Hjem Mave og tarm Irriteret tyktarm

Hvordan lever man?

Redigeret 21 februar, 2018, 08:44 i Irriteret tyktarm
Hey alle..

Jeg er en pige på 24år, som har lidt af irritabel tyktarm i nu 2 år. Jeg har før de fandt ud af det for 1½år siden gennemgået en MASSE undersøgelser, kikkert begge veje, masser blodprøver osv. Og udfra det fik jeg diagnosen irritabel tyktarm..

Jeg spiser nu dagligt husk fiber tilskud, drikker masser vand, dyrker motion og generelt små måltider i løbet af dagen og sundt og varieret, alt de siger kan hjælpe..

Men nu er jeg knækket helt igen. Jeg er sygemeldt pga noget stres (går også ledig på 2.år), jeg fungere slet ikke mere. Jeg var i dag ½min fra mit stop med tog og måtte på toilet pga akutte voldsomme smerter og trang til toilet. Og jeg nåede kun lige af toget.
Jeg hoppede så på regionaltoget hjem og nåede kun ind af døren og så knækkede jeg sammen.

Jeg kan ikke se hvordan jeg skal leve med det her, jeg gør alt jeg skal og det virker ikke. Jeg kan ikke mere. Jeg har nu i 1½mdr haft smerter og problemer hver dag. Der også kommet svimmelhed, hovedpine og kvalme med i. Min læge har tjekket mig og fejler intet (udover irritabel tyktarm)..

Så hvordan gør i det? Hvordan lever i med det?
«134

Kommentarer

  • Jeg kender ikke rigtig til den lidelse, men læste lige lidt om den. Den kan åbenbart blive værre af stress.

    Hvis du har knibende smerter i maven forårsaget af stress, så kan en spiseskefuld kommen tage smerterne i et par timer.
    Men, jeg ved jo ikke om det hjælper i dit tilfælde.
    Jeg havde selv voldsomt ondt i maven/tarmene for nogle år siden, det var stress.
    Kan du ikke bruge svaret til noget kan andre måske.
  • Jeg bider mærke i, at du skriver "MIN LÆGE har tjekket mig og fejler intet (udover irritabel tyktarm)".

    Hvad har din læge helt præcist tjekket? Altså hvilke undersøgelser har du været til?
  • Det er meget forskellige læger jeg har været ved..
    Har i søgen på at få et svar måtte skifte læge 2 gange..

    Det hele begyndte efter jeg lå ret så voldsomt sy med det min daværende læge kaldte influenza.. over 40 i feber, spiste og drak intet i en uge og blev sendt hjem. I perioden efter begyndte min mave at skabe sig, og fik flere og flere problemer. Skiftede her læge fordi jeg ingen tillid havde til den anden.

    Den læge jeg kom over til blev ved med konstant at tjekke mig for graviditet (5 gange på 3 mdr) selvom jeg udtrykkeligt sagde jeg ingen partner havde og ik havde haft i 8 mdr. Udover dette blev han ved med bare at dobe mig på medicin (alt muligt han lige fandt på, og tjekkede han mit underliv og endte med at sige "du bare pivet.. så hold op med at ring" så skiftede jeg igen og endte hos min nuværende læge..

    Hun har sørget for diverse blodprøver, alt inden for allergi, kolestorol tal, nyretal osv. blodprocenter, vitamin i blodet og hvad man ellers kan finde på.
    Så har jeg været til kikkert undersøgelse ned igennem halsen og den anden vej, og her fået taget biopsier, begge viste ingenting.
    Efter alle disse konkluderede mave-tarm afdelingen på OUH at jeg havde irritabel tyktarm.
  • Har du hård mave siden du spiser husk. det er ikke alle det hjælper på . der er sveske juice men ellers gå på apoteket og køb medilax der hjælper afførring. du skal også tænke på hvad du spiser. krydret mad er absolut ikke godt for irreteret tyktarm og giver kraftige mavesmerter. får du skåne kost . Jeg synes du skulle prøve at tale med en diatist om dit mad har skylden . Stress går hurtig i maven. bliver du behandlet for dit stress . så det ikke på livstid du har stress . hej
  • Du har det godt nok slemt.Efter 40 år med forstoppelse bruger jeg kun Masin - 17 dråber i et glas vand. Jeg husker første gang jeg brugte HUSK, jeg troede jeg skulle dø. Jeg må have taget for stor skefuld. Jeg forestiller mig, at det har sat sig som en stor klump i din mave. Hvis du kan finde et ømt sted på tarmene, så giv stedet massage, måske du kan flytte noget.
    Men prøv med Masin nogle dage, det giver lind afføring. Fås hos Matas.
    God bedring. Lad os høre igen.
  • Jeg har taget husk i et par års tid snart og tager ikke ret meget mere, men tager jeg det ikke så hænger min mave SLET ikke sammen. Jeg har lige nu et par gode dage hvor jeg lige nu har fin balance. Har ondt i maven men kan godt komme på toilet.. Heldigvis..

