Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spiselig Aloe Vera?

AnonymousAnonymous
Redigeret 14 marts, 2013, 11:39 i Alternativ behandling
Hej alle.

Jeg har købt mig en aloe vera plante. Bare en helt almindelig en af slagsen.

Nu er mit spørgsmål så, kan man også spise denne vidunder-plante? Den kan jo næppe være giftig når man bruger den i alt muligt?
Kan man eventuelt bruge den i the?

Eller er det kun gelen der an bruges mod alt muligt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    I Rikke Goerlichs bog ”URT!” står der (side 46): ”Aloe vera er kendt for sin lægende og hudberoligende egenskaber. Det er den klare gel fra bladene, du skal bruge hertil. Husk, at du kun skal bruge gelen, ikke den gul-grønne saft. Saften indeholder aloin, et afførende og hud-irriterende stof.”

    Opskrifterne med aloe vera i Rikke Goerlichs bog drejer sig udelukkende om anvendelse af planten til udvortes brug, med undtagelse af en enkelt opskrift på en smoothie med aloe vera-juice, som skulle gavne irriterede slimhinder.

    Selv kender jeg intet til brugen af aloe vera, men det ser ikke ud til, at planten er god at indtage, selv om den ikke direkte er giftig. I gamle dage brugte man planten som afføringsmiddel, står der.

    Mange hilsner

    Kamliadamen
  • Indstillinger
    Der er den klare gele i aloe veras blade der har de gode egenskaber og der skal bruges ret meget til en drik. Den lille potteplante giver ikke så meget, men er god til at have ved hånden til småforbrændinger og den slags.
    Test lidt bag øret, for at tjekke for allergi.

    Trods har adskillige planter i huset, har jeg altid en tube kommerciel aloe gel i huset.

    Der er private der hjemmefra forhandler gode aloe vera (med højt geleindhold) produkter bl.a. drikkegel der medvirker til at bevare et sundt mave- tarmsystem. Det sker ved at normalisere forholdet mellem bakterier og gærsvampe i tarmfloraen.

    Nu vil jeg ikke lave direkte reklame for mærket, men du vil for det meste finde en stand på en helsemesse, hvor du kan teste produkterne og får uddybende information.
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres ærlige svar.

    Nu er jeg så også den heldige ejer af en morder (staves) til at kvase urter osv. med.

    Hvordan kan den bruges i sammenhæng med Aloe Vera?

    Og kan man fra én Aloe Vera plante, få stiklinge som kan plantes videre?
  • Indstillinger
    Du får gelen fra din aloe således. Skær et stykke blad af. Snit forsigtig gennem huden på langs, mellem bladkødet og huden ligger et slimet lag - gelen, det kan du skrabe af med en kniv, eller blot påføre direkte på dig selv.
    Morteren kan ikke bruges, da resten af bladet ikke har værdi.

    De planter, gelen udvindes fra, er af en anden slags, end vores potteplanter og dyrkes under optimale betingelser i det sydlige USA/Mexico. Du vil aldrig kunne få nok til en helsesnaps, medmindre du havde huset fyldt med planterne og under vækstlamper.

    Hold din plante frodig, se på den og brug et stykke blad til en lille forbrænding, solskoldet næse eller anden "nødhjælp".
  • Indstillinger
    Det eneste aloe vera jeg kender som der kan drikkes og hjælper mod mange sygesomme så som mavesår bumser gigt mm... er aloe vera drinking gel. som du også kan finde på denne side: http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

    tror gerne på de kan hjælpe dig og den er ikke så dyr da du max må drikke 30ml * 3 om dagen :) håber det hjælper dig :)
  • Indstillinger
    Jeg ville bestemt ikke spise den, og har forsøgt med drikke aloe vera, uden nogen virkning. Men har været glad for gel produkterne :)
  • Indstillinger

    spise nej, bearbejdet kan man drikke aloe Vera gelen.

    kan anbefale produktet fra plejeprodukter.dk

Log in eller Registrér for at kommentere.