Hjem Hjerne og nervesystem Hovedpine og migræne

Migræne Aura uden hovedpine

13

Kommentarer

  • Hej igen,

    Jeg vil bare sige, at jeg siden maj har taget 1 hjertemagnyl hveranden dag og har været anfaldsfri siden. Det var et råd jeg læste på en af de mange amerikanske sites, der vedrører dette problem. Søg evt på "baby aspirin" og "migraine with aura".
    Normalt har jeg kun 1-2 anfald om året men havde mellem januar og maj i år over 10 anfald.
    Jeg er utrolig lettet over at hjertemagnylen virker, idet jeg bliver meget bange hver gang jeg får et anfald.
  • Hej

    Jeg lider også af migræne med aura...det har jeg døjet med de sidste 15 år. De første gange blev jeg meget forskrækket og troede jeg var ved at miste synet. Har ligesom nogen af jer andre også lagt mærke til, at anfaldene opstår hvis man er stresset, siddet for meget ved computeren eller ved skarpt lys/blinkende lys.
    Mit starter altid med en smule flimmer i øjenkrogen, som så efterhånden bevæger sig hen over hele øjet (det er kun det ene øje jeg oplever det på). Selvom jeg lukker øjnene kan jeg stadig se det der zig-zag flimmer og det er rigtig modbydeligt. Jeg får samtidig en trykkende fornemmelse i hovedet, men ikke en egentlig hovedpine. Dette varer på i flere timer. Ofte vælger jeg at ligge mig ned og lukke øjnene, hvor det så ofte ender med at jeg falder i søvn, og så har jeg det godt igen når jeg vågner. Bliver meget ofte træt under de her anfald. Nu skal det også nævnes at jeg samtidig med har sclerose, så jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng.

    Heldigvis oplever jeg kun det her 2-3 gange om året. Det var værre da jeg studerede, der kunne jeg have det flere gange på en måned.
  • Hej alle, og især brugeren: Smilja28

    Jeg har siden jeg var 12 år haft migræne med aura. er nu 17 år.
    Det har ca. været et anfald om måneden - i perioder mere. Har prøvet mange forskellige ting, piller, næsespray, zoneterapi, akupunktur osv. intet hjælper.
    Det er i sig selv frustrerende, når det virker så håbløst at finde en behandlingsmetode. Ligesom de fleste af jer, får jeg også mere migræne efter en stresset periode, anfaldet kommer når jeg så endelig slapper af.


    D.17/8 -2010 fik jeg et normalt migræne anfald som startede efter idræt på gymnasiet med synforstyrrelse, derefter migræne/hovedpinen og det gik over samme dag efter nogle timer. Det er der ikke noget underligt i eftersom jeg har prøvet turen mange gange før.

    MEN, fra dagen efter (onsdag d. 18/8 ) har jeg haft en slags synsforstyrrelse føles som om det er højre øje, men når jeg lukker det er det også på det andet. Det er ikke den slags "lyn" som jeg normalt får inden et anfald, men nærmere en slags sløren. Som om øjet(mest i underdelen af øjet) ikke kan finde et fokuspunkt. Jeg kan sagtens se og orientere mig, men det er nu alligevel ikke som det plejer at være, når jeg kigger ud af mine 2 øjne. Der er sket en ændring.
    Jeg har været til øjenlæge 2 gange og hun kan ikke finde noget. Nu har jeg så været ved min neurolog og er blevet sendt videre til en MR-scanning d.11 oktober.
    Neurologen tror ikke, det har noget med migrænen at gøre, eftersom det har været der i så lang tid. (ca.1,5 måned.) men synes selv det er besynderligt at det kom dagen efter det migræne anfald. Jeg har siden haft 4 migræne anfald og "ændringen" i mit syn er der stadig.

    Jeg kan, sagtens gå i skole, men det tager meget energi at spekulere på hvad det mon kan være!
    Har du stadig en ændring i dit syn? (Smilja 28)
    Eller er der andre der har oplevet noget lignende?
  • Hej
    Først dejligt at se en debat som denne, mange gange fordi jeg er så ung, tror folk jeg får tømmermænd, når jeg takker nej tak til rødvin, hvid vin og øl, de tror simpelthen ikke på at det er sandt at jeg har migræne og dette udløser det for mig.

