Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Åreforkalkning i halskranspulsåre + forhøjet kolesteroltal

Redigeret 4 juli, 2011, 02:50 i Blod og blodsygdomme
Jeg har lige fået konstateret at jeg har åreforkalning i halskranspulsåren samt at mit kolesteroltal er for højt. Min læge har indstillet mig til koronar CT-scanning, som skal afdække hvorvidt jeg lider af forkalkning i hjertets kranspulsåre også. Samtidig kom jeg samme dag på Simvastitin (kolesterolsænkende medicin) og hjertemagnyl.
Noget af et chock. Fra at føle sig rask og i god form, er man pludselig patient med begyndende livstruende sygdom.
Det skal siges, at min far døde af blodprop i hjertet som 56-årig motionist i god form? Jeg selv er 50 år og kvinde som lever sundt med fedtfattig mad og løb.
Jeg vil være glad for råd, til hvordan man måske kan nedbringe aflejringer.
Skorpionen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Skorpion

    Jeg kan godt forstå, at du er chokeret. Jeg har selv hjerte- og karproblemer (jeg er i behandling for forhøjet blodtryk og har desuden en tendens til at få forkammerflimren), og jeg synes, at det er svært at forholde sig til sådanne helbredsproblemer.

    Jeg er ikke i tvivl om, at man selv kan gøre en masse, for at helbredet kan blive bedre. Men desværre er de informationer, man får fra det etablerede sundhedssystem ikke nødvendigvis korrekte! F.eks. er det slet ikke sundt at spise fedtfattigt, som mange gør, og du åbenbart også gør. Organismen BEHØVER fedt, bl.a. for at cellevægge og karvægge kan blive elastiske og sunde, men det skal være sundt fedt, altså fedt fra fisk, frø, kerner, nødder og sunde uspolerede spiseolier, f.eks. olivenolie eller rapsolie, og IKKE industriforarbejdede olier eller margarine, og ikke majsolie eller vindruekerneolie.

    Der er også en masse tvivl om, hvorvidt det nu også er rigtigt, at kolesterol er så farligt. Der er en forsker, der mener, at man får højt kolesterol, fordi organismen bruger kolesterol til at bekæmpe inflammation i blodårernes vægge, og at kolesterolet derfor fungerer som en slags brandmand ved en ildebrand. Og man slår jo ikke en brandmand ihjel, bare fordi man finder ham i nærheden af et brændende hus. Man bekæmper ildebranden.

    Men jeg kan godt forstå, at du følger lægernes råd i første omgang. Det ville jeg også gøre. Hvis du får bivirkninger af kolesterol-medicinen, vil det være en god ide at tage Q10:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Der findes en behandling til fjernelse af belægninger i blodårer, men den er ikke godkendt af det etablerede sundhedssystem og tilbydes kun i hos alternative læger. Du kan læse om den her:

    http://www.holistic-medicine.dk/submenu01.html

    Jeg ved godt, at det kan være svært at forholde sig til den slags oplysninger, så jeg vil råde dig til, i første omgang at tage den med ro og følge lægernes anvisninger. Når du så får overskud til det, så kan du gradvist sætte dig ind i de forskellige muligheder, der findes.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.