Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Blodsygdom? Er bare så træt..

Redigeret 14 juni, 2011, 12:39 i Blod og blodsygdomme
Jeg er 28 år gammel.

Jeg har i efterhånden lang tid, lidt af en forfærdelig træthed. Jeg fik for 15 måneder siden, konstateret for lavt stofskifte og har siden været i behandling. Jeg fik lige igår brev om, at mine stofskiftetal langt om længe er normale, efter yderligere optrapning af medicin.

Grundet den stadige enorme træthed, bleghed, svimmelhed, stakåndethed, let forhøjet temperatur, blodudtrækninger i huden mm, er jeg i gang med undersøgelser af blodet.

Har idag fået svar på de første udvidede prøver af de røde blodlegemer.

Mine røde blodlegemer går for hurtigt i stykker og jeg danner for mange blodplader. Selvom min blodprocent ligger fint på 8,0 viser det sig at jeg alligevel har blodmangel. Jeg mangler også folinsyre.

Altså skal jeg nu i gang med folinsyre og jern dagligt.

Da min farmor døde af leukæmi og min far for nyligt har fået påvist blodsygdom, som er under grundig undersøgelse, er jeg nu spændt på/nervøs for om jeg skal til yderligere undersøgelser på sygehuset.

Jeg har selv sagt til egen læge, at grundet den øgede forekomst af blodsygdomme i familien, vil jeg hellere at hun bliver helt sikker på om der er noget eller ej.

Andre der har hørt om samme symptomer som jeg har og i givet fald hvad det kan være?

Kommentarer

  • Hej Destiny

    Jeg kender ikke noget til særlige blodsygdomme. Men jeg ved, hvor dårlig man kan blive af at have blodmangel (træthed, depression, stakåndethed, svimmelhed m.m.). Måske kunne du få noget ud af at læse det, der står om folinsyre her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/folinsyre.htm

    Lad os håbe, at dit problem ”blot” skyldes folinsyremangel, og at det retter sig, når der bliver kompenseret for manglen.

    Mange hilsner

    Kamliadamen
  • Hej
    Jern og B-vitamin har stor betydning for blodet. Véd du om du kan optage vitamin b'erne generelt, ellers skal du have det som indsprøjtninger med jævne mellemrum.
    Vitamin optaget har også indflydelse på psykisk befindende. God bedring. Helle8
  • Hej Desnity. jeg havde også for lavt stofskifte,jeg belev på et tidspunkt også træt, bleg og svimmel. Fik taget en blodprøve ,der viste at jeg havde pæniciøs anemi og folinsyre mangel, og der var også noget med blodpladerne, men vær opmærksom på at folinsyremangel, kan dække over B12 mangle, det er vigtigt for folinsyre kan ikke ophæve b12 mangel kun dække over den. Håber du finder ud af hvad der er galt.vh. mitzi
Log in eller Registrér for at kommentere.