    Jeg har ikke mine anfald særlig tit, men jeg har noteret mig et par ting jeg kan undgå, så som stressede situationer, skarpt lys (som projektorer imod ansigtet) og som skrevet rødvin, hvidvin og øl.

    Søgte faktisk fakta om migræne, fordi at jeg natten til lørdag fik optakt til anfald, men jeg har i denne omgang ikke haft den samme omgang som jeg plejer, dvs. normalt (hvis jeg ikke får det stoppet med medicin) får jeg opkastninger og ekstrem hovedpine og er lys og lyd følsom, denne gang har jeg "kun" fået en form for diarré, næsten ingen hovedepine og ekstrem lydfølsomhed. Andre som oplever det? altså at kunne have svingende symptomer pr. anfald?

    Det skal siges at jeg denne gang ikke har taget medicin, fordi at jeg havde drukket alkohol da anfaldet begyndte (i den fase hvor jeg ligger mærke til det) og min medicin plejer at "slå mig ud", derfor turde jeg ikke mixe de 2 ting.
  • Hvor er det rart at læse at der er andre der lider af auramigræne, selvfølgelig er det ikke rart for nogen af os, men man bliver dog lidt beroliget af at høre andre der har det samme, dog kan jeg se at det ikke udvikler sig helt på samme måde. Jeg har haft det i snart 2 år og blev vildt forskrækket første gang, sad og så tv da teksten blev væk, så kom der en lysende zig zak som flimrede helt vildt men forsvandt på ca 15 min ud til højre side og væk var det, nogle gange med efterfølgende hovedpine, men ikke hver gang. Blev henvist til øjenlæge, som snakkede om hjernespasmer, men min egen læge siger at det er auramigræne, så det tror jeg på. der kan gå mdr. imellem, men der kan også være 2 til 3 anfald om ugen, har lige haft et anfald i dette øjeblik, og det starter altid med at når man læser kan man ikke se alle bogstaver først når den lysende zig zak er væk er det godt igen. Måske kommer det hvis man er lidt eller meget anspændt men første gang går man i panik da man tror at man er ved at få en hjerneblødning eller noget andet slemt, nu hvor jeg ved hvad det er, er jeg mere rolig, men det føles stadig væk meget irriterende og man kan ikke lade være med at tænke på hvornår det kommer igen. Men tak fordi jeg ikke er alene om at have det. God bedring til alle
  • Hej allesammen!

    Det ser ud til vi alle sammen har noget tilfældes. Jeg kan genkende næsten alt det i skriver om. Først synsforstyrrelse, ekstrem hovedpine(grunden til hovedpinen er, nerverne i hjernen udvider sig), kvalme og koldsved.

    Mine sidste 5-8 anfald er kommet efter en hård omgang fodbold i en hal med masser af stærk lys. Tror kombinationen af lys og hård fysisk træning trigger det hos mig.

    EN TING DER VIRKER HVER GANG (undskyld caps lock, men vil fange alles opmærksomhed da det virker) er at SOVE.

    Jeg fik synsforstyrrelser i går efter fodbold. Jeg tog direkte hjem, tog en Sumatriptan Stada 50 mg som jeg har fået af min læge, uden at gå i bad eller spise (var rigtig sulten) gik jeg direkte i seng for jeg ved, det er det eneste der virker. Efter ca. en halv time vågnede med slem hovedpine men faldt hurtigt i søvn igen og så gik det over. Jeg sov godt og vågnede med minimal hovedpine.

    Det skal lige siges at det er første gang jeg tog Sumatriptan Stada, så ved ikke om den hjalp.
    Tilgengæld har jeg undgået ca. 5-7 anfald ved at sove, uanset hvor jeg har været. I burde prøve det!
  • Jeg kan også stort set genkende alle de symptomer der beskrives. Jeg er 50 år, og har siden 11 - 12 års alderen lidt af migræne både med aura, hovedpine og kvalme o.s.v.
    I starten oftest kun 2-3 gange om måneden. men antallet var kraftigt stigende over årene indtil det i lange perioder næsten har været dagligt. Samtidig ændrede anfallene karakter til oftest kun at være 30 - 45 minutters synsforstyrrelser og efterfølgende lidt tung i hovedet. (En sjælden gang dog et tungere anfald.)
    Til alle jer, der har det på samme måde, kan jeg dog tøste jer med, at selvom anfaldene stadig kan komme ganske ofte i perioder, bliver de tilsyneladende lettere og lettere med årene.
  • Hej, Jeg hedder Birgit og jeg er snart 16 år.

