været ved lægen. hej.
  • Hej Alle.

    Schlerose debuterer som regel med et eller flere af følgende symptomer:
    Træthed, dobbelsyn/tågesyn/smerter bag øjet, føleforstyrrelser eller lammelser.

    Du kan læse mere om det her:

    http://handi-info.foundry.aarhuskommune ... erose.ashx

    Så vidt jeg ved, så kan man tage en rygmarvsprøve, som kan vise om man kan have schlerose. Der er en eller anden værdi, som vil være forhøjet. Måske det var et sted at starte. For der kan være lang tids ventetid på scanningen og igen rigtig lang tid for at få svar. Det lyder godt at din læge har testet dig for så mange ting. Det er flot. Men er du blevet henvist til en neurolog?

    Symptomer på schlerose kan være svære at tyde, og mange opfatter schlerose patienter som dovne, men problemerne er massive for patienten. Jeg har en veninde, der fik diagnosticeret schlerose for et år siden efter lang tids sygdom og flere års udredningsforløb.

    Men uanset hvad du fejler, så skal du i hvert fald udredes for det hele. Om det så tager lang lang tid. Har du evt. et job? For så er der tit en sundhedsforsikring, der ville kunne give dig privat lægebehandling.

    Jeg sender dig masser tanker og krydser alt hvad jeg kan for at du snart må få svar eller i det mindste starte i en meningfyldt udredning.

    Kærlig hilsen Trine
  • Persille 1 Det er spiserørsbrok. jeg fr medicin for det :)

    Jeg har været til neorolog, og han kunne ingenting finde, Det undrede mig faktisk. Jeg har stadig symtomerne, tænker nogle gange om det kunne være en nerve jeg har i klemme, eller muskler der driller.

    Ivertfaldet, bliver jeg tjekket, men kunne nu godt tænke mig en Mr scanning. hvis ellers min læge vil gå med til det. Jeg regner ikke med kræve det? eller?

    det plager mig stadig, prøver at tage det med et smil. Min anstma plager mig også, medicinen virker ikke specielt år jegb løber, får ondt i hals og hiver efter vejret. Damn,, de lange vente tider der er til special lægerne suk!

    Og det er vidst ikke miningitis, har vist fået taget blodprøve af alt :)

    Rygmarvsprøve lyder meget ubehageligt!! Men hva fanden!! det skal bare overstås!!

    Jeg har ikke problemer med spisningen spiser og spiser, men maden føles bare ikke tilpas . føler jeg rådden i tarmene :) vi sige jeg har fået lavet sigmodskopi. og gastro...

    Men gud hver er mine ben og arme trætte, og min ryg og mit brysben gør nas!! Og når jeg prøver og styrke træne, bliver mine muskler mega hurtig trætte. og er meget længe om at restituere.

    Mvh Seb
  • Nej, meningitis kan det ikke være.

    Jeg tænkte jo nok det var spiserørsbrok, æv.

    Det værste er næsten man ikke aner, hvad der er ellers er galt. Man spekulerer hele tiden på det. Det gjorde jeg selv i flere år. Jeg fik flere og flere brystsmerter.
    Det sved og brændte. "Lillespir" her på debatten oplyste mig om, det kunne være kopimedicinen. Og hun havde ret. !
    Den, tror jeg, ætsede i spiserøret. Jeg var begyndt at have blod på hovedpuden om morgenen. Nu får jeg parallelmedicin og lider ikke mere efter jeg fik spiserøret i orden. Det tog lidt tid.

    Det jeg vil sige med det er, at din refluks, spiserørs katar kan give smerter.
    Jeg ved jo ikke hvad du spiser kan heller ikke råde dig, andet sige: Sørg for at spise fornuftigt.
    Lig højt med hovedet om natten.

    Og så tænker jeg på muskelsmerter også. Har du fået undersøgt om du har infiltrationer. Det kan gøre nederdrægtig ondt og give svimmelhed.
    Jeg fik muskelsmerter af at spænde på grund af mine smerter.
    En god gang massage hjælper. Helst hos en fysioterapeut, de kender musklerne bedst.
    Ikke noget fedteri hos en massør, der skal tages fat de rigtige steder.

    Du skulle måske også tænke lidt på, hvordan du træner. Ikke alle kan tåle at løbe for meget.

    Som fortalt, det varede længe inden min svoger fik diagnosen. Han var til store undersøgelser flere gange.
    Jeg ved ikke hvorfor vi her i Danmark ikke sørger for at undersøge ordentligt, man skal rende fra Herodes til Pilatus.
    En bekendt tog til Berlin, der undersøgte de alt med det samme på hospitalet og fandt årsagen. Men det gør man ikke i danmark.
    Men for at kunne gøre det skal man jo have godt med penge.
    En ringe trøst, men du er da ikke alene om det. Vi er flere, der føler os svigtet.
    Du skal være glad for du har en god læge, der prøver at hjælpe så godt det er muligt. Det havde jeg ikke.
    Læs noget om det og sammenlign. Dine problemer er måske "kun" det. Jeg mener da det lyder sandsynligt.

    http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms ... =3/menu=1/

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... ophagitis/

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... merter.htm

    Du ved godt, du ikke kan få en diagnose her, men det hjælper at snakke med andre. Og man kan også være heldig at få et råd, der virker. Det gjorde jeg.

    Kameliadamen hjalp mig gennem, tror jeg, et par år. Sikken en tålmodighed
    Det var så vidunderligt, at nogen tog en smule del i det.

    Rådet om kopimedicinen fik jeg fra lillespir. Jeg er hende meget taknemmelig.
Log in eller Registrér for at kommentere.