Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

Begyndende diabetes???

Hej
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig.
Jeg har fået målt mit faste-blodsukker til 6,4 og fik af lægen at vide, at der skulle holdes øje med det, men fik samtidig at vide, at jeg blot skal få blodsukkeret målt næste gang, jeg er ved læge i anden anledning - der kan jo i så fald gå måneder...
Er dette ok?
Når jeg læser på nettet, ser det da ud til, at man, såfremt en faste-værdi ligger over 6,1 skal have målt endnu en faste-værdi og at hvis denne også er forhøjet, at der så skal yderligere undersøgelser til.
I min familie er der flere, der har diabetes 2.
Egentlig var det min øjenlæge, der bad mig få målt mit blodsukker.
Lidt om mig: Jeg er på ingen måde overvægtig - nærmest tværtimod efterhånden. Har ufrivilligt tabt mig omkring 6 kg over de sidste måneder og jeg er meget træt. Begge dele kan dog også skyldes anden sygdom, som jeg er i behandling for. Jeg drikker meget vand, men har gjort dette længe, så ved ikke rigtig om det blot er blevet en vane, eller om det er reel tørst, hvis I forstår. Af samme grund har jeg hyppig vandladning - min urin skummer ofte, men ikke hver gang. Kan sidstnævnte være tegn på diabetes?
Mange venlige hilsner
kvinde44

Kommentarer

  • Hej.
    Skummende urin er ikke et tegn på diabetes. Per definition har du ikke sukkersyge, da dit fasteblodsukker er under 7. Men min læge sagde til mig, at hvis tallet viste sig mellem 6 og 7, skulle det måles igen.
    Jeg er enig med dig i, at hyppige vandladninger og tørst er de to mest basale tegn på at man producerer for lidt insulin.
    Så prøv dette: Skær ned på at drikke så meget som du plejer, og se så om du bliver udtalt tørstig. Gør du det, skal du bestille en ny tid til lægen, gør du det ikke, skal du blot ændre dine kostvaner.
    Tag og søg på glumæmisk indeks. Det viser dig, hvilke fødevarer dit blodsukker bliver påvirket af (Ingen påvirkning, lidt påvirkning eller stor påvirkning).

    Håber du kan bruge mit svar! :-)

    Og PS: Ja, jeg har selv diabetes type 1
  • Hej
    De symptomer du beskriver har jeg også haft. Læg gerne mærke til hvor meget væske det bliver til i løbet af dagen, over 6 l kaldes diabetes.
    Har du andre symptomer, ondt i maven eller andet?
    Jeg fik senere konstateret glutenallergi, en del af væsken har været med til at 'hjælpe maden igennem', fordi systemet var slået i stykker, ikke fungerede normalt.
    Diabetes patienter kan udvikle glutenallergi, dermed ikke være sagt at du gør det, men du kan ofre det en tanke. God bedring. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.