    Jeg har siden jeg var helt lille havt migræne med aura. Jeg har ikke fået det diagnoseret, men jeg er ret sikker på at det er det.

    Jeg har et par gange om året migræne.
    Når dette sker får jeg en lille skygge for mit øje, eller som du siger en flimren.
    Den lille plet den vokser indtil den dækker halvdelen af mit syn.
    Så begynder den at fjerne igen og min hovedpine starter.
    Det er en frygtelig hovedpine, og nogle gange er den så slem, at jeg ikke kan tænke klart.

    Jeg har havt 3 andfald med tale besvær når jeg var mindre, og da fik jeg også sådan nogle mærkelige bevægelser i mine arme. Som om jeg ikke kunne styre dem helt som jeg gerne ville.
    Min hovedpine har altid varet 6 timer, men jeg tror at med tiden har den vokset op til 7 timer.
    Jeg er meget bange for, at den vil vare længere og længere.

    Jeg kan ikke få medicin for min migræne, pga. jeg har en sygdom som går ud over mit hjerte. Det medicin jeg gerne ville få er imigran, som hjælper godt og hurtigt, men har nogle slemme bivirkninger.
    Det kan jeg ikke få, fordi hvis man skal tage imigran skal man have en frisk lever, hjerte og hjerne.
    Jeg har en dårlig lever og hjerte.

    Det jeg må nøjes med er panodil eller andre smertestillende.
    Dette hjælper kun hvis jeg tager det mens jeg har synsforstyrelser (dvs før migrænen) og det hjælper ikke engang hvær gang når jeg gør det.

    Jeg håber du får noget godt medicin for din migræne :)
  • Når jeg får aura oplever jeg, som andre også beskriver, zigzag for det ene øje, derefter følelsesløshed i den ene hånd og til sidst i den ene side af munden, dvs. læber og tungen. Under auraen føler jeg mig lidt fjern, og har før haft problemer med at huske ganske almindelige ord. Derefter bliver jeg meget træt, får hovedpine og bliver lydoverfølsom. Der går altid min. 2 dage inden jeg føler mig ovenpå, hovedpine og lydoverfølsomheden forsvinder i løbet af et døgn, men det sidste døgn føler jeg mig stadig fuldstændig drænet for energi. Jeg fik mit første anfald for snart fire år siden (da jeg var 20), og får ca. 2-4 anfald om året.
    Jeg fik et anfald tidligere i dag, men jeg nåede hjem mens jeg stadig havde aura. Jeg fik taget en Sumatriptan inden auraen var overstået, og her efter min lur (på de sædvanlige fire timer) føler jeg mig knap så slemt ramt af hovedpine og er næsten ikke lydoverfølsom. Sidst jeg fik migræne, nåede jeg ikke at tage pillen inden auraen stoppede, og der følte jeg ingen effekt. Men hvis der er andre der får migræne ligesom mig, vil jeg i hvert fald anbefale at prøve Sumatriptan! Og det er helt sikkert at jeg fra nu af altid skal have en med mig, så jeg kan nå at tage den mens jeg har aura..
  • Hej med jer

    Hvor er det dejligt at se en debat om dette emne. Jeg har netop for anden gang været indlagt med migræne aura og først nu fået en diagnose.

    Alt er som andre beskriver det, med følelsesløshed, huske/tale besvær,svimmelhed, osv osv. jeg får blot oveni en meget voldsom hovedpine hvor værste anfald har varet i 14 timer samt en meget skærpet hørelse, sådan at alle der taler " nærmest råber og skriger"- Det er rædselsfuldt når det står på og man er flere dage om at komme sig.

    Derudover fortalte 2 læger mig, at har man tendens til aura migrænen, er man også mere potentiel modtager af generelle spændongshovedpiner og depressioner... .

    Tanja
Log in eller Registrér for at kommentere.