    Dog har jeg fundet ud af ved lægen jeg har en mindre depression og det påvirker min mave. Det går direkte i min mave.
    min læge vurdere det forværrer min irritable tyktarm voldsomt, og jeg er nu sygemeldt. Åbenbart så kan jeg ikke bruge det til noget at jeg går ledig, for river mig ned psykisk, og går dirkete i min mave... Jeg er vist et omvandrende bevis på at psyken og det fysiske hænger sammen...

    Mht de dråber der, vil overveje det..
  • Det lyder nok alt for simpelt, men har du prøvet at droppe hvede??

    Jeg har selv døjet med/døjer stadig med nøjagtig samme maveproblemer du beskriver der, og har gjort det siden jeg kom i puberteten. Er 23 nu, og fik omkring 16-årsalderen konstateret irritabel tyktarm, eftersom alt andet blev udelukket via diverse tests, ligesom hos dig..

    Lige siden har jeg prøvet at regne ud, hvad der trigger min mave, og har aldrig kunnet finde ud af det, indtil jeg på en ferie holdt mig helt væk fra det meste med hvede i.. faktisk næsten alt.. spiste intet hvidt brød, kun rugbrød, spiste ingen pasta, kiks, kage osv.. Og jeg havde en hel diarrefri uge!!! Hvilket jeg ikke tror jeg har prøvet siden 2008, hvor jeg var på en længere rejse.. Det gik op for mig, at jeg på den rejse i 2008 slet ikke havde indtaget hvede, da alt hvad de laver af mad stort set er baseret på majs, og så gav det pludselig mening, hvorfor jeg i hele det halve år heller ikke havde haft maveproblemer.. :-/ Så nu har jeg fundet ud af, at maven går helt agurk over hvede! Og jeg talte endda med en kollega om det efterfølgende, og fandt herved ud af, at hun OGSÅ har irritabel tyktarm, og at hendes mave også går amok når hun får hvede, og derfor ikke rør det!

    Hvis ikke du har prøvet at fjerne hvede fra din kost, er det i hvert fald et forsøg værd! Selvom jeg ikke kan holde mig helt fra det, er det dog stadig psykisk beroligende at vide, hvad det er, der trigger episoderne, og det er fantastisk dejligt at KUNNE gøre noget for ikke at få smerterne og skammen...

    Held og lykke
  • Måske, men skulle gerne være teste for al allergi... Men er da helt klart værd at overveje, dog spiser jeg ikke ret meget med hvede i i forvejen... ^^

    Hvis jeg spiser hvede er det pasta.. eller pandekager. Spiser ikke brød til morgenmad mere, det er havregrød for maven, og frokost er rugbrød... Kager spiser jeg heller ik det store af, spiser mere sundt end jeg plejede før jeg fik irritabel tyktarm...
    Men vil da helt klart overveje muligheden.. Tak.. ^^
  • kan du beskrive de smerter du her? Jeg tror nemlig jeg har noget lign. jeg døjer rigtig meget med, og er også igang med en udredelse pt, jeg orker knap nok og stå op om morgenen, den bedste tid å dagen er faktisk om aftenen.
  • Jeg er også testet for al allergi. :) Når jeg ikke kan tåle hvede, så er det ikke en direkte allergi. Det er ganske enkelt tarmene, der ikke kan bearbejde det, og det driller hele systemet. Jeg læste også på en side med alternativ behandling, at det i virkeligheden er de færreste mennesker, der KAN tåle hvede. At det er noget, mennesket er begyndt at indtage i nyere tid, og at vores tarmsystem ikke kan bearbejde det ordentligt. Derfor synes jeg det er et forsøg værd at fjerne det fra din kost i en uge. Altså også pasta og pandekager